سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: توزیع شیر رایگان در مدارس به دلیل پرداخت نشدن مطالبات کارخانه‌های طرف قرارداد متوقف شده است.

قطع توزیع شیر در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان بر توزیع شیر رایگان در مدارس با هدف فرهنگ سازی و قرار گرفتن این ماده لبنی در سبد تغذیه خانواده دانش‌آموزان، تاکید دارند.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور درباره متوقف شدن اجرای طرح توزیع شیر در مدارس به همشهری گفت: پرداخت اعتبار از طریق مدارس در شهرهای بزرگ مشکلاتی در راه اجرای مطلوب این طرح ایجاد کرده است.

حمید یعقوبی‌فر افزود: توزیع شیر در مدارس کشور به 2 صورت متمرکز و غیر متمرکز (مدرسه‌‌محور) انجام می‌شود که در مورد توزیع مدرسه محور به دلیل این که در این طرح موانع قانونی وجود دارد، فعلا نمی‌توانیم به حساب مدارس پول واریز کنیم.

وی با تاکید براین که مشکل اعتباری نداریم اظهار داشت: اعتبارات به حساب استان‌ها واریز شده است، اما چون براساس مصوبه شورای اقتصاد مدارس باید در بانک کشاورزی حساب دولتی داشته باشند تا اعتبار شیر به آن حساب واریز شود و مدارس یک حساب دولتی دارند و برای این که 2 حساب دولتی داشته باشند منع قانونی وجود دارد به همین دلیل نمی‌توانیم اعتبار شیر را واریز کنیم.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور افزود: تاکنون در شهر تهران و شهرستان‌های استان بیش از 10 میلیارد تومان شیر توزیع شده است که به دلیل منع قانونی هنوز اعتبار آن به حساب مدارس واریز نشده است.

وی افزود: فقط در شهر تهران حدود 5 میلیارد تومان به پیمانکاران توزیع‌کننده شیر مدارس بدهکار هستیم.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور با اشاره به این که پس از وصول مصوبه با خبر شدیم که نحوه پرداخت اعتبارات نیز باید حتماً از بانک عامل اجرا شود و پرداخت اعتبارات نیز باید از طریق مدرسه صورت گیرد تصریح کرد: باید راهکار قانونی در این زمینه پیش بینی شود یا مصوبه شورای اقتصاد مورد بازنگری قرار گیرد تا مشکل پرداخت نشدن اعتبار به مدارس برطرف شود، زیرا با توجه به مشکلات به وجود آمده شرکت‌های طرف قرار داد از توزیع شیر خودداری می‌کنند.

یعقوبی‌فر در پایان اظهار داشت: بعید نیست نتوانیم نوبت‌های شیر باقیمانده را تا پایان اسفند ماه در بین دانش‌آموزان هدف توزیع کنیم.

این گزارش حاکی است درحالی که مصرف سرانه شیر در کشورهای توسعه یافته در حدود 350 کیلو است، سرانه مصرف شیر در ایران حدود 50 تا 80 کیلوگرم است و این درحالی است که 90 درصد ایرانیان از کمبود کلسیم رنج می برند.

بنا بر این گزارش، در سال تحصیلی 87-86 بیش از ۱۱میلیون و۶۰۰دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، مدارس شبانه‌روزی راهنمایی و متوسطه و مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی و دانش‌آموزان استثنایی تحت پوشش تغذیه رایگان شیر قرار دارند.

براساس طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی باید  ۱۴لیتر شیر دریافت کند که بنا به اعلام کمیته شیر مدارس این میزان شیر در۷۰نوبت، هفته‌ای 3 نوبت و هر نوبت 200 سی سی شیر 5/2 درصد بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان دستگاه مباشر تامین و توزیع شیر مدرسه، موظف است از ابتدای مهر تا پایان اسفند امسال، تمام دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی(با اولویت دختران و مناطق محروم)، مدارس شبانه روزی، مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش، پیش دبستانی و مراکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست سراسر کشور را(حداکثر تا سقف جمعیت 11 میلیون نفر) تحت پوشش اجرای برنامه توزیع شیر رایگان قرار دهد.

به همین منظور سقف اعتباری برای توزیع 165 هزار تن شیر(سرانه 14 کیلوگرم) در مدارس، 924 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

کد خبر 41211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز