یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر با بیان اینکه پیمانکاران و مجریان خط ۶ ادعا می‌کردند ۹۵ درصد از خط تکمیل شده است، افزود: ادعای آنها صحت ندارد. براساس بررسی‌های من زیر ۵۰ درصد از خط ۶ مترو تهران تکمیل شده است.

محسن هاشمی

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران 11 شهریور ماه در انتهای جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا در جریان بازدید خط 6 مترو تهران حاشیه‌هایی اتفاق افتاده است یا خیر گفت: در جریان بازدید از خط 6 گفته شد که من با عصبانیت از جلسه بیرون رفتم اما این مساله صحت ندارد البته من انتقادات جدی به عملکرد پیمانکاران خط 6 مترو تهران دارم.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه عملکرد پیمانکاران در خط 6 مترو مناسب نبوده است، افزود: پیمانکاران به جای اینکه بودجه را به صورت بخش بخش در این خط هزینه کنند تا ایستگاه‌ها به نوبت افتتاح شود، بودجه را در کل مسیر هزینه کردند با این روند خط شش مترو تا 10 سال دیگر هم افتتاح نمی‌شود. در آن جلسه؛ پیمانکاران و مجری طرح قصد داشتند از بی‌اطلاعی آقای افشانی (شهردار تهران) در خصوص مترو سوءاستفاده کنند اما من متوجه مساله شدم البته بارها در این خصوص با آقای امام صحبت کرده بودم.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه پیمانکاران و مجریان خط 6 ادعا می‌کردند 95 درصد از خط تکمیل شده است، افزود: ادعای آنها صحت ندارد. براساس بررسی‌های من زیر 50 درصد از خط 6 مترو تهران تکمیل شده است.

رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا پیمانکار این خط تغییر نمی‌کند، افزود: ما نمی‌توانیم در امور اجرایی پیمانکاران دخالت کنیم وظیفه شورا نظارت است.

رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا در روند هزینه‌کرد بودجه در خط 6 مترو شائبه‌ای وجود دارد یا خیر، گفت: بهتر است در خصوص فساد صحبت نکنید و بحث‌ها را به موضوع فساد آلوده نکنید.

رئیس شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهاراتش در خصوص اختلافات مالی میان شهرداری و قرارگاه خاتم الانبیا، بنیاد تعاون سپاه که منجر به توقف پروژه‌های عمرانی شهر تهران شده است، افزود: من ترجیح می‌دهم دیگر بیشتر به این موضوع نپردازم.

هاشمی همچنین در خصوص تعیین تکلیف مجلات همشهری که براساس قراردادی به یک پیمانکار واگذار شده است، گفت: مساله مجلات با موسسه همشهری بسیار پیچیده است. زمانی که آقای کرباسچی همشهری را پایه‌گذاری کرد این موسسه بسیار کوچک بود اما در زمان اصولگرایان تبدیل به یک موسسه بسیار بزرگ شد.

رئیس شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر بیش از هزار نفر در این موسسه مشغول به کار هستند اما از نظر محتوایی نتوانسته مردم را راضی کند. قیمت مجلات نیز بسیار بالا بوده و از سوی دیگر ماهی 45 میلیارد تومان به این موسسه یارانه یا سوبسید تعلق می‌گیرد.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه این روند نباید ادامه پیدا کند، افزود: عدم سوددهی در موسسه همشهری به حدی رسیده که بازیافت کاغذها برای فروشندگان سود بیشتری دارد. البته توضیحات بیشتر باید توسط آقای محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه ترک جلسه خط 6 مترو یک سوءتفاهم بوده است، گفت: من برای مصاحبه با رادیو جلسه را ترک کرده و به هیچ وجه با قهر بیرون نرفتم. تاکنون دو هزار و 400 میلیارد تومان برای تکمیل خط 6 به پیمانکاران پرداخت شده است اما هنوز هیچ کدام از بخش‌های این خط افتتاح نشده است.

وی ادامه داد: پایانه‌های خط 6 مترو ساخته نشده و هواکش‌ها هم کامل نیست. در حقیقت خط 6 در بعد تجهیزات بسیار ناکامل است. بخش میانی از زمان‌بندی بسیار عقب بوده و می‌توان گفت‌ فقط چهار ایستگاه قابل افتتاح است.

هاشمی با بیان اینکه در زمان قالیباف بانک شهر پول فراوانی برای افتتاح خط داده است، افزود: به این علت که پول بین همه پیمانکاران در بخش‌های مختلف پخش شده است نتوانستند هیچ بخشی را افتتاح کنند و من در بازدید از خط 6 این مساله را کشف کردم.

وی با بیان اینکه اعتبار از طریق خزانه مترو به پیمانکاران این خط داده نمی‌شود، افزود: پیمانکاران خودشان این اعتبار را از بانک شهر دریافت کرده و پس از امضای مدیرعامل شرکت ساخت مترو آن را دریافت می‌کنند. در آن جلسه شاهد بودم پیمانکاران از عدم تجربه افشانی در خصوص مترو سوءاستفاده کرده و قصد داشتند ایشان را سر کار بگذارند. من زمانی که در مترو بودم برای افتتاح خط 4 هیچ بودجه‌ای نداشته و ایستگاه به ایستگاه مترو را افتتاح می‌کردیم.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه قانون منع به کارگیری بازنشگستگان بسیار خوب است، افزود: نباید قبل از ابلاغ با استفاده از این قانون بازی سیاسی انجام دهیم. هزار و 800 مدیر ارشد کشور مشمول این قانون هستند. 18 تا 20 استاندار تحت تاثیر این قانون قرار می‌گیرند و دولت باید با روش‌های خاص خود دنبال حل این موضوع باشد.

کد خبر 415236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha