همشهری آنلاین: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش اخیر خود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به عوامل مخرب رشد اقتصادی جهان افزود و هشدار داد، سیاست‌های تجاری این کشور و تحریم‌های آن علیه ایران و روسیه تا حدودی چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، اوپک در گزارش ماه مه (اردبهشت - خرداد) اعلام کرد، سیاست تجاری آمریکا در زمینه وضع تعرفه توسط این کشور بر واردات کالا، فولاد و آلومینیوم از چین، خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تحریم دوباره ایران و نیز افزایش تحریم‌‌های این کشور علیه روسیه که در شرایط نگرانی بازارها از افزیش نرخ‌های بهره در آمریکا به دامنه نگرانی‌ها افزوده است، می‌تواند مانع رشد اقتصادی جهان شود.

این سازمان نفتی 14 عضوی اضافه کرد، تاکنون تاثیر سیاست‌های آمریکا بر رشد اقتصادی جهان کم و قابل چشم‌پوشی بوده اما احتمال مختل شدن آن افزایش یافته است.

اوپک، تقاضای جهانی مورد انتظار نفت در سال 2018 را نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته این سازمان اندکی افزایش داد و دلیل آن را رشد چشمگیر اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه در سه ماهه نخست امسال بیان کرد.

این سازمان اکنون انتظار دارد جهان در سال جاری میلادی 98 میلیون و 850 هزار بشکه در روز نفت مصرف کند که چنین مصرفی یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز بیش از سال گذشته است.

برجام 23 تیر 1394 (14 ژوییه 2015) میان ایران و گروه 1+5 شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان امضا و از دی 1394 (ژانویه 2016) اجرایی شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 8 مه (18 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود و به تعلیق تحریم‌های هسته‌ای این کشور علیه تهران ادامه نمی‌دهد.

کد خبر 406669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha