همشهری آنلاین: دونالد ترامپ برای مقابله با افزایش قیمت نفت فشار را بر عربستان و اوپک بیشتر کرده است. ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان درباره قیمت نفت رایزنی کرد و از پادشاه عربستان خواست که اوپک قیمت نفت را کاهش دهد.

فشار ترامپ بر عربستان برای مقابله با افزایش قیمت نفت

به گزارش دويچه ول، به نقل از گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، دونالد ترامپ شامگاه شنبه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) در گفتگوی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان درباره ثبات بازار نفت صحبت کرده است. ملک سلمان و دونالد ترامپ در این گفت‌گو اقداماتی را که برای حفظ صادرات نفت جهت ثبات در بازارهای نفتی و حمایت از رشد اقتصاد جهانی را بررسی کردند.

رهبران آمریکا و عربستان درباره تحولات اوضاع در منطقه و جهان نیز صحبت کردند. مقامات آمریکایی اگرچه گفت‌وگوی تلفنی را تائید کرده‌اند اما درباره جزئیات آن توضیحی ندادند.

  • افزایش فشار ترامپ به اوپک قبل از انتخابات

دونالد ترامپ فشار خود را به  كشورهاي صادرکنندگان نفت (اوپک) و به ویژه به کشور همم‌پیمان خود عربستان سعودی افزایش داده است تا برای کاهش قیمت نفت تولیدات خود را افزایش دهند. ترامپ به دفعات از اوپک انتقاد کرده و از اعضای آن خواسته است تا قیمت‌ها را کاهش دهند.

قرار است انتخابات کنگره آمریکا در روز سه شنبه ۶ نوامبر سال جاری برگزار ‌شود و افزایش بهای نفت می‌تواند موانع جدی برای پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ایجاد کند. افزایش بهای نفت می‌تواند تأثیری منفی بر رشد اقتصادی کشور و بی‌اثر کردن سیاست‌های او در این زمینه داشته باشد.

ترامپ یک هفته پیش نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از اوپک به دلیل بالا بودن قیمت نفت و آنچه او آن را "بهره‌کشی از جهان" از سوی اعضای اوپک خواند، به شدت انتقاد کرد. او گفت: «ما از برخی از اعضای اوپک به رایگان محافظت می‌کنیم، اما آن‌ها در مقابل با افزایش قیمت نفت از جهان سوء استفاده می‌کنند».

در حال حاضر بهای نفت به بالاترین نرخ خود در ظرف چهار سال گذشته رسیده است. قیمت یک بشکه نفت اکنون به ۸۰ دلار رسیده و تحلیل‌گران می‌گویند تحریم‌های نفتی علیه ایران هم یکی از عوامل مهم افزایش بهای نفت بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که عربستان سعودی تولیدات خود را برای جبران کاهش نفت ایران در بازار نفت افزایش دهد. اما سازمان اوپک افزایش سریع تولیدات نفتی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده را امکان پذیر نمی‌داند.

کد خبر 417892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha