شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا، در سفری غیرمنتظره وارد بیروت، پایتخت لبنان شد.

اگرچه وی در بدو ورود به فرودگاه بیروت با فؤاد سنیوره همتای لبنانی خود ملاقات کرد تا به نوعی میزان اهمیت بن بست سیاسی لبنان برای مادرید را به تصویر بکشد اما مقصد بعدی زاپاترو پس از این ملاقات کوتاه، هدف اصلی از این سفر را آشکار کرد.

نخست وزیر اسپانیا بلافاصله پس از پایان مذاکراتش با سنیوره با بالگرد عازم شهر جنوبی مرجعیون شد تا از پایگاه نظامیان کشورش در لبنان دیدن کند.

در این بازدید که خومزه آنتونیو آلونسو وزیر دفاع اسپانیا، نیز حضور داشت، زاپاترو با نمایندگانی از 1100 سرباز اسپانیایی مستقر در لبنان ملاقات کرد و در حرکتی نمادین با تجلیل از اقدامات انجام شده به نوعی به آنها عیدی داد.

این سفر که دومین بازدید غیرمنتظره زاپاترو از نیروهای اسپانیایی تحت امر سازمان ملل محسوب می‌شود( نخستین سفر به بازدید اعلام نشده 15 دسامبر 2005 از افغانستان باز می‌گردد) از آنجا اهمیت می‌یابد که ژوئن گذشته بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در شهر خیام لبنان، 6 سرباز UNIFIL از جمله 3 اسپانیایی کشته شدند.

زاپاترو که بلافاصله پس از به قدرت رسیدنش در سال 2004 دستور داد نیروهای اسپانیایی تحت فرماندهی آمریکا در عراق، به اسپانیا باز گردند، در جمع سربازان کشورش گفت: مبارزه با تروریسم عملیاتی بسیار بزرگ و مهم است که نیاز به فداکاری دارد. همان اقدامی که هم‌قطاران شما از خود نشان دادند.

به نوشته ال‌پائیس چاپ مادرید، وی افزود: صلح در خاورمیانه ارتباطی مستقیم با صلح جهانی دارد و اسپانیا نیز همچون بسیاری از کشورها خود را به مبارزه با تروریسم به‌عنوان مهم‌ترین تهدید صلح و امنیت جهانی ملزم می‌داند.

کد خبر 40988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز