همشهری آنلاین: فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت که از هر اقدام کشورهای عربی در راستای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در دمشق استقبال می‌کنیم.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه

به گزارش ایرنا، المقداد در گفت ‌و گو با روزنامه 'الوطن' افزود: امارات یک کشور مستقل است و خود درباره بازگشایی سفارتش در سوریه تصمیم‌گیری می‌کند و خبر بازگشایی سفارتش در دمشق را باید خود این کشور منتشر کند.

با شکست توطئه های کشورهای عربی و غربی در سوریه، اکنون بیشتر کشورهای منطقه خواهان بازگشایی سفارت خود در دمشق شده اند.

وی درباره تلاش 'سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی' برای تشکیل گروهی به منظور مشخص کردن مسئول حملات شیمیایی در سوریه گفت: بارها اعلام کرده ایم که تصمیم این سازمان در نشست فوق العاده، قانونی نبود و تلاشی که کشورهای غربی برای رسیدن به این قطعنامه انجام دادند، آن را قانونی نمی سازد.

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: ۱۹۳ کشور عضو این سازمان هستند که فقط ۸۲ کشور در رای گیری برای تشکیل گروهی به منظور تحقیق در سوریه به منظور مشخص کردن مسئول حملات شیمیایی شرکت کردند و این یعنی اینکه کشورهای غربی سازمان ها را به تصمیم‌گیری در راستای منافع خود وادار می کند.

المقداد گفت: سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی باید به نقش اصلی خود در مبارزه با سلاح های کشتار جمعی عمل کند و این سازمان به رغم سیاسی کاری های برخی کشورها برای متهم کردن سوریه و روسیه درباره به کارگیری سلاح شیمیایی در راستای سیاسی کردن تصمیم های این سازمان است که سلاح شیمیایی در سوریه فقط از طریق تروریست ها و قاتلان به کار گرفته شد.

وی افزود: سوریه با قطعنامه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی مخالف است و معتقدیم که بیشتر اعضای جامعه جهانی با این رفتارهای تخریب کننده سازمان موافقت نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: نماد واقعی صلاح کشتار جمعی در منطقه و جهان رژیم صهیونیستی است که در حمله اخیر به غزه از 'فسفر سفید' در مقابله با فلسطینی ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: آمریکا نیز در شرق سوریه برای بمباران شهرک 'هجین' که سبب کشته و زخمی شدن صدها زن و کودک بی گناه سوری شد، از فسفر سفید استفاده کرده است.

وی با اشاره به بازگشت آوارگان سوری به وطن افزود: شماره بازگشت آوارگان به سوریه مناسب است و به صورت منظم آواره ها در حال برگشت به میهن هستند.

المقداد گفت: کشورهای غربی با در پیش گرفتن سیاست دوگانه، از یک ‌سو خواستار بازگشت آوارگان هستند و از سوی دیگر از طریق رسانه‌های خود برای جلوگیری از برگشت آنها تبلیغ می کنند تا از آنها در مذاکرات سیاسی به عنوان اهرم فشار بر سوریه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: آنها تلاش می کنند آنچه را که در میدان نبرد نتوانستند به دست بیاورند، از طریق فشار سیاسی کسب کنند.

المقداد بیان کرد: این کشورها به خاطر تحریم های ظالمانه خود مسئول اوضاع اقتصادی سوریه هستند و این تحریم ها از پیشرفت و توسعه اقتصادی مطلوب در کشور ما جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود در جنگ سوریه و منحرف کردن افکار عمومی جهان درباره سلاح و کمک هایی که به تروریست ها و قاتلان ارائه کردند، نفاق می کنند.

کد خبر 423140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha