شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

مقامات هندی در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بر ضرورت اجرای طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند تأکید و اعلام کردند: وزیر نفت هندوستان هفته آینده به منظور مذاکره در این باره به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس مشارکت اقتصادی 2008 به دهلی‌نو سفر کرده است با مقامات ارشد دولت هند از جمله وزرای نفت و خارجه این کشور دیدار کرد که مسئله خط لوله گاز ایران مهم‌ترین مبحث این مذاکرات بود.

دانش جعفری همچنین طی سخنانی در نشستی با جمعی از خبرنگاران و تحلیلگران اقتصادی هند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، به تشریح نتایج گفت‌وگوهای خود با مقامات هندی پرداخت و گفت: اجرای طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند نه تنها برای این 3 کشور درگیر در این طرح بلکه همه کشورهای این منطقه مفید واقع خواهد شد.

وی، در مورد نشست آینده مربوط به این طرح گفت: مورلی دیورا، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، قرار است به منظور تبادل نظر در مورد جزئیات اجرای این طرح هفته‌آینده به تهران سفر کندو می‌توان از وزیر نفت پاکستان، درصورت تمایل هند، نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، رفع اختلافات بین هند و پاکستان را بر سر هزینه انتقال گاز از طریق خاک پاکستان برای تحقق طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند ضروری توصیف کرد و گفت: لازم است که هند و پاکستان اختلافات بین خود را بر سر هزینه انتقال گاز حل کنند تا بدین وسیله زمینه برای اجرای این طرح مفید هموار شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، در پاسخ به سؤالی در مورد پیمان 22میلیارد دلاری گاز طبیعی مایع بین هند و ایران گفت: یادداشت تفاهمی در این خصوص امضا شد اما مراجع ذی‌ربط در ایران آن را تأیید نکردند و به همین دلیل از اعتبار ساقط شد اما ما آماده انجام مذاکرات جدید در این خصوص هستیم و قیمت گاز صادراتی را باید بازار تعیین کند.

ایران؛ تضمین‌کننده نیازهای انرژی جهان

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین در سخنرانی در همایش بین‌المللی «مشارکت اقتصادی 2008 توسعه ماندگار و همگانی» در هندوستان، با تشریح سیاست‌های اقتصادی ایران افزود: ایران اکنون با داشتن 13 درصد ذخیره نفت خام پس از عربستان در مقام دوم است و این کشور همچنین با داشتن 15 درصد ذخیره گاز طبیعی پس از روسیه در مقام دوم قرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به تولیدات نفت و گاز طبیعی ایران اعلام کرد: این کشور می‌تواند برای تضمین نیازهای انرژی اقتصاد روبه افزایش به‌خصوص در جنوب آسیا نقشی مهم ایفا کند.

کد خبر 42108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز