علی مولوی: یک فصل دیگر از رقابت‌های اروپایی به پایان رسید. همه‌ی لیگ‌های اروپایی به کار خود خاتمه داده و قهرمانان خود را شناخته‌اند.

دوچرخه شماره ۹۲۷

رقابت‌هاي تماشايي مراحل پاياني مهم‌ترين ليگ‌ها تماشاگران بسيار زيادي داشت و حالا خوب است نگاهي بيندازيم به ليگ‌هاي برتر اروپايي و ببينيم اين تيم‌ها چگونه رده‌هاي نخست را به‌دست آورده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

بارسلونا، پس از يك‌سال ناكامي در لاليگا، امسال توانست با اقتدار در ليگ ظاهر شود و رقباي سنتي‌اش را كنار بزند. اين تيم با 93 امتياز براي بيست و پنجمين‌بار قهرمان لاليگا شد.

پس از بارسا اتلتيكومادريد با 79 و رئال مادريد با 76 امتياز در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند. بارسا هم‌چنين براي چهارمين سال پياپي كوپادل‌ري يا جام‌حذفي را هم بالاي سر برد و امسال دوگانه را به‌دست آورد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

فصل قبل پيش‌بيني مي‌شد «كارلو آنجلوتي» بتواند ناكامي‌هاي «پپ گوارديولا» را جبران كند و بايرن را به سه‌گانه برساند، اما او فقط توانست بوندس‌ليگا را فتح كند. آنجلوتي در اين فصل هم آن‌قدر بد شروع كرد كه در همان هفته‌هاي اول از بايرن اخراج شد و «يوپ هاينكس»، سرمربي اسبق و محبوب بايرن، تيم فروپاشيده‌ي آنجلوتي را تحويل گرفت.

با ورود او تيم دوباره سرپا شد و به يكي از تيم‌هاي برتر اروپا تبديل شد؛ هرچند كه فقط قهرماني بوندس‌ليگا را به‌دست آورد و در ليگ قهرمانان و جام‌حذفي ناكام ماند.

اين ششمين قهرماني پياپي و بيست و هشتمين قهرماني بايرن در بوندس‌ليگا بود. پس از بايرن مونيخ با 84 امتياز، تيم‌هاي شالكه 04 با 63 و هوفنهايم با 55 امتياز، به‌عنوان‌هاي دوم و سوم دست يافتند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

در ماجراي رسوايي سال2006 ميلادي فوتبال ايتاليا يا «كالچوپولي» كه منجر به مجازات تيم «يوونتوس» و سقوط اين تيم به «سري‌ب» ليگ ايتاليا شد، شايد كم‌تر كسي فكر مي‌كرد يوونتوس بتواند به اين خوبي سختي‌ها را پشت سر بگذارد. اما اين تيم براي هفتمين سال پياپي قهرمان سري‌آ شد، سي و چهارمين قهرماني خود را در ليگ ايتاليا جشن گرفت و ركوردي دست‌نيافتني ثبت كرد.

پس از يوونتوس با 95 امتياز، تيم‌هاي ناپولي با 91 و رُم با 77 امتياز در رتبه‌هاي دوم و سوم ايستادند. يوونتوس در كوپاايتاليا هم قهرمان شد و امسال دوگانه را به‌دست آورد. هرچند كه حذف عجيب و غريب يوونتوس از ليگ قهرمانان اروپا و خداحافظي «جيان‌لوييجي بوفون» از يوونتوس، كام هواداران اين تيم را تلخ كرد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

تا حدود يك دهه‌ي قبل، منچسترسيتي، تيم دوم شهر منچستر، تيم بسيار كم‌هواداري بود. تيمي كه به آسانسور ليگ تبديل شده بود و مدام بين ليگ برتر و دسته‌هاي پايين‌تر رفت‌و‌آمد مي‌كرد. اما حالا اين تيم با خريد بازيكن‌ها و سرمربي‌هاي سرشناس و بزرگ، تيمي پرهوادار به‌شمار مي‌رود.

«پپ گوارديولا» امسال بسيار خوب كار كرد و اين تيم را به تيمي زهردار و خطرناك تبديل كرد. هرچند كه منچسترسيتي هم فقط به قهرماني در ليگ قناعت كرد و نتوانست در جام‌حذفي و ليگ قهرمانان موفق باشد.

پس از تيم منچسترسيتي با 100 امتياز، منچستريونايتد با 81  و تاتنهام با 77 امتياز در رده‌هاي دوم و سوم ايستادند. اين پنجمين قهرماني تاريخ منچسترسيتي در ليگ است.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

به‌نظر مي‌رسد هزينه‌هاي عجيب و غريب و سرسام‌آور پاري‌سن‌ژرمن در خريد بازيكن و سرمربي، هرچند كه در سطح اروپا جواب نداده، اما حداقل در ليگ فرانسه خوب جواب داده است.

تيم پايتخت فرانسه پيش از سال 2012 ميلادي، فقط دوبار قهرماني را در سال‌هاي 1986 و 1994 ميلادي ليگ تجربه كرده بود، از آن سال تا حالا پنج‌بار قهرمان ليگ شده و فقط سال گذشته قهرماني ليگ را به تيم موناكوي جوان و‌ آتشين واگذار كرد.

پاري‌سن‌ژرمن هم‌چنين در جام‌حذفي و كوپادلاليگ هم موفق بوده و امسال هرسه‌جام فرانسوي را از آن خود كرده است، اما پاريسي‌ها هنوز آن‌چنان كه بايد در ليگ قهرمانان اروپا حرفي براي گفتن نداشته‌اند.

پاري‌سن‌ژرمن امسال با 93 امتياز و با اقتدار قهرمان ليگ1 فرانسه شد و تيم‌هاي موناكو با 80 امتياز و ليون با 78 امتياز، در جايگاه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. حالا بايد ديد فصل آينده با اضافه‌شدن «توماس توخل» آلماني به‌عنوان سرمربي، پاري‌سن‌ژرمن چه‌طور خواهد بود.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

رقابت تيم‌هاي آژاكس، اي‌زد آلكمار، پي‌اس‌وي آيندهوون و فاينورد هميشه در ليگ هلند جذاب و ديدني بوده و امسال براي بيست و چهارمين‌بار، پي‌اس‌وي آيندهوون قهرمان ليگ هلند شد.

البته در اين فصل نيز رقابت‌هاي هلند برخلاف بيش‌تر ليگ‌هاي اروپا بسيار نزديك و حساس دنبال شد و درپايان آيندهوون با 83 امتياز، آژاكس با 79 امتياز و اي‌زد آلكمار با 71 امتياز رتبه‌هاي اول تا سوم شصت و دومين دوره‌ي ليگ برتر هلند يا اردويسه را به‌خود اختصاص دادند.

اين دوره‌ي ليگ برتر هلند براي ما ايراني‌ها هم، مثل سال گذشته بسيار مهم و حساس بود. سال قبل «رضا قوچان‌نژاد»، ستاره‌ي تيم ملي فوتبال ايران و تيم هيرنفين هلند كه تا روزهاي پاياني ليگ در كورس آقاي گلي ليگ هلند قرار داشت، سرانجام با 18 گل زده پس از «نيگولاي يارنسن» با 21 گل و «ريكي فن‌وولفس‌وينكل» با 20 گل در رده‌ي سوم بهترين گلزنان هلند قرار گرفت.

اما امسال «عليرضا جهانبخش» ستاره‌ي ايراني اي‌زد آلكمار موفق شد با 21 گل در 33 بازي به‌عنوان آقاي‌گل اردويسه دست پيدا كند. كسب چنين عنواني در تاريخ فوتبال ايران بي‌سابقه بوده و موجي از خوشحالي را براي علاقه‌مندان فوتبال در ايران به ارمغان آورد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

طبيعي است كه اتلتيكو مادريد، به‌عنوان تيم دوم شهر مادريد، هميشه در سايه‌ي رئال مادريد قرار داشته، اما اين تيم هيچ‌وقت دست از تلاش نكشيده و هربار كه توانسته خودش را به همه ثابت كرده است.

هرچند اين تيم هرسه‌باري كه در سال‌هاي 1974، 2014 و 2016 ميلادي به فينال ليگ قهرمانان رسيده، در فينال باخته است؛ بار اول به بايرن مونيخ و دوبار بعدي به رئال مادريد، اما درعوض هرسه‌باري كه به فينال ليگ اروپا يا جام‌ يوفاي سابق رسيده‌، قهرماني را به‌دست آورده‌ است.

آن‌ها دوبار در سال‌هاي 2010 و 2012 قهرمان ليگ اروپا شده بودند و امسال هم دربرابر مارسي فرانسه سه بر صفر در فينال پيروز شدند و قرار است در سوپركاپ اروپا دربرابر رئال مادريد، يك دربي مادريدي را در اروپا برگزار كنند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۷

درست است كه خطاي ناجوانمردانه‌ي «سرخيو راموس» روي «محمد صلاح» در بازي فينال و مصدوميت او حواشي زيادي در پي داشت. درست است كه حجم بالاي اشتباه‌هاي داوري به نفع رئال مادريد در مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي برابر يوونتوس و در مرحله‌ي نيمه‌نهايي در برابر بايرن‌مونيخ هم بحث‌هاي بسياري به راه انداخت. اما در نهايت سومين قهرماني پياپي و در مجموع 13بار قهرماني رئال مادريد در اروپا، ركوردي افسانه‌اي است كه حالا حالاها مي‌تواند ماندگار باشد.

پيش از اين بايرن مونيخ در سال‌هاي 1974، 1975 و 1976 توانسته بود سه‌بار پياپي ليگ قهرمانان را فتح كند و حالا 42سال بعد رئال مادريد به اين عنوان شگفت‌انگيز دست پيدا كرده است.

علاوه بر اين، ركورد «زين‌الدين زيدان»‌ به‌عنوان سرمربي هم، ركوردي است كه شايد هيچ‌وقت شكسته نشود. او در سه‌سالي كه سرمربي رئال مادريد شده، سه‌بار قهرمان اروپا شده است. او هم‌چنين در اين سه سال دو قهرماني سوپركاپ اروپا، دو قهرماني جام باشگاه‌هاي جهان، يك قهرماني لاليگا و يك قهرماني سوپركاپ اسپانيا  را براي رئال مادريد به ارمغان آورده كه ركوردي بي‌نظير براي اين سرمربي جوان است.

کد خبر 407633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha