حامد فوقانی -خبرنگار: نیاز اصلی تهران چیست؟ با گذشت بیش از یک‌سال از فعالیت مدیریت شهری دوره پنجم، پاسخ این سؤال کمی روشن شده است ...

شهر

حالا می‌توان گفت که 5نیاز اصلی پایتخت کشور، اول ثبات مدیریتی، دوم مبارزه با فساد، سوم خلاقیت و نوآوری، چهارم به‌کارگیری نیروهای خلاق و پنجم درآمدزایی و کاهش هزینه‌هاست. پایه‌های این ادعا بر نظرسنجی صورت‌گرفته همشهری از شهروندان و کارشناسان استوار شده؛ نظرسنجی‌ای که هفته پیش در دو نوبت مجزا به چاپ رسید و نشان می‌داد که قطار مدیریت شهری باید روی چه ریلی حرکت کند.

پر واضح است که نظرها درباره اینکه کدام ضرورت‌های تهران، اولویت بیشتری دارند با هم فرق می‌کند. همچنین نباید از یاد برد که پایتخت ایران از پروژه‌های عمرانی کلان اشباع شده و الان احتیاج به اجرای پروژه‌هایی دارد که بتوانند شادابی را به زندگی شهروندی تزریق کنند و نفسی تازه به دیگر حوزه‌های مغفول مانده بدهند. حال انتخاب یک‌شهرساز به‌عنوان شهردار جدید امیدها را برای حرکت قطار مدیریت بر چنین ریلی زنده کرده است.

بی‌تردید انتظار می‌رود که پیروز حناچی با سابقه کاری خود فن‌سالاری را به‌کار گیرد و آنچه شهر می‌خواهد، در آینده برآورده سازد. او در برنامه‌ای که به شورا ارائه کرد نیز اجرای پروژه‌هایی را ذکر کرده که نشان می‌دهد مقصد در راستای این مهم است. در برنامه حناچی ضمن ترسیم وضعیت کنونی  تهران، در انتها 8پروژه پیشنهادی آورده شده که مرور آنها خالی از لطف نیست. به گفته او این پروژه‌ها در کنار برنامه‌های مصوب با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهند شد؛ پروژه‌هایی که نیازمند بهره از متخصصان فنی حوزه خود هستند.

  •  اجرای TOD حقانی

 حوزه: توسعه حمل‌ونقل عمومی، شهرسازی، انسان‌محوری، درآمدزایی
 ضرورت اجرا: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی با اولویت پیاده‌ها، موردی است که از ابتدای آغاز به‌کار شورای پنجم شهر تهران مورد اهمیت قرار گرفته است. در این رابطه چند ایستگاه با محوریت مترو و محله‌محوری، باعث می‌شود تا ایستگاه‌ها، پیاده‌راه‌ها، پارکینگ، طرح تفصیلی و نحوه بارگذاری شهر به‌صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد. ایستگاه متروی حقانی یکی از نخستین محل‌هایی به‌حساب می‌آید که برای تکمیل طرح‌های پیاده‌محوری درنظر گرفته شده است.
 برخی از برنامه‌ها:
 ایجاد پیاده‌روهایی که از طریق آنها با 5دقیقه پیاده‌روی یا ۶۰۰ متر فاصله، دسترسی به حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر شود.
 آزادسازی عرصه‌های شهری در اطراف محدوده
 ایجاد مکان‌هایی برای گذران وقت افراد و بهره از فضاهای مناسب شهری
 اجرای برنامه‌هایی برای تثبیت هویت محله‌ها

  • بازآفرینی محور تاریخی – فرهنگی لاله‌زار تا بازار تهران

 حوزه: احیای هویت تاریخی قلب تهران، توسعه گردشگری، پیاده‌محوری
 ضرورت اجرا: باغ لاله‌زار هم مانند دیگر باغ‌های تهران با قیمت پیدا کردن زمین‌های داخل حصار نابود شد. پس از آن مکان‌های فرهنگی هم به‌نوبت رو به زوال رفتند و صنوف دیگر جایگزین شدند. حال طبق برنامه‌های مصوب شورای شهر تهران قرار است راسته نمایش در خیابان لاله‌زار قدیم از خیابان امام خمینی تا انقلاب ایجاد شود. لاله‌زار یکی از 4 گذر فرهنگی تهران است که باید احیا شوند.
 برخی از برنامه‌ها:
 افزایش کیفیت بصری
 ساماندهی اصناف
 احیای گراندهتل
 تبدیل یکی از سینماها و تئاتر نصر به موزه تئاتر

  • تله‌کابین از فرحزاد به امامزاده داود

حوزه: توسعه گردشگری، درآمدزایی، حفظ باغات
 ضرورت اجرا: یکی از مسیرهایی که سال‌هاست به‌دلیل جاده نامناسب باعث شده برخی از گردشگران انگیزه سفر به امامزاده داود و روستاهای کن و سولقان را از دست بدهند. تله‌کابین می‌تواند باعث توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای شهر و از طرف دیگر با تثبیت باغات این محدوده باعث توسعه گردشگری تهران ‌شود.
 برخی از برنامه‌ها:
 ایجاد تله‌کابین در مسیری حدودا بین 8تا 10کیلومتر
 ایجاد کافه‌هایی در ایستگاه‌ها
 مهمانخانه‌هایی برای اسکان موقت
 بهبود پیاده‌راه‌ها در اطراف امامزاده داود

  • احیای محدوده تاریخی شهر ری و کارخانه سیمان ری

 حوزه: بازآفرینی شهری، توسعه گردشگری، نوآوری
 ضرورت اجرا: بیش از یک‌دهه است که احیای بافت تاریخی جنوبی و قدیمی‌ترین بخش تهران مطرح شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است. محدوده تاریخی شهرری می‌تواند سبب رونق گردشگری در منطقه20 شود، هم به بهبود کسب و کار بینجامد، هم به درآمدزایی شهرداری کمک کند و هم آسیب‌های اجتماعی محدوده ری را کم‌رنگ کند. در این بین، طی یک‌سال گذشته تلاش‌های زیادی برای احیای چشمه علی خشک‌شده صورت گرفته و کمیته‌ای بر این منظور فعال شده است.

  •  برخی از برنامه‌ها:

 احداث بوستان، آبنما، نماسازی و نورپردازی تپه تاریخی چشمه علی
 تکمیل پیاده‌راه حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
 ساماندهی بافت فرسوده حرم
 احداث دروازه‌های تاریخی ری

  •  کارخانه سیمان موزه می‌شود

کارخانه سیمان شهر ری، سال 63به‌دلیل ایجاد آلودگی هوا تعطیل و فعالیت آن متوقف شد. از همان زمان طرح تبدیل این کارخانه به یک موزه در حوزه صنعت و فعالیت‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته و اردیبهشت سال گذشته فاز نخست آن به‌بهره‌برداری رسید. احیای بخش دیگر این کارخانه و همچنین توجه به میزان آلایندگی کارخانه سیمان فعال بین جاده‌ تهران- مشهد و جاده غنی‌آباد از دیگر برنامه‌های این بخش به‌حساب می‌آید.

  • 64اثر ثبت شده تاریخی و مذهبی

تعدادی از آثار تاریخی شهرری به این ترتیب است: حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، چشمه علی، برج طغرل، قلعه گبری، بقعه بی‌بی شهربانو، دژ رشکان، کارخانه سیمان

  •   LRT در محورهای طولانی شهری

 حوزه: شهرسازی، شفافیت، مبارزه با فساد، کاهش هزینه‌ها، هوشمندسازی
 ضرورت اجرا: تردد متقاضیان بین شهرداری‌های مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک گاهی باعث دریافت مبالغ بیش از حد معمول می‌شود. حال الکترونیکی کردن صدور پروانه‌ها پیامدهایی ازجمله کاهش فساد در شهرداری، شفاف‌سازی، کاهش ترددهای شهری و جلو افتادن روند صدور پروانه را خواهد داشت .

  •  برخی از برنامه‌ها:

 اینترنتی شدن صدور مجوز ساخت‌وساز تا پایان سال
 بارگذاری شرایط ساخت تک‌تک ملک‌ها در سایت شهرداری
 پرداخت عوارض به‌صورت الکترونیکی بدون حضور در شهرداری و دخالت و چانه‌زنی با کارمندان

  • الکترونیکی کردن صدور پروانه ساختمانی و کاهش زمان به 3ماه

 حوزه: شهرسازی، شفافیت، مبارزه با فساد، کاهش هزینه‌ها، هوشمندسازی
 ضرورت اجرا: تردد متقاضیان بین شهرداری‌های مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک گاهی باعث دریافت مبالغ بیش از حد معمول می‌شود. حال الکترونیکی کردن صدور پروانه‌ها پیامدهایی ازجمله کاهش فساد در شهرداری، شفاف‌سازی، کاهش ترددهای شهری و جلو افتادن روند صدور پروانه را خواهد داشت .

  •  برخی از برنامه‌ها:

 اینترنتی شدن صدور مجوز ساخت‌وساز تا پایان سال
 بارگذاری شرایط ساخت تک‌تک ملک‌ها در سایت شهرداری
 پرداخت عوارض به‌صورت الکترونیکی بدون حضور در شهرداری و دخالت و چانه‌زنی با کارمندان

  • ثبت جهانی خیابان ولیعصر تهران

حوزه: شهرسازی، انســان‌محـــوری، درآمدزایی، احیای بافت ارزشمند
 ضرورت اجرا: خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه با 17.9کیلومتر طول، دارای نمادهای شهری خاصی است که طی 2دهه‌ اخیر به‌خاطر فعالیت‌های اقتصادی، آسیب دیده است. پیروز حناچی پیش از این و در قامت دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری برثبت جهانی این خیابان تأکید فراوان داشته است.

  •  برخی از برنامه‌ها:

 توجه به شناسنامه‌ چنارها و حفظ و گسترش آنها
 احیای فضای پیرامونی و کالبدی اماکن بنام ازجمله تئاتر شهر، پارک ملت، دانشگاه هنر، پارک دانشجو، کاخ مرمر، موزه زمان، موزه جغرافیا و...
 احیای قنات‌ها
 مناسب‌سازی معابر برای افزایش دسترس‌پذیری

  •   طراحی و ساخت مجموعه تفریحی  جنوب دریاچه چیتگر

حوزه: شهرسازی، گردشگری، درآمدزایی
 ضرورت اجرا: دریاچه چیتگر به‌عنوان یکی از پهنه‌های گردشگری شهر تهران، همچنان ظرفیت‌های بسیاری را از این حیث دارد. پیروز حناچی به بخش جنوبی این دریاچه که کمتر توجه شده، اهمیت داده و 24تیرماه سال 1397فراخوان داد و انتخاب طرح برتر در زمینه اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس به بوستان جنگلی چیتگر را در شورای شهر ارائه کرد. سرانجام طرحی در این زمینه با داوری انتخاب شده است.

 برخی از برنامه‌ها:
 دسترسی آرام و ایمن میان دریاچه و بوستان چیتگر با یک‌پل زیبا
 ایجاد فضای لازم برای قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
 تامین فضاهای لازم برای ارسال خدمات رسانی به عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران
 ایجاد فضاهای اسکان موقت

کد خبر 422916

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    0 0
    مسولان محترم سایت همشهری . اکنون که فضا برای اعلام نظر همشهریان فراهم کرده اید و مردم نظر های مثبت و سازنده میدهند تا به مسولان و تصمیم گیران منتقل شود و در معرض افکار عمومی مردم بر نبادل نظر قرار گیرد ولی شما آنها را منتشر نمکنید دیگر چرا وقت مردم را میگیرید.