دعوت سرپرست وزارت آموزش و پرورش از 9 وزیر پیشین این وزارتخانه برای برگزاری نشست هم‌اندیشی تنها از سوی 3 وزیر اجابت شد.

در این نشست سید کاظم اکرمی، محمدعلی نجفی و حسین مظفر، وزرای پیشین آموزش و پرورش درباره مشکلات و مسائل آموزش و پرورش صحبت کردند که در نوع خود جالب بود.

در ابتدای این نشست علیرضا علی‌احمدی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش به طرح سئوالات محوری در باره مسائل این وزارتخانه پرداخت و سئوالات متعددی را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا در این نشست که 2 بخش علنی و غیر علنی داشت، اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: شما از مطالبات نظام صحبت کردید، اما چرا از مطالبات معلمان و مردم سخنی نگفتید؟ در حالی که سال گذشته باید در مورد معلمان بهتر عمل می‌شد. جناب عالی اگر می‌خواهید قدمی بردارید، این است که اول دل معلمان را به دست آورید.

وی افزود: برخی معلمان که خود از مدافعان نظام هستند‌، گفتند که ما با مسئولان سیاسی کاری نداریم، ما فقط مطالباتمان را می‌خواهیم. پس دل آن معلمان شکسته است و اولین وظیفه شما تلطیف روابط آموزش و پرورش با معلمان است.

وی با بیان این که معلمان احساس قانون‌گرایی در آموزش و پرورش نمی‌کنند تصریح کرد: سال‌هاست که آموزش و پرورش سیاسی شده در حالی که نگاه سیاسی به آموزش و پرورش آن را فلج می‌کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: متاسفانه به خاطر بی‌ثباتی قوانین، دلسوزی شهید رجایی برای ساختن تربیت معلمی که معلم دلسوز تحویل جامعه بدهد، از بین رفت و تربیت معلم مغفول مانده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به این که تحول در آموزش و پرورش از 20 سال پیش مطرح بود اظهار داشت: چرا هرگز سئوال نمی‌شود که بحث تحول بعد از 20 سال به کجا رسیده است.

وی با ابراز تاسف از تغییر دائمی قوانین و تغییر مدیران در کشور گفت:  این موضوع نه تنها در نظام آموزش و پرورش بلکه در سایر حوزه‌های اداری کشور، ما را به روزمرگی کشانده است، چرا که هم مصوباتمان دائما تغییر می‌کند و هم افراد اجرایی‌مان!

اکرمی تاکید کرد: ما به نقطه مطلوبی که مردم برای آن انقلاب کردند، نرسیده‌ایم و من از بیان حقایق ابایی ندارم.

اکرمی با تاکید بر این که معلم گزینش می‌خواهد، اذعان کرد: در نظام شاهنشاهی اگر چه خود نظام مشروع نبود، اما معلمانی مسلمان، علاقمند و دلسوز، ما را به نوعی تربیت کردند که یک جمله آن‌ها ما را می‌ساخت.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اذعان به این که نباید به آموزش و پرورش به عنوان دستگاه رای‌آورنده نگاه کنیم، اضافه کرد: افتخارتان معلمی باشد، نه وزارت، لذا توصیه می‌کنم که به دنبال خدمت باشید، چرا که در همه جای دنیا اول خدمت به مردم مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقبولیت نزد معلمان

در ادامه این نشست محمدعلی نجفی نیز گفت: قبلا روحیه معلمان در ارتباط با شغلی که داشتند برخی بهتر و برخی پائین‌تر بود اما  اکنون به نظر می‌رسد  بی‌روحیه بودن و دلسردی در نقطه اوج قرار دارد.

به گزارش فارس وزیر اسبق آموزش و پرورش خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: خود را به معلمان بقبولانید. معلمان همیشه عکس‌العمل نشان نمی‌دهند اما با سکوتشان نیز نشان می‌دهند که یک نفر را پذیرفته‌اند یا نپذیرفته‌اند و باید سعی کنید که شما را به عنوان وزیر و حامی خود بپذیرند.

نجفی، خطاب به علی‌احمدی گفت: پیشنهاد می‌کنم که 2 برنامه 5/1 و 5/5 ساله طراحی شود البته گرچه این برنامه‌ها با هم مرتبط هستند اما باید به صورت مستقل تنظیم شود تا اگر بعد از یک سال و نیم وزیر نبودید، کار مثبتی کرده باشید.

افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه

حسین مظفر نیز در ادامه این نشست در سخنانی تاکید کرد: هنوز یک عزم جدی برای حل مشکلات آموزش و پرورش ایجاد نشده است، پس نیازمند یک عزم ملی برای افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی و تولید ناخالص ملی هستیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به 4 هدف تعیین شده در آموزش و پرورش، براساس اعلام یونسکو گفت: ضروری است، این 4 هدف در آموزش و پرورش ایران نیز پیگیری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در سیاست‌های کلی نظام، نمودی ندارد در صورتی که این دستگاه نیازمند یک سیاست کلی جداگانه است.

کد خبر 41848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز