همشهری آنلاین: رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: آسیب‌های خشکسالی و کم‌آبی دامنه‌ای وسیع را در برگرفته و پیامدهای بسیاری داشته و خواهد داشت و کشاورزان به نوعی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

کشاورزان فارس بیشترین آسیب را از خشکسالی متحمل شده‌اند

به گزارش ایسنا، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در دیدار با نماینده نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیرو کارزین ضمن اشاره به ظرفیت‌های این نهاد دانشگاهی تصریح کرد: امروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی به موضوعی محوری در استان فارس تبدیل شده است.

وی با اشاره به لزوم یافتن راهکارهای اجرایی برای کاستن از آسیب‌ها و تهدیدات خشکسالی و کم‌آبی گفت: جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و دانش موجود و تکنولوژی روز امکان اجرای طرح‌های مختلفی را دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس همچنین به ظرفیت‌های موجود در نقاط مختلف این استان اشاره و عنوان کرد: بر اساس آمارهای موجود استان فارس، بیشترین میزان تولید گل محمدی را در سطح کشور دارد و می‌توان با فراهم کردن بستر فرآوری این گیاه، زمینه‌ی بهره‌وری مناسب‌تر، اشتغال و جلوگیری از خام فروشی را ایجاد کرد.

بابایی با تصریح بر این که استان فارس دارای ویژگی‌های مناسبی برای ایجاد و توسعه‌ صنایع تبدیلی در حوزه‌ محصولات باغی و زراعی است، گفت: می‌توان با استفاده مناسب از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی، در صورت حمایت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی، بسترهایی را برای بهبود وضعیت اشتغال به ویژه در حوزه‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کرد.

وی البته این را هم گفت که جهاد دانشگاهی استان فارس قصد دارد که خط تولید عصاره‌ گل‌های محمدی و فرآوری گیاهان دارویی را با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و توان علمی موجود، راه‌اندازی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس، هدف نهایی از طرح این ایده را استفاده از ظرفیت مغفول مانده‌ این استان و ایجاد بسترهای اشتغال و ارتقاء ارزش افزوده و کاهش مهاجرت از روستا به شهرها برشمرد و افزود: نیازسنجی‌ها و بررسی‌ها نشان از لزوم توجه به صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی در حوزه‌ محصولات زراعی و باغی در فارس دارد.

به گفته بابایی، در شرایط کنونی که بحران آب منجر به بیکاری و در نهایت بیشتر شدن سرعت مهاجرت از روستا به شهر شده است، می‌توان با استفاده از طرح‌های نو و فناورانه راهکاری مناسب برای حل مشکلات اندیشید و عملیاتی کرد. وی در خاتمه همراهی نمایندگان مردم در مجلس و مدیران و مسئولان استان در سطوح مختلف را عاملی بسیار موثر در تحقق برنامه‌های مورد نظر جهاد دانشگاهی در استان فارس برشمرد.

کوروش کرمپور، نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیرو کارزین در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: این نهاد طی سال‌های گذشته اقدامات شاخصی را در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و اشتغال انجام داده است.

وی افزود: امروز کشاورزی و مصرف بهینه‌ آب از مسائل اولویت‌دار در کشور و استان فارس محسوب می‌شود و جهاد دانشگاهی در این ابعاد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

کرمپور ضمن اعلام آمادگی برای استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در راه‌اندازی صنایع تبدیلی، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی به ویژه در حوزه‌ گیاهان دارویی بهره‌ مناسب ببریم.

کد خبر 410424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha