همشهری آنلاین: هاروکی موراکامی نوشتن داستان‌های خوب را بهترین هدیه خود برای قربانیان حمله‌های تروریستی و فاجعه‌های طبیعی دانست.

هاروکی موراکامی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تايمز ژاپن، نويسنده نامدار ژاپني كه نسخه انگليسي‌زبان چهاردهمين رمان او «كشتن فرمانده شهسواران» به تازگي در اروپا منتشر شده، روز شنبه در اقدامي نادر در نيويورك مقابل خبرنگاران و دوستداران ادبيات نشست و به پرسش‌هاي آنها پاسخ گفت. قرار است اين كتاب روز سه‌شنبه در آمريكا در دسترس علاقه‌مندان قرار بگيرد.

موراكامي 69 ساله با اشاره به فاجعه‌هايي چون فروريختن برج‌هاي دوقلوي سازمان تجارت جهاني در نيويورك در 11 سپتامبر 2001 و زلزله و سونامي بزرگ شرق ژاپن كه به نابودي بخش‌هايي از منطقه توهوكو انجاميد، گفت: «داشتم با خودم فكر مي‌كردم براي آنها كه از اين بلايا رنج ديده‌اند، چه مي‌توانم بكنم. بعد به اين نتيجه رسيدم كه نوشتن داستان‌هاي خوب بهترين كار است.»

او ادامه داد: «پس از زلزله سال 1995 ژاپن كه بسياري از بخش‌هاي سرزمين مادري‌ام كوبه از بين رفت، فقط مي‌خواستم چيزي بنويسم و همين تصميم من به خلق مجموعه‌اي از قصه‌هاي كوتاه ختم شد.» موراكامي درباره دلايل و چگونگي خلق كتاب «زيرزمين» هم توضيح داد؛ داستاني درباره حمله اعضاي فرقه اوم شينريكيو با گاز سارين به متروي توكيو در 1995 كه به كشته شدن 13 نفر و آسيب ديدن بيش از 50 نفر ديگر انجاميد.

اين نويسنده سرشناس افزود: «پس از چهار سال زندگي در آمريكا و همزمان با زلزله كوبه و حمله با سارين به متروي توكيو به ژاپن بازگشتم. احساس كردم بايد به خانه برگردم و كاري براي مردم خودم انجام بدهم. براي مردم نه براي كشورم. هر چه باشد، وقتي يك داستان خوب بنويسم، مي‌توانيم همديگر را درك كنيم؛ اگر شما خواننده باشيد و من نويسنده. حتي اگر همديگر را نشناسيم، مسيري ويژه بين ما هست كه مي‌توانيم به هم پيام بدهيم.»

به عقيده موراكامي، نوشتن داستان‌هاي خوب راهي است كه او مي‌تواند به واسطه آن در فعاليت‌هاي اجتماعي ژاپن و دنيا مشاركت كند. نويسنده محبوب ژاپني در بخش‌هايي از كتاب تازه‌اش «كشتن فرمانده شهسواران» به ماجراي زلزله و سونامي سال 2011 و انفجار در تاسيسات هسته‌اي شماره يك فوكوشيما اشاره كرده است. او گفت: «دو بند اول رمان را كه نوشتم، آن را در كشوي ميز گذاشتم. چند ماه بعد برگشتم و داستان را در 18 ماه به پايان رساندم.»

«كشتن فرمانده شهسواران» نخستين رمان موراكامي پس از 1Q84 سال 2010 است كه فوريه 2017 در دو مجلد در ژاپن به بازار آمد. او در اين سال‌ها چند كتاب ديگر منتشر كرد؛ از جمله «سوكورو تازاكي بي‌رنگ و سال‌هاي زيارتش»، يك مجموعه داستان كوتاه و گفتگويي بلند با سيجي اوزاوا، آهنگساز ژاپني.

موراكامي كه كمتر در برنامه‌هاي عمومي ظاهر مي‌شود، روز شنبه با هماهنگي نشريه نيويوركر در جمع دوستداران خود حاضر شد.؛ نشريه‌اي معتبر كه بسياري از داستان‌هاي كوتاه خود را در آن منتشر كرده است. او در سال‌هاي اخير همواره جزو گزينه‌هاي بردن جايزه نوبل ادبيات بوده است.

کد خبر 418608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha