چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: "اگر بتوان حداکثر با اسکناس 10 هزار تومانی نیاز مردم تامین شود و در کنار آن بانکداری الکترونیکی رواج یابد، به اسکناس 100 هزار تومانی نیازی نخواهد شد."

این جمله پاسخ طهماسب مظاهری - رییس کل بانک مرکزی به سوالی بود که خبرگزاری ایسنا درباره پیشنهاد برخی کارشناسان نسبت به نیاز سیستم پولی کشور به اسکناس 100 هزار تومانی پرسیده بود.

وی در ادامه گفت: بیشتر از آنکه حل مساله چک‌پول‌ها از طریق اسکناس درشت‌تر مدنظر قرار گیرد مساله از طریق توسعه بانکداری الکترونیکی به صورت موازی دنبال می‌شود.

مظاهری در پاسخ به این سوال که قائم مقام این بانک اعلام کرده است که سیستم بانکی کشور نیازمند نوع جدیدی از اسکناس است، منظور از این نوع جدید اسکناس چیست؟ گفت: این سوال باید از وی پرسیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که حذف چک پول در چه دوره‌ای انجام می‌گیرد؟ توضیح داد: در حال حاضر بحث حذف چک پول مطرح نیست چراکه در مرحله اول در انضباط قرار می‌گیرد و منضبط خواهد شد.

به گفته او برخی از بانک‌ها بیش از حد چک پول صادر می‌کردند که قرار است به حد و حدود متناسب تعیین شده برسد، در عین حال نوع انتشار و فروش چک پول نیز متعادل می‌شود.

وی اضافه کرد: مردمی‌ که چک پول را مصرف می‌کنند باید روی آن امضا کرده که اگر گم شد یا گرفتاری برای صاحب آن ایجاد شود، ریسک کمتری را ایجاد کند تا امنیت بیشتری برای خریداران ایجاد شود.

مظاهری با اشاره به اینکه نیاز مردم به ابزار نقدی نیز وجود دارد و اسکناس‌های موجود تکافوی آن را نمی‌کرد و عملا چک پول جای اسکناس را گرفته است، تصریح کرد: این مساله اصلا مطلوب نیست، برای حل این مسائل، اسکناس‌های پنج هزار تومانی به بازار آمده است و حجم آن نیز در حال افزایش است و در خودپرداز‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: به جریان افتادن اسکناس درشت‌تر از پنج هزار تومانی و کاهش حجم چک پول در دست مطالعه است و به طور حتم نتیجه موثری خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید کارت‌های الکترونیکی بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد و مغازه‌ها نیز از آن بیشتر استفاده کنند در این صورت نیاز مردم به اسکناس و نقدینگی کمتر  می‌شود. آنها در این حالت قادر خواهند بود نیاز‌های خود را با کارت رفع کنند که این شکل معامله برای آنها راحت‌تر است و هزینه نیز کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که پرداخت دو فقره وام 18 میلیون تومانی به یک واحد مسکونی شوک روانی به بازار ایجاد نمی‌کند؟ توضیح داد: این بحثی است که بانک مسکن انجام می‌دهد در عین حال سپرده‌گذاری امروز انجام می‌شود و یک سال بعد تسهیلات اعطا می‌شود، بدین ترتیب ممکن است تورم نداشته باشد.

به گفته او شرط استفاده از این طرح استفاده از دو فقره وام 18 میلیون تومانی به وسیله دو نفر از یک خانواده است.

وی ادامه داد: هر خدمتی که ارائه می‌شود باید منتظر بود که برخی افراد از آن استفاده بد کنند، بدین ترتیب باید مراقب بود که استفاده بد صورت نگیرد، در این حالت پرداخت اضافه‌ای انجام نمی‌شود.

وی اولین پرداخت در این قالب را سال آینده عنوان کرد و افزود: کسانی که در حال حاضر مایل به سپرده‌گذاری هستند اقدام کنند چراکه اثر تورمی‌ نخواهد داشت.

کد خبر 41820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز