همشهری آنلاین: رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه در بیانیه مشترکی در پایان نشست استانبول درباره سوریه بر حمایت از حاکمیت و وحدت این کشور و آمادگی برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه پایانی اولین اجلاس چهارجانبه سران در استانبول درباره سوریه که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برگزار شد، بر این نکات توافق شد:

- پایبندی بر حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و تعهد به اصول منشور سازمان ملل در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه همزمان با رد طرح‌های جدایی‌طلبانه‌ای که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای هم‌جوار را تهدید می‌کند.

- حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه و تعهد به تلاش با هم برای زمینه‌سازی شرایطی که محرک راه حل سیاسی در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه باشد.

- تاکید بر اینکه حل بحران سوریه نظامی نبوده و تنها از طریق راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکراتی همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن خواهد بود.

- اهمیت همکاری و هماهنگی بین تمام طرح‌های بین‌المللی با هدف مشارکت در ایجاد راه حلی دائمی و ثابت و کارآمد برای بحران.

- برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم تلاش مشترک علیه تروریسم تا نابودی کامل دو تشکیلات داعش، جبهه النصره و افراد، گروه‌ها و تشکیلات مرتبط با القاعده و داعش و دیگر گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را تروریستی می‌داند.

- دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸ با هدف اصلاح قانون اساسی و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت سازمان ملل که تمامی سوری‌ها از جمله سوری‌های مقیم کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند و عالی‌ترین معیارهای شفافیت و قانونی بودن در آن رعایت شود.

- استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره ثبات وضعیت در منطقه ادلب که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید و تقدیر و تشکر بابت پیشرفت احراز شده در زمینه خروج سلاح‌های سنگین و اخراج گروه‌های تروریستی تندرو از منطقه عاری از سلاح.

- مخالفت با استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرفی در سوریه یا هر مکان دیگر در جهان و دعوت از طرف‌های درگیر سوری برای احترام گذاشتن به معاهده منع تسلیحات شیمیایی.

- تاکید بر اهمیت زمینه‌سازی‌ مناسب در سراسر سوریه جهت بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان وپناهجویان سوری به منازل و شهرهای اصلی‌شان و حمایت از بازگشته‌هایی که در معرض درگیری مسلحانه، ظلم سیاسی و بازداشت اجباری بوده‌اند و تامین زیرساخت‌های لازم برای افراد بازگشته‌.

- درخواست از جامعه جهانی در راس آن سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه برای افزایش کمک‌های انسانی به ملت سوریه.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، این نشست در کاخ تاریخی "وحید الدین" مشرف بر تنگه بسفر برگزار شد و مذاکرات چهارجانبه سه ساعت طول کشید.

کد خبر 420362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha