علی مولوی: شروع که می‌شود، همه‌جا پر از هیجان می‌شود؛ فرقی نمی‌کند اهل فوتبال باشید یا نباشید یا در چه کشوری زندگی کنید. شروع که می‌شود انگار کسی هیجان را به همه‌ی جهان تزریق می‌کند؛ درست مثل یک ویتامین... ویتامین فوتبال!

دوچرخه شماره ۹۲۸

اين‌روزها همه‌جا صحبت از فوتبال است؛ ميهماني و كلاس و محل كار و داخل تاكسي و اتوبوس هم نمي‌شناسد. همه‌ي روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و مجله‌هايي هم كه حتي به‌طور جدي در حوزه‌ي ورزش فعاليت نمي‌كنند، وارد اين هيجان مي‌شوند و مخاطبانشان را از حاشيه و خبرهاي اين رقابت‌ها باخبر مي‌كنند.

در اين متن، مطالب جالب كوتاهي از پيرامون جام‌جهاني انتظار شما را مي‌كشند. پس در سوت آغاز، با ما همراه باشيد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

خوشحالي «رومان تورِس»، مدافع 23ساله‌ي تيم ملي پاناما پس از صعود تاريخي به جام‌جهاني

 

  • تازه‌واردهاي ناشناخته

قطعاً در بين 32 تيم حاضر در جام‌جهاني، پاناما ناشناخته‌ترين تيم است! هرچند كه ايسلند هم مثل پاناما تازه‌وارد است و براي اولين‌بار است كه به جام‌جهاني راه پيدا كرده، اما مخاطبان فوتبال بازي‌هاي جذاب ايسلند در جام‌ملت‌هاي اروپاي 2016 فرانسه را به‌ياد دارند و تشويق ايسلندي هم به بخشي از فوتبال تبديل شده است.

تيم ناشناخته‌ي پاناما در مسابقات نهايي انتخابي جام‌جهاني در منطقه‌ي كونكاكاف، با سه پيروزي، چهار تساوي و سه شكست و به لطف تفاضل گل بهتر به‌عنوان تيم سوم كونكاكاف، بالاتر از هوندوراس و آمريكا قرار گرفت و به‌طور مستقيم به جام‌جهاني صعود كرد.

گفتني است اين تيم همراه با كاستاريكا با ميانگين 29/6، مسن‌ترين تيم‌هاي اين دوره‌ي جام‌جهاني هم هستند!

 

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

  • «زابي‌واكا» مي‌آيد!

88 سال از نخستين دوره‌ي جام‌جهاني در اروگوئه مي‌گذرد. از همان اولين دوره تا حالا، پوستري به‌عنوان پوستر رسمي هردوره‌ي جام‌جهاني طراحي مي‌شود. اما از جام‌جهاني 1966 انگليس بود كه علاوه بر پوستر رسمي، براي هردوره‌ي جام‌جهاني، نمادي هم انتخاب مي‌شود.

اين نمادها نشانه‌ي خوش‌شانسي و خوش‌يمني هستند و ميزبان هر دوره‌ي جام‌جهاني، براساس فرهنگ، نمادهاي ملي، بومي و طبيعي و رنگ‌هاي پرچمش نمادي را طراحي و انتخاب مي‌كند.

پيش از اين 13 نماد «ويلي»، «خوانيتو»، «تيپ و تپ»، «گاچيتو»، «نارانجيتو»، «پيكه»، «چائو»، «مهاجم»، «فوتيكس»، «آتو، كز و نيكس»، «گوليو»، «زاكومي» و «فولكو» براي 13 دوره‌ي گذشته‌ي جام‌جهاني انتخاب شده بودند و حالا «زابي‌واكا» نماد جام‌جهاني روسيه است.

«زابي‌واكا» يك گرگ خوشحال و بامزه است. نام او در زبان روسي به معني «زننده‌ي گل» است. او بدني پشمي به رنگ قهوه‌اي و سفيد و لباس فوتبالي متشكل از رنگ‌هاي پرچم روسيه دارد و روي لباسش عنوان «روسيه 2018» نوشته شده است.

زابي‌واكا يكي از سه گزينه‌ي نهايي انتخاب نماد اين رقابت‌ها بود. دو گزينه‌ي ديگر يك ببر سيبري در لباس فضانوري و يك گربه‌ي قرمزرنگ بودند، اما با رأي مردم روسيه در نظرسنجي جام‌جهاني، زابي‌واکا به‌عنوان نماد رسمي جام جهاني فوتبال انتخاب شد.

از بين نمادهاي دوره‌هاي گذشته فقط ويلي، تيپ و تپ، گاچيتو و فوتيكس به معناي واقعي براي كشور ميزبان خوش‌يمن واقع شدند و انگليس، آلمان، آرژانتين و فرانسه در كنار آن‌ها به مقام قهرماني رسيدند. حالا بايد صبر كرد و ديد آيا زابي‌واكا هم واقعاً براي روسيه خوش‌يمن خواهد بود يا نه.

 

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

  • انگليسي‌ها، فقط در جزيره!

از بين 32 تيم حاضر در جام‌جهاني 2018 روسيه، فقط تيم ملي انگليس است كه هيچ لژيونري در بين 23بازيكنش ندارد و همه‌ي بازيكنانش در ليگ جزيره بازي مي‌كنند.

رتبه‌ي دوم اين فهرست بعد از انگليس به روسيه تعلق دارد كه تنها دو بازيكن لژيونر دارد و 21 بازيكن تيمش در روسيه بازي مي‌كنند. رتبه‌ي سوم هم متعلق به عربستان است كه تنها سه لژيونر در فهرست تيمش دارد. تيم ملي ايران نيز با 14 لژيونر در رتبه‌ي هفتم اين جدول قرار دارد.

از طرف ديگر، تمامي بازيكنان تيم‌هاي ملي سوئد و سنگال لژيونر هستند و هيچ‌كدام از بازيكنانشان در ليگ داخلي كشورشان بازي نمي‌كنند! پس از اين دو كشور بلژيك، ايسلند، نيجريه و سوئيس قرار دارند كه هركدام تنها يك بازيكن از ليگ داخلي در تركيب 23نفره‌شان گنجانده‌اند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

  • چه‌كسي تاريخ‌ساز مي‌شود؟

چهار سال قبل در جام‌جهاني 2014 برزيل «ميروسلاو كلوزه»، مهاجم مشهور تيم ملي آلمان موفق شد تعداد گل‌هاي زده‌اش در تاريخ جام‌جهاني را افزايش بدهد و در مجموع چهار دوره حضور در جام‌جهاني، به ركورد 16 گل زده در 24بازي دست پيدا كند.

حالا او ركورددار بيش‌ترين تعداد گل زده در تاريخ بازي‌هاي جام‌جهاني است و پس از او «رونالدو»ي برزيلي با 15گل و «گرد مولر» آلماني با 14گل قرار دارند.

اما از بين بازيكناني كه در اين دوره‌ي جام‌جهاني حضور دارند، «توماس مولر» از آلمان ركورددار است و اين شانس را دارد كه ركورد خود را افزايش دهد و حتي ركورد ميروسلاو كلوزه را بشكند. او در دو دوره‌ي جام‌جهاني 2010 و 2014 موفق شد در 13 بازي 10 گل به ثمر برساند و حالا بايد ديد امسال و در سومين جام‌جهاني زندگي‌اش در روسيه چه خواهد كرد.

پس از مولر، «خامس رودريگز» از كلمبيا قرار دارد. او در جام‌جهاني گذشته در مجموع پنج بازي، شش گل براي تيم ملي كلمبيا به ثمر رساند.

رتبه‌ي سوم به‌طور مشترك به «ليونل مسي» و «گونزالو هيگواين»، ستارگان تيم ملي آرژانتين، «تيم كي‌هيل»، مهاجم مشهور تيم ملي استراليا و «لوييس سوارز» مهاجم مشهور تيم ملي اروگوئه است.

مسي در 14بازي در سه دوره‌ي جام‌جهاني، هيگواين در 11 بازي در دو دوره‌ي جام‌جهاني، كي‌هيل مهاجم 38ساله‌ي استراليا در هشت بازي در سه دوره‌ي جام‌جهاني و سوارز 31ساله هم در هشت بازي در دو دوره‌ي جام‌جهاني، هريك در مجموع پنج گل زده‌اند.

با اين حساب بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا يكي از اين بازيكن‌ها مي‌توانند در اين دوره‌ي جام‌جهاني تاريخ‌ساز شوند و ركورد كلوزه را بشكنند يا اين ركورد دست‌نخورده باقي مي‌ماند؟

 

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

  • در آستانه‌ي ركوردي تازه

همين چهار سال قبل و در جام‌جهاني 2014 برزيل بود كه «فريد موندراگون»، دروازه‌بان تيم ملي کلمبيا با 43سال و سه روز سن در برابر تيم ملي ژاپن، در دقيقه‌ي 85 بازي به ميدان رفت و عنوان مسن‌ترين بازيکن تاريخ جام‌جهاني را تصاحب كرد؛ ركوردي كه پيش از او به مدت 20 سال متعلق به «روژه ميلا»ي کامروني بود.

اما حالا و تنها چهارسال بعد از اين ركوردشكني، درصورتي كه «عصام الحضري»، دروازه‌بان تيم ملي مصر با 45 سال و پنج ماه سن، بتواند در يكي از بازي‌هاي تيم ملي كشورش در برابر روسيه، اروگوئه يا عربستان به ميدان برود، اين ركورد خواهد شكست.

نكته‌ي جالب درباره‌ي عصام الحضري اين است كه او از «آليو سيسه» سرمربي تيم ملي سنگال، «ملادن کرستاييچ» سرمربي تيم ملي صربستان و «روبرتو مارتينز» سرمربي تيم ملي بلژيک هم سن بيش‌تري دارد. پس از الحضري، مسن‌ترين بازيكن اين دوره، «رافائل ماركز» از تيم ملي مكزيك، شش‌سال از او كوچك‌تر است!

 

 

دوچرخه شماره ۹۲۸

  • تولد ستاره‌اي تازه

هميشه در جام‌جهاني، بازي بازيكنان بيش‌تر از هرزمان ديگري مورد توجه قرار مي‌گيرد و همه‌ي اهالي فوتبال، مديران و مربيان فوتبالي، ‌دنبال چهره‌‌هاي جوان و ستاره‌هاي تازه مي‌گردند. اين ستاره‌هاي جوان معمولاً آينده‌شان بعد از جام‌جهاني به‌طور كلي متحول مي‌شود. مثل همين چهارسال قبل كه «خامس رودريگز» از كلمبيا به ستاره‌ي جام تبديل شد و بلافاصله به تيم رئال مادريد و پس از آن به بايرن مونيخ پيوست.

گفته مي‌شود «دنيل ارزاني»، بازيکن دورگه‌ي ايراني‌استراليايي تيم ملي استراليا كه متولد خرم‌آباد است و در تيم ملبورن‌سيتي استراليا بازي مي‌كند هم، از آن استعدادهاي ناب است.

او با 19سال و 161روز سن، جوان‌ترين بازيكن اين دوره‌ي جام‌جهاني است و پس از او «كيليان ام‌پابه» از فرانسه با 19سال و 176روز و «اشرف حكيمي» از مراكش با 19سال و 222 روز قرار دارند.

گفتني است در تاريخ جام‌جهاني، «نورمن وايت‌سايد»، هافبک تيم‌ ملي ايرلندشمالي با 17 سال و 40 روز سن در جام جهاني 1982، جوان‌ترين بازيکن تاريخ اين رقابت‌هاست.

کد خبر 407924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha