یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

حضور زنان در صحنه جنگ در عراق معمولاً خلاف تابوهای مذهبی این کشور است. اما 3 حمله اخیر انتحاری که در این کشور روی داده توسط زنان بمبگذار انتحاری بوده است.

این نشان‌ می‌دهد که تحولات و ناآرامی‌های کشور عراق وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. حمله زنان بمبگذار  انتحاری در عراق در حالی در هفته‌های اخیر بیشتر شده که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا این روزها به‌دنبال پایگاه‌های شبه نظامیانی هستند که مظنون به آموزش زنان برای تبدیل شدن به بمب‌های انسانی‌اند. نیروهای ائتلاف می‌گویند مدارکی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد القاعده در عراق اکنون فعالیت خود را به عضوگیری زنان بمبگذار معطوف کرده‌است.

نیروهای ائتلاف اخیرا شبه نظامیان تندروی عراقی را از مقرهای سابق خود عقب رانده‌اند و توانایی عضو‌گیری آنها را کم کرده‌اند. به همین دلیل القاعده اکنون به‌دنبال شیوه‌های جدیدی است برای اینکه در ساختار تقویت شده امنیتی عراق نفوذ کند. از ماه مارس سال 2005 تا کنون از 667 مورد حمله انتحاری در عراق، زنان عامل 14 مورد این حملات بوده‌اند.

حملات زنان دست کم 107 کشته به جا گذاشته، یعنی 5 درصد از قربانیان حملات انتحاری 2 سال اخیر عراق در اثر حملات زنان کشته شده‌اند. اما این حملات در ماه‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

در ماه‌های نوامبر و دسامبر، زنان 3 حمله انتحاری در استان دیاله انجام دادند. دیاله یکی از خشونت‌‌خیز‌ترین مناطق عراق است. القاعده در این شهر پایگاه نیرومندی دارد. آخرین حادثه بزرگ بمبگذاری انتحاری زنان در عراق در ماه جولای صورت گرفته است.

در ماه نوامبر  زنی یک کمربند انفجاری را در کنار ایست بازرسی آمریکا در شهر بعقوبه در مرکز استان دیاله کار گذاشت. این انفجار به مجروح شدن 7 سرباز آمریکایی و 5 عراقی منجر شد.

در 7 دسامبر هم یک زن به دفاتر یک گروه سنی مستقر در دیاله که با القاعده در عراق مبارزه می‌کنند، حمله کرد که در این حمله 15 تن کشته و 35 نفر مجروح شدند. در 31 دسامبر هم یک بمبگذار زن در شهر بعقوبه کمربند انفجاری را کار گذاشت که در کنار یک ایست پلیس منفجر شد و به مجروح شدن 5 نیروی پلیس و 4 غیرنظامی منجر شد.

حملات ویران‌کننده در عراق همچنان ادامه دارد اما میزان تلفات از ماه ژانویه سال 2007 کاهش یافته است. نیروهای القاعده اکنون به سوی دیاله در شمال شرق بغداد و همچنین شمال موصل عقب رانده شده‌اند.

کارشناسان تروریستی در عراق می‌گویند، القاعده وقتی دیگر گزینه‌ای نداشته‌باشد به سراغ زنان می‌رود و اکنون از میان زنان عضو‌گیری می‌کند  این به این معناست که دیگر گزینه‌ای برایش در عراق باقی نمانده است.

زنان در گذشته هم برای انجام حملات انتحاری استفاده می‌شدند. اولین زنی که چنین مأموریتی انجام داد سنا میدالی لبنانی بود که در سال 1985 در یک انفجار انتحاری 2 سرباز اسرائیلی را کشت.

در سریلانکا هم زنان بمبگذار و گروه جدایی طلب ببرهای تامیل در 24 سال گذشته بیش از 60 حمله انتحاری انجام داده‌اند. در کشوری مانند عراق به‌دلیل حساسیت‌های امنیتی و فرهنگی، زنان بهترین گزینه برای انجام حمله انتحاری هستند زیرا در این کشور مأمور امنیتی زن برای تجسس زنان وجود ندارد. از سوی دیگر حضور زنان به‌عنوان بمبگذار انتحاری نوعی تبلیغ مثبت برای مبارزان در عراق است.

Associated press
5 ژانویه 2008

کد خبر 41054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز