مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد صحت‌سنجی و میزان اعتماد به آزمون‌های آلایندگی خودروها اظهار نگرانی کرد و از امکان تقلب در این پروسه خبر داد.

معاينه فني

به گفته حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: طی سه سال گذشته اقدام‌هایی برای ارتقا معاینه فنی، رفع تقلب‌ها و تخلفات معاینه فنی خودروهای سبک انجام شده است اما در مورد معاینه فنی دیزل‌ها هنوز نگرانی‌های جدی وجود دارد چون شیوه آزمون آلایندگی دیزل‌ها نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا به این شکل است که باید آلودگی از اگزوز دیزل اندازه‌گیری شود. هنگام تست‌گیری خودرو سنگین، راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد و باید با شدت گاز بدهد. برخی رانندگان به اهمیت شدت و ضعف گاز و اثر آن در نتیجه معاینه فنی آگاهی دارند و می‌دانند چطور گاز دهند تا معاینه فنی را پاس کنند. به همین دلیل تعداد بسیاری از خودروهای سنگین در سطح شهر می‌بینیم که با وجود داشتن برگه معاینه فنی، دودزا هستند و به این معناست که در اجرا آزمون معاینه فنی دیزل یا خطای انسانی انجام یا تقلب و تخلف شده است.  

به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از انجام اقدام‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم تا پایان سال جاری خطای احتمالی در آزمون معاینه فنی دیزل‌ها را از طریق  نصب دستگاهی که نحوه گاز دادن را هم ثبت می‌کند به حداقل برسانیم اما همچنان فرصت تقلب و تخلف وجود دارد چون برخلاف معاینه فنی سبک، صحت معاینه فنی سنگین به عامل انسانی انجام‌دهنده تست وابسته است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا معاینه فنی خودروهای سنگین توسط ماموران معاینه فنی انجام نمی‌شود، گفت: این روش که ماموران مراکز معاینه فنی، خودشان کار تست را برای خودروهای سنگین انجام دهند، روش قابل اجرایی است و حتی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم برای این موضوع مصوبه‌ای ارائه شده است تا هنگام آزمون معاینه فنی خودروهای سنگین، مالک و راننده از خودرو جدا و آزمونگر وارد خودرو شود و گاز بدهد. افزون بر این در چنین شرایطی در تست خودروهای سنگین باید با استفاده از دو آزمونگر به جای یک آزمونگر و نظارت مداوم بر مراکز معاینه فنی، کنترل‌ها را تقویت کنیم.

 اجرا مرحله دوم فاز طرح کاهش یا محدوده کم‌آلاینده (Low Emission Zone) با سه هفته تاخیر از امروز (شنبه ۲۶ آبان) در شهر تهران آغاز شد که بر اساس آن کلیه خودروهای سبک و سنگین برای تردد در شهر تهران در هر ساعت از شبانه‌روز و هر روز در هفته باید برگه معاینه فنی داشته باشند حتی تحویل باربرگ به وسایل حمل و نقل باری به داشتن معاینه فنی منوط شده است.

کد خبر 422829
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha