محبوبه نظام آبادی-خبر‌نگار: رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد یکساله شورا اظهار کرد: متاسفانه در بخش پروژه‌های عمرانی موفق نبودیم. در حال‌حاضر بسیاری از پروژه‌ها خوابیده و همین موجب انتقاد شده است؛ البته در طول یک سال گذشته کمیسیون‌های مختلف شورا فعال بوده‌است.

محسن هاشمی

«محسن هاشمی» که در برنامه زنده تهران 20 تلویزیون حضور یافته بود علت این مساله را تک‌پیمانکار بودن شهرداری دانست و تصریح کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا تک‌پیمانکار بزرگ شهرداری است و اختلافات، موجب توقف پروژه‌ها شده است. بنیاد تعاون سپاه و شهرداری درباره میزان بدهی‌ها اختلاف دارند. پروژه‌های بزرگی در شهر تهران در اختیار قرارگاه است. این اختلاف به زیان مردم شهر تهران است و باید هر چه زودتر تعیین‌تکلیف شود‌.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا تدبیری برای ایجاد درآمد پایدار در شورای‌ شهر صورت‌ نگرفته، بیان کرد: مشکلات مالی ناشی از بدهی به سیستم بانکی و پیمانکاران و بهره‌هایی که به بدهی‌ها اضافه می‌شود، است. مطابق نظرات رهبر انقلاب برای استفاده از نقدینگی، تصمیم گرفتیم به صورت جدی از سرمایه بخش‌خصوصی استفاده کنیم تا نقدینگی به سمت پروژه‌های شهری بیاید. هر کمیسیون در شورای‌شهر 5بسته را مشخص کرده و شهردار باید به زودی آنها را اجرا کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: می‌توانیم 200هزار میلیارد تومان پروژه را در یک فرایند 10ساله در تهران تعریف کنیم. در بخش‌هایی همچون پارک حاشیه‌ای، پسماند، مترو، اتوبوس‌برقی، ساخت هتل، برقی‌کردن موتورها، واگن‌سازی مترو و... پروژه‌هایی تعریف شده است.

یکی دیگر از این بخش‌ها، گردشگری است و اگر گردشگری در تهران رونق بگیرد به 100 هتل در رده‌های مختلف نیاز داریم. هاشمی با اشاره به اینکه مترو یکی از راه‌های جذب سرمایه است، ابراز کرد: متاسفانه واگن‌سازهای داخلی اغلب بیکار هستند چراکه بانک‌ها به علت بدهی، برای خرید واگن به شهرداری اعتبار نمی‌دهند. امیدواریم این بسته‌ها به‌صورت مناقصه و بدون رانت به بخش‌خصوصی واگذار شود زیرا با استفاده از آنها می‌توان تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در طول10 سال پروژه تعریف کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از خط 6 متروی تهران بیان کرد: در 100 کیلومتر از خط 6 فقط 50درصد پیشرفت اتفاق افتاده، اما پیمانکاران مدعی هستند این پیشرفت 95درصد است. این در حالی است که مترو باید به‌صورت بخش‌بخش ساخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد. نمی‌شود هر پیمانکاری از بانک‌ شهر وام بگیرد اما هیچ قسمت از خط بازگشایی نشده ‌باشد. الان پیمانکاران خط 6 طوری کار می‌کنند که تا 20سال دیگر هم خط افتتاح نمی‌شود.

او درباره روابط شهرداری با دولت گفت: شهردار در دولت حضور دارد و تعامل خوبی با دولت داریم، ولی هنوز احساس کمک و همدلی نکرده‌ایم و پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری انجام نشده‌است. دولت می‌تواند به حل مسائل ما با سیستم بانکی کمک کند. از طرف دیگر دولت ساخت و سازهایی انجام داده و بابت آن هزینه‌ای به شهرداری پرداخت نکرده‌است؛ همچنین یارانه بخش حمل‌و‌نقل عمومی 10سال است که به شهر پرداخت نشده‌است.

هاشمی درباره پروژه پایانه شرق تهران هم گفت: پروژه پایانه شرق تهران در گذشته در اولویت قرار نداشته و تا به حال ۱۳۰میلیارد تومان برای آن هزینه شده که ۱۰۰میلیارد آن در 3سال اخیر هزینه شده‌است.

هاشمی در پاسخ به سوال مجری که پرسید پس از موزه شدن خانه پدری‌‌اش کجا زندگی می‌کند، گفت: منزل مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که امروز تبدیل به موزه شده، همواره در تملک دولت بوده‌است. ایشان همراه خانواده پس از انقلاب در این خانه ساکن شدند و تا زمان فوت در این خانه بودند.

پس از فوت ایشان، ملک به دولت بازگردانده و تبدیل به موزه شد. او افزود: به تصمیم مادر وسایل منزل به همان شکل باقی مانده و تصاویری از دوران مختلف زندگی آیت‌الله در جای جای خانه نصب شده است. من، فاطمه و فائزه در یک مجموعه زندگی می‌کنیم و مادر هم پس از فوت پدر به ما پیوستند.

  • خیلی‌ها باید بروند اما فقط درباره شهردار تهران صحبت است!

رئیس شورای شهر تهران درباره رفتن و ماندن شهردار تهران هم یادآوری کرد: به نظر من قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون بسیار خوبی است و می‌تواند این انسداد مدیریتی را رفع کند. ما باید همه تلاش کنیم که این قانون اجرایی شود. نکته اینجاست که ما در شورای شهر شهردار را انتخاب کردیم و هیأت تطبیق آن را تأیید کرد.

وزیر کشور هم به شهردار حکم داده است اگر قرار است شهردار برود این وزیر کشور است که باید خود را با قانون تطبیق بدهد نه شورای شهر. در قانون فقط شهردار ما قرار نیست برود. 1800نفر باید بروند و در تلویزیون آقای عسگری رئیس صدا و سیما هم جزو این بازنشسته‌ها است، ولی تا به حال در هیچ یک از کانال‌های تلویزیون درباره آن صحبت ‌نشده اما دائما از شهردار سوال می‌کنند.

کد خبر 415365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha