همشهری آنلاین: حجت الله ایوبی معاون اجتماعی فرهنگی وزارت کشور از بسترسازی وزارت کشور برای هنرمندان و موسیقی مناسب به تمامی شهروندان ایرانی خبرداد.

به گزارش همشهری آنلاین، وی که برای دیدار از نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران به نمایشگاه آمده بود موسیقی را هنری دانست که به واسطه آن می‌توان به جهانیان پیام صلح و دوستی رساند.

ایوبی با تاکید بر نقش موسیقی در وحدت ملی گفت: «وزارت کشور به این اعتقاد و باور رسیده که برای تقویت هویت ملی و اتحاد ملی باید از زبان فرهنگ و هنر و ادبیات و معنویت استفاده کرد. طبیعتا موسیقی هم جایگاه خودش را در این امر دارد به ویژه در بحث اقوام که مهمترین زبان میان آن‌ها همین آوای موسیقی است. از این جهت وزارت کشور امیدوارکننده است که بتواند در حد خودش کمک کند.»

وی، برگزاری چنین نمایشگاهی را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: «از اینکه دیدم بخش خصوصی هم درکنار بخش دولتی فعال است، بسیار خوشحال شدم. در میان مشکلاتی که موسیقی در ایران دچار آن است؛ این تلاش می‌تواند برای حل آن مشکلات بسیار امیدوارکننده باشد.»

ایوبی در ادامه گفت: «اعتقاد من این است که ما خیلی از حرف هایمان را به مردم جهان از طریق موسیقی می‌توانیم بزنیم. یعنی آوا و لحن و نت‌ها و سازهای ما می‌توانند پیام صلح و دوستی و معنویت و عرفان اسلامی را به دنیا عرضه کنند.

من در سال هایی که رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بودم معجزه این هنر را از نزدیک دیدم. کسانی که حاضر نبودند به حرف های ما گوش کنند پای موسیقی ما می نشستند. جالب است که اگر به حرف های ما گوش می‌کردند، پیامی غیر از حافظ و مولوی و معنویت برای آن‌ها نداشتیم. یعنی همان حرف هایی که درقالبی خیلی زیبا توسط فرهنگ و هنر به مردم جهان زده شد.»

وی، موسیقی را در ایران دیرپا دانست و حفظ آن را یکی از مهمترین وظایف بخش فرهنگی وزارت کشور عنوان کرد: «باید برای حفظ هویت ملی‌مان آیین‌های اقوام را حفظ کنیم. من معتقدم که میراث فرهنگی مردم ایران فقط ساختمان‌ها و پل‌ها و بناها و معماری نیست. در کنار این امر آیین‌های ما هم جزو میراث فرهنگی کشور است و آن‌ها را هم باید حفظ کنیم. یکی از این آیین‌ها آوای موسیقی ایرانی است که وزارت کشور می‌تواند در حفظ آن‌ها بکوشد.»

معاون اجتماعی فرهنگی وزارت کشور درباره اقدامات این وزارتخانه در حفظ موسیقی ایرانی گفت: «درحال حاضر تمام سالن‌های وزارت کشور فعال شده است و تمام ظرفیت‌های سالن‌های ما درحال استفاده است. اخیرا حرکتی را شروع کرده‌ایم که یکی از آن‌ها احیای مقبره شمس تبریزی در شهرستان خوی بود. در احیای این مقبره که یک آرزو برای مردم بود اهالی موسیقی برجسته‌ای حضور داشتند. مختاباد، آقای سراج، آقای ناظری، آقای عندلیبی و دیگران بودند. یعنی وقتی ما برای احیای یک نماد ملی و اسلامی قدم پیش می گذاریم از کمک‌ اهالی موسیقی بهره‌مند می‌شویم.»

وی در ادامه افزود: «یکی از برنامه‌هایی که ما در وزارت کشور تعیین کرده‌ایم احیاء هویت‌های ملی مردم ایران است و برای احیای این هویت ها از اصحاب موسیقی کمک خواهیم گرفت.»

ایوبی با تاکید بر این موضوع که انتظار فرهنگی از وزارت کشور باید در حد این وزارتخانه باشد، گفت: «اینکه وزارت کشور به سمت فرهنگ آمده، اینکه معاونت اجتماعی این وزارتخانه به معاونت اجتماعی فرهنگی تبدیل شده، اینکه سالن‌های وزارت کشور فعال شده‌اند، اینکه وزارت کشور برای احیای یک اثر هویت ملی، اسلامی، به سراغ اصحاب موسیقی می‌آید، نشانه‌های خوبی است که باید صبر کرد تا آرام آرام توسعه یابد.»

وی درخصوص برگزاری دوره های بعدی این نمایشگاه و کمک وزارت کشور در این خصوص گفت: «بنده خودم را عرض می کنم و درخصوص وزارت کشور حرفی نمی‌زنم. به دلیل باور و اعتقادی که به برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها دارم هر کمکی از من ساخته باشد انجام می دهم. اعتقاد دارم که حرکت بسیار خوبی است و باید ادامه پیدا کند. وزارت کشور آمادگی کمک به برپایی چنین نمایشگاهایی را دارد.»

کد خبر 40539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز