چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: دبیر کمیته ملی شیر مدارس گفت: از مهر ماه امسال علاوه بر شیر، نان غنی شده نیز بین دانش‌آموزان مدارس کشور توزیع می‌شود.

به گفته حمید یعقوبی‌‏فر، نان غنی شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند. از طرفی نان غنی شده سبب بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود.

اعتبار این طرح ۲۶۲ میلیارد ریال است، اما در مورد جزئیات بیشتری از قبیل اینکه نان غنی شده چند نوبت و بین دانش‌آموزان چه دوره‌هایی توزیع خواهد شد، هنوز خبری اعلام نشده است.

حمیدی‌فر، علت این کار را تعیین نشدن بهای نان سبوسدار از سوی تولیدکنندگان آن بیان کرد و افزود: درصورت تصویب کمیته شیر مدارس، احتمال توزیع نان غنی شده مغزدار با خرما یا گردو نیز وجود دارد.

براساس بودجه سال ۸۷ کشور، میزان اعتبار یارانه در نظر گرفته شده برای تامین و توزیع شیر و نان غنی شده در مدارس به‌ترتیب هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال و ۲۶۲ میلیارد ریال است.

وی گفت: سال تحصیلی گذشته ۷۵۰ میلیون پاکت شیر در قالب طرح شیر رایگان بین بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور توزیع شد و به‌طور میانگین ۶۹ نوبت شیر رایگان بین دانش‌آموزان کشور توزیع شده است.

سال گذشته نیز برخی مسئولان از احتمال توزیع خرما در مدارس خبر دادند که اجرا نشد.

تاثیر تغذیه نامناسب بر یادگیری

حمیدی فر معتقد است تغذیه نامناسب در کودکان دبستانی باعث کم خونی و به‌دنبال آن افت تحصیلی می‌شود. همچنین تغذیه نامناسب و ناکافی، ممکن است روند پیشرفت رشد و یادگیری کودک را کاهش دهد و کودکان در این حالت، اغلب با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.

به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس، اغلب دانش‌آموزان کشور تغذیه مناسبی ندارند که توزیع شیر و نان غنی شده رایگان در مدارس تا حد زیادی به تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

دکتر رضایی، متخصص تغذیه نیز در این باره گفت: کودکان در سنین مدرسه،  به ازای هر کیلوگرم وزن خود ۸۰ کیلو کالری انرژی نیاز دارند و از ۱۱ سالگی تا جوانی پسران به پروتئین بیشتر و دختران علاوه بر پروتئین، به آهن بیشتری نیاز دارند.

وی، نخوردن صبحانه و عادت‌های غذایی نامناسب را از علل مهم سوء تغذیه در بین دانش‌آموزان دانست و افزود: با توجه به نیاز میان وعده‌های غذایی کودکان، می‌توان با تهیه و توزیع نوعی کیک یا کلوچه غنی شده با عنصر آهن و نیز تهیه نان غنی شده با آهن، گامی مهم برای رفع مشکل کودکان برداشت.

فرهنگ‌سازی‌ استفاده از نان سبوسدار

به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس، فرهنگ‌سازی‌ در استفاده از نان‌های سبوسدار و غنی شده، یکی از اهداف توزیع نان غنی شده در مدارس است.کارشناسان معتقدند یکی از عوامل افزایش آمار سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران، استفاده نکردن از نان سبوسدار است.

مصرف نان سبوس‌دار تا حدودی به سلامتی کمک می‌کند. همچنین استفاده مردم از نان سفید یا بدون سبوس در ایران عوارضی به‌دنبال دارد. بروز چسبندگی و در نهایت شایع شدن سرطان‌های دستگاه گوارشی یکی از این عوارض است.

کد خبر 57570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز