شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: سهام شرکت‌های سیمانی چند هفته‌ای است دوباره در فهرست پرطرفدارهای بورس اوراق بهادار جای گرفته‌است.

به این ترتیب ظاهراً فعالان بازار به صرافت افتاده‌اند دوباره ریسک اعتماد به وعده‌های دولت را بپذیرند و سهام شرکت‌هایی را به فهرست دارایی‌های خود اضافه کنند که مدت‌هاست با مشکل قیمت‌گذاری دولتی دست به‌گریبانند.

علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفتگو با همشهری، دلیل این اقبال را پایین بودن قیمت در بازار ثانویه نسبت به ارزش در بازار اولیه می‌داند و می‌گوید: سیاست‌های ناعادلانه دولت، قیمت سهام شرکت‌های سیمانی را آنچنان پایین آورده که خریداران نسبت به سودآوری بلند‌مدت امیدوار شده‌اند.

او در ادامه و در تشریح دیگر دلایل می‌افزاید: تولید‌کنندگان سیمان با اطمینان به وعده‌های دولت مبنی بر خروج این محصول از سبد حمایتی اجرای طرح‌های توسعه‌ای گسترده‌ای را آغاز کردند که اکثریت این طرح‌ها در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و همین امر به مشوقی برای خرید سهام شرکت‌های سیمانی تبدیل شده است.

به گفته او افزایش قیمت‌های جهانی هم در افزایش قیمت داخلی و توجه بازار به سهام سیمانی بی‌تأثیر نبوده ضمن اینکه با در نظر گرفتن ارتباط قیمتی سیمان و فولاد و بالا رفتن قیمت فولاد انتظار می‌رود افزایش قیمت سیمان تشدید شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در سال‌های اخیر سهامداران حقیقی و جزء شرکت‌های سیمانی با درنظر گرفتن شرایط نامناسب تولید سیمان سهام خود را فروخته‌اند و تعداد اندک باقی‌مانده هم از خیر منفعت آن گذشته‌اند و با قیمت‌های فعلی هم تمایلی به فروش ندارند بنابراین سهامداران شرکت‌های سیمانی در حال حاضر به شرکت‌های سرمایه‌گذاری محدود می‌شوند که در سال‌های 81 و 82 با اعتماد به وعده‌های دولت این گروه از سهام را وارد سبد سهام خود کردند و البته زیان این اعتماد را هم متحمل شدند.

او می‌افزاید: از سال 83 همزمان با خلف وعده دولت طرح‌های توسعه‌ای جدید متوقف شد و حتی کارخانه‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای را تصویب کرده و از محل ذخیره ارزی اعتبار گرفته بودند ترجیح دادند این طرح‌ها را وارد مرحله اجرا نکنند.

عسگری مارانی وضعیت فعلی شرکت‌های سیمانی را با توجه به بالا رفتن هزینه تولید و ثابت بودن قیمت عرضه نامناسب توصیف می‌کند و می‌گوید: اغلب تولید‌کنندگان سیمان در 3 سال اخیر ناچار به گرفتن وام با بهره‌ بالا شده‌اند، ضمن اینکه به علت افزایش نیافتن قیمت عرضه امیدی به سودآوری طرح‌های توسعه‌ای هم نیست.

او معتقد است: شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به امید آزادسازی قیمت سیمان قسمت عمده سبد سهام  خود را به سیمان اختصاص دادند در حقیقت در دام وزارت بازرگانی وقت افتادند و همین امر باعث شد سهامدارها اطمینان خود را به این شرکت‌ها و مدیرانشان از دست بدهند و با تحمل زیان قابل توجه در صف فروش بایستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در ادامه می‌گوید: دولت برای اجرای طرح آزادسازی قیمت سیمان دو ماه فرصت دارد یعنی تا قبل از آغاز فصل پرمصرف باید این محصول از سبد حمایتی خارج شود در غیر این صورت در فصل بهار امکان چنین تحولی وجود ندارد.

او با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کند: وعده دولت این بار هم محقق نشود.

کد خبر 41549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز