همشهری آنلاین: سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت : در جلسه غیرعلنی ۳۰ اردیبهشت مجلس، محمد جواد ظریف، مسعود کرباسیان؛ علی شمخانی و سیدعباس عراقچی گزارشی از مذاکرات با اروپا و الحاق به FATF ارائه کردند و ۱۱ نماینده مجلس نیز دیدگاه‌هایشان را گفتند.

ظریف

به گزارش ایرنا، بهروز نعمتی امروز (یکشنبه 30 ارديبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور محمد جواد ظریف، مسعود کرباسیان، علی شمخانی و سید عباس عراقچی به ترتیب وزیران امور خارجه، وزیر اقتصاد، دبیر شورای امنیت ملی و معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: در این جلسه ظریف و عراقچی گزارشی از آغاز مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها به نمایندگان ارائه کردند.

وزیر امور خارجه ایران و همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی او به همراه هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 25 اردیبهشت در بروکسل درباره راهکارهای حفظ برجام بدون آمریکا مذاکره کردند.

پیش از آن، در بروکسل، تیم کارشناسان سیاسی، بانکی و نفتی ایران به ریاست سید عباس عراقچی در بروکسل مذاکره داشت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی امروز، درباره ضمانت‌هایی که باید پس از خروج آمریکا از برجام توسط اروپایی‌ها ارائه شود، مباحثی مطرح شد، البته این موارد همچنان در حال مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی و نهایی نیست.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: خواست نمایندگان مجلس بر حفظ منافع ملی و ایستادن بر مواضع ملت و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که در این باره نیز 11 نفر از نمایندگان در جلسه غیر علنی مجلس سخنرانی کردند.

نعمتی اظهار داشت: لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز در جلسه امروز مطرح شد، این موضوع مطرح است که آیا تصویب این لوایح به معنای الحاق به FATF است یا خیر که در این رابطه آقای شمخانی به طور رسمی اعلام کرد که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو موضوعی که امروز در مجلس مطرح است مربوط به مسائل داخلی است.

وی افزود: مجلس محل تضارب افکار و گفت‌وگو است .عده‌ای از نمایندگان مخالف و عده‌ای موافق بودند ولی سخن همه آنان از دلسوزی بود، آنچه در این میان مسلم است این است که اکثر نمایندگان خواستار تأمین منافع ملی هستند و اینکه خارج از منویات رهبری حرکت نشود.

وی گفت: هرکدام از لوایح سه گانه به صورت مستقل در دست بررسی است و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در نشست امروز چندین بار به صراحت اعلام کرد که این موارد اصلا ربطی به گروه اقدام مالی (FATF) ندارد و ما ورود نکرده‌ایم، اما به نظر من ممکن است این موارد به نوعی مرتبط باشند.

وی ادامه داد: تصور ما این است که این لوایح جزو 46 الزام FATF است و مردم باید این موضوع را بدانند، ما هم باید تلاش کنیم تا منافع ملی را درنظر بگیریم ضمن اینکه ممکن است برخی با ما دشمنی کنند که آن هم طبیعی است.

کد خبر 405946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha