همشهری آنلاین: نشست چهار جانبه سران کشورهای ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان درباره سوریه عصر روز شنبه در شهر استانبول ترکیه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به همراه استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این نشست مسائل مربوط به سوریه را بررسی می کنند.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه و نیز صدر اعظم آلمان پیش از آغاز رسمی این نشست، در دیداری دوجانبه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، به گفت و گو پرداختند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که برگزاری این نشست چهارجانبه به میزبانی ترکیه با محوریت تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای بحران جنگ داخلی سوریه و اجرای آتش بس در ادلب برنامه ریزی شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز گذشته طی گزارشی اعلام کرد که تحولات میدانی جنگ داخلی سوریه، شرایط ادلب پس از توافق نامه سوچی بین روسیه و ترکیه و پیگیری و بررسی نتایج روند سیاسی نشست های آستانه و ژنو مفاد اصلی نشست امروز تعیین شده است.

شبکه ان.تی.وی ترکیه نیز گزارش داد که شرکت کنندگان در این نشست بر تلاش برای یافتن راه حل مشترک در بحران سوریه متمرکز خواهند شد.

انتظار می رود در پایان این نشست، بیانیه مشترک کشورهای شرکت کننده منتشر شود.

روزنامه ملیت ترکیه دیروز در گزارشی این اجلاس چهارجانبه درباره سوریه را گامی لازم برای حفاظت از تمامیت ارضی سوریه و دستیابی به راه حل سیاسی و پایدار در این کشور عنوان کرد.

این رسانه نوشت که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در این نشست پیشنهادهای خود برای حل مساله سوریه را در هشت سر فصل ارائه می کند.

این رسانه، اجرای تصمیمات اتخاذ شده در چارچوب اجلاس آستانه و سوچی، حفظ تمامیت ارضی سوریه، برگزاری انتخابات عادلانه، تهیه یک قانون اساسی جامع و فراگیر، گسترش مناطق امن در سوریه از جمله در شرق فرات، عدم تبعیض در زمینه مبارزه با تروریسم، انجام کمک های بشردوستانه و تأمین شرایط لازم برای بازگشت پناهجویان را جزو این هشت پیشنهاد عنوان کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز طی بیانیه ای، مهمترین هدف نشست چهار جانبه سوریه در استانبول را یافتن راه حل های سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه و روشن شدن اقدامات بعدی در روند سیاسی، تدوین نقشه راه و فعال کردن کمیسیون قانون اساسی سوریه عنوان کرد.

وی همچنین هدف اولیه ترکیه از این نشست را حفظ توافقنامه ادلب و جلوگیری از نقض توافق و آتش بس در منطقه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه حدود یک ماه پیش با ادعای 'احتمال بروز یک فاجعه انسانی در شهر ادلب سوریه' از برگزاری این نشست خبر داده بود.

اردوغان در آخرین سخنرانی خود درباره سوریه با تاکید بر 'یافتن راه حل سیاسی برای مساله سوریه که در برگیرنده تمامی گروه های انسانی، مذهبی و اقلیت ها، مبتنی بر عدالت و دموکراسی باشد'، افزود: تمامیت ارضی سوریه باید در همه حال حفظ شود.

کد خبر 420267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha