جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران طی مراسمی ریاست گروه 15 که از زیر مجموعه های جنبش عدم تعهد است را از الجزایر تحویل گرفت.

رئیس جمهوری اسلا‌می ایران در این مراسم که با حضور سران و مقامات کشورهای عضو در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد با تاکید بر ضرورت تقویت تاثیرگذاری اقتصادی و سیاسی گروه 15 تصریح کرد: باید روح تازه ای به کالبد این گروه دمیده شود.

آقای احمدی نژاد پیشنهاد کرد , صندوقی ویژه برای فعال کردن هرچه بیشتر گروه 15 و عملیاتی کردن طرحهای گروه ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه قدرت های استعماری می خواهند جلو پیشرفت کشورهای در حال توسعه را بگیرند پیشنهاد داد کشورهای گروه 15 در چارچوب گروه و همکاری های دوجانبه و چند جانبه دستاوردهای علمی و فنی خود را مبادله کنند.

رئیس جمهوری اسلا‌می ایران افزود : اعضای گروه پانزده 17 درصد مبادلات تجاری 28 درصد نفت خام و 29 درصد ذخائر گاز طبیعی جهان را دراختیار دارند و ایران به عنوان رئیس این گروه برای تحول در فعالیتها و ارتقای جایگاه گروه تلا‌ش خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست های سلطه طلبانه در جهان گفت: برخی درصدد هستند با ایجاد محدودیت , سایر ملتها را از دستاوردهای فنی و علمی محروم تا زمینه وابستگی آنان را فراهم کنند.

گروه 15 ابتدا از 15 کشور تشکیل شد ولی با وجود عضویت چهار کشور جدید نام آن تغییر نیافت.

کشورهای عضو گروه 15 از سه قاره آسیا , افریقا و امریکای لاتین هستند که از آسیا هند , ایران , اندونزی , مالزی و سریلانکا در آن عضویت دارند.

کشورهای الجزایر , مصر , کنیا , نیجریه , زیمبابوه و سنگال اعضای افریقایی و ونزوئلا , برزیل , مکزیک , آرژانتین , شیلی , کلمبیا , پرو و جامائیکا کشورهای منطقه امریکای لاتین عضو این گروه هستند.

کد خبر 4134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز