همشهری آنلاین: نماینده سوریه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: نخواهیم گذاشت ادلب به مخفیگاه جدیدی شبیه تورابورا برای تروریست ها تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از الجزیره مباشر؛ بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان برای بررسی موضوع سوریه گفت: برخی کشورهای غربی منشور این سازمان را خیلی زود و حتی قبل از آن که جوهر آن خشک شود زیر پا گذاشتند. این کشورها با جنگی تروریستی و بی سابقه، علیه سوریه توطئه کردند. جنگی که از هفت سال پیش ادامه دارد. این جنگ با ایجاد پایگاه هایی برای حمایت از تروریست ها همراه بود. تروریست هایی که از همه جای دنیا به سوریه آورده شدند و آنها را مخالفان میانه رو نامیدند. برنامه های دشمنی و خصومت با سوریه مثل زهر مار کشنده و زیان بار است اما در برابر مقاومت و پایداری ملت سوریه هیچ کاری از آنها بر نمی آید.

الجعفری: برخی کشورهای غربی منشور سازمان ملل را خیلی زود و حتی قبل از آن که جوهر آن خشک شود زیر پا گذاشتند. این کشورها با جنگی تروریستی و بی سابقه، علیه سوریه توطئه کردند.

وی افزود: تاکنون جنگنده های ائتلاف شصت و نه بار به مناطق مختلف سوریه حمله کرده اند که بر اثر آن هزاران نفر شهید و زخمی شدند و بسیاری از زیرساخت های سوریه ویران شد و فرستاده ویژه سازمان ملل به این مسئله اصلا توجهی نکرد و این در حالیست که در ژنو همیشه به وی یادآوری می کنم که در این باره صحبت و اینگونه حملات را محکوم کند. آنچه ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا نامیده می شود و ائتلافی غیرقانونی هم هست عصر امروز بار دیگر جنایتی زشت مرتکب شد و جنگنده های آن عمدا منازل مسکونی در برخی روستاهای حومه دیرالزور را هدف قرار دادند که بر اثر آن شصت و دو غیرنظامی شهید شدند و بیشتر آنها هم زن و کودک بودند. در این حملات دهها نفر نیز زخمی شدند که حال بسیاری از آنها وخیم است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه سخنان خود گفت: تاسف بار است که در بیانیه فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه به هیچ شکلی چه مستقیم یا غیرمستقیم به تروریسم و حملات تشکیلات موسوم به ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا به مناطق و روستاهای سوریه که برای شصت و نهمین بار صورت گرفت هیچ اشاره ای نکرد.
الجعفری: تا کنون جنگنده های ائتلاف آمریکایی شصت و نه بار به مناطق مختلف سوریه حمله کرده اند که بر اثر آن هزاران نفر شهید و زخمی شدند و بسیاری از زیرساخت های سوریه ویران شد.

بشار الجعفری ادامه داد: نود و شش نامه رسمی درباره جنایات هولناک این ائتلاف غیرقانونی علیه غیرنظامیان سوری در اختیار این شورا قرار دادم و گفتم این ائتلاف همه چیز به جز گروه های مسلح غیرقانونی را هدف قرار می دهد. با این حال و با وجود تعامل منفی برخی از اعضای شورا با این جنایات و پیوستن فرستاده ویژه به این افراد در نادیده گرفتن این جنایات و اشاره نکردن به این جنایات در گزارش های دبیرخانه که ادعای اعتبار و صداقت دارد اما با اعتبار و صداقت فاصله زیادی دارد، همچنان خواستار مجازات جنایتکاران و اخراج برخی کشورها از عضویت این ائتلاف شوم هستیم که خود را مدافع حق زندگی انسان ها می دانند.

وی افزود: این کشورها که به دروغ برای اوضاع ادلب اشک تمساح می ریزند و به بهانه حمایت از غیرنظامیان در این شهر تهدیداتی هم مطرح کرده اند، در برابر حمله افراد مسلح در ادلب به افراد غیرنظامی بی دفاع در حلب هیچ اقدامی نکردند. این حملات صبح روز چهارشنبه بیست چهارم همین ماه صورت گرفت که به شهادت و زخمی شدن دهها نفر انجامید. هیچ کس حتی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه یا دبیرکل سازمان ملل و هیچ کس دیگر در این شورا به این حملات گروه های تروریستی مسلح که از ادلب انجام شد واکنشی نشان ندادند. ادلب از مناطق ارزشمند سوریه است و مصمم هستیم آن را آزاد کنیم. این فرصت را فراهم کردیم که فعالیت ها و تلاش های سیاسی و دیپلماتیک انجام شود اما بر اساس قوانین بین المللی حق ماست که ادلب را به طور کامل آزاد کنیم. دولت سوریه اجازه نخواهد داد ادلب به تورابورای جدید تبدیل شود. اجازه چنین چیزی نخواهیم داد و نخواهیم گذاشت ادلب به مخفیگاه جدیدی شبیه تورابورا برای تروریست ها تبدیل شود. تردیدی در این نیست.
الجعفری: ادلب از مناطق ارزشمند سوریه است و مصمم هستیم آن را آزاد کنیم. این فرصت را فراهم کردیم که فعالیت ها و تلاش های سیاسی و دیپلماتیک انجام شود اما بر اساس قوانین بین المللی حق ماست که ادلب را به طور کامل آزاد کنیم.

نماینده سوریه در سازمان ملل ادامه داد: بر اساس احترامی که برای نقش سازمان ملل جهت تسهیل گفتگو بین سوری ها قائل هستیم، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در دمشق با فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه دیدار کرد و طی آن تلاش ها برای پیشرفت حل سیاسی بحران سوریه و نیز پیگیری روند سیاسی و کمیته تدوین قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت. سوریه به منشور سازمان ملل و نقش این سازمان ایمان دارد. این نقش مبتنی بر قدرت قانون است نه قدرت زورگویان. نقشی که حاکمیت کشورها را محترم می شمارد و بر عدم دخالت در امور داخلی آنها تاکید می کند نه این که یکی از اعضای دائم شورای امنیت پایگاهی برای تروریست ها در التنف ایجاد کند و نیروهای نظامی را در آنجا مستقر کند حال آن که همه می دانید التنف بخشی از خاک سوریه است. این کار در واقع نقض منشور سازمان ملل است.

وی افزود دولت سوریه براساس همین واقعیت ها، با رویکردی مثبت در گفتگوهای ژنو مشارکت کرد و از زمانی که این مسئولیت به فرستاده ویژه سازمان ملل واگذار شد با وی تعامل مثبت و شفاف داشته است. سوریه همچنان به دنبال موفقیت ماموریت فرستاده سازمان ملل است زیرا موفقیت وی به نفع ملت سوریه است. سوریه حضوری مثبت در نشست های آستانه داشت و با نتایج گفتگوهای ملی سوری - سوری در سوچی نیز تعامل مثبتی داشت و همچنان به نتایج آن پایبند است.
الجعفری: هماهنگی با دو کشور ضامن (صلح) یعنی ایران و روسیه برای دستیابی به راه حل ها و راهکارهایی که ابعاد و جوانب تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی (سوریه) را تضمین کند، نقش مهمی در رسیدن به آنچه که ما برای آن تلاش می کنیم ایفا می کند.

بشار الجعفری در ادامه گفت ما معتقدیم که هماهنگی با دو کشور ضامن (صلح) یعنی ایران و روسیه برای دستیابی به راه حل ها و راهکارهایی که ابعاد و جوانب تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی (سوریه) را تضمین کند، به خوبی کار خود را انجام دهد و مطالبات مردم سوریه را محقق کند، نقش مهمی در رسیدن به آنچه که ما برای آن تلاش می کنیم ایفا می کند به خصوص این که در نشست گفتگوهای سوری - سوری در سوچی ایده تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی مطرح شد. این ایده از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه یا در نشست ژنو و نه در نشست های آستانه مطرح نشد. گروه های مختلف سوری در نشست سوچی تصمیم گرفتند که قانون اساسی کنونی سوریه بررسی شود.

کد خبر 420271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha