همشهری آنلاین: طبق اعلام یک مقام کمیسیون انتخابات عراق،‌ ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست «سائرون نحو الاصلاح» به ریاست مقتدی صدر در میان لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند.

لیست العبادی و مقتدی صدر پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع کمیسیون انتخابات عراق از پیشتاز بودن ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ائتلاف "سائرون" مورد حمایت مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی خبر داد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف النصر در بغداد و تعدادی از استان‌های جنوبی (اکثرا شیعه‌نشین) و ائتلاف سائرون حکایت دارند.

این منبع افزود: هنوز زود است تعداد کرسی‌هایی که هر ائتلاف به دست آورده را مشخص کرد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات عراق تا ظهر امروز (یکشنبه) هیچ نتیجه اولیه رسمی را درباره انتخابات روز شنبه منتشر نکرده است.

اما طبق نتایج اولیه غیررسمی انتخابات عراق، تاکنون ائتلاف النصر پیشتاز است. این ائتلاف نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار داشته است. بعد از آن ائتلاف سائرون در رتبه دوم، لیست "الفتح" در رتبه سوم قرار دارند در حالی که ائتلاف دولة قانون وابسته به نوری مالکی در رتبه چهارم قرار گرفته است.

طبق نتایج اولیه، ائتلاف الوطنیه وابسته به ایاد علاوی از مجموع ۱۸ استان عراق در چهار استان سنی نشین پیشتاز است. ایاد علاوی از برجسته‌ترین مخالفان جنجالی در بغداد است.

در کردستان عراق نیز لیست "الجیل الجدید" بر فراکسیون‌های سیاسی دیگر نظیر تغییر،‌ جنبش دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح در اربیل و کرکوک پیشی گرفته است. در حالی که دو حزب اصلی یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق همچنان جایگاه خود را در صدر حفظ کرده‌اند.

  • قرار است نتایج انتخابات ظرف دو روز آینده اعلام شوند.

گزارش‌های محلی حکایت از این دارند که میزان رای گیری در اقلیم کردستان عراق در شمال کشور بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود، زیرا کردها تلاش دارند تا می‌توانند کرسی‌های خود در پارلمان فدرال در بغداد حفظ کنند.

طبق گزارش‌های غیررسمی،‌ استان‌های اقلیم کردستان عراق بالاترین میزان مشارکت را در بین استان‌های عراق ثبت کردند، به طوریکه در استان اربیل میزان مشارکت ۵۵ درصد و در سلیمانیه ۵۲ درصد بود در حالی در دهوک میزان مشارکت ۶۹ درصد اعلام شد.

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلا تحت کنترل داعش بوده‌اند در حالی که بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

فرماندهان امنیتی عراق در تمامی استان‌ها موفقیت طرح‌های امنیتی در نظر گرفته شده را اعلام کردند. به رغم تهدیدی که داعش کرده بود اما هیچ حمله‌ای به رای دهندگان و مراکز اخذ رای رخ نداد.

در پی بالا گرفتن اختلافات بین احزاب، استاندار کرکوک قانون منع آمد و شد را برقرار و دستور شمارش دستی مجدد آرا را در این استان صادر کرد.

وی اظهار داشت، شمارش الکترونیکی آرا نتایجی غیرمنطقی را رقم زده است.

راکان الجبوری، استاندار این منطقه شمالی غنی از نفت قانون منع آمد و شد را از نیمه شب گذشته تا شش صبح امروز اعلام کرد تا از هرگونه تنش نژادی و طایفه‌ای بین کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها اجتناب شود.

وی اشاره‌ای به جزئیات مشکل سیستم الکترونیکی شمارش آرا نکرد.

در این راستا هزاران ترکمان مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات عراق در کرکوک تجمع کردند.

شهرستان‌های داقوق و آلتون کوبری از توابع استان کرکوک شاهد تظاهراتی مشابه ترکمان‌ها بودند و آنها روند انتخابات را به نفع احزاب کرد دانستند و گفتند، در این زمینه تقلب‌هایی به نفع احزاب کرد صورت گرفته است.

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمان عراق اعلام کرد، احزاب سیاسی عربی و ترکمانی به کمیسیون انتخابات در بغداد ۲۴ ساعت مهلت داده‌اند تا شمارش دستی آرا را برای روشن شدن نتایج واقعی انتخابات آغاز کند.

الصالحی گفت: روسای سه گانه مداخله کرده و به شکایت‌های ارائه شده از سوی فراکسیون‌های انتخاباتی و لیست‌های انتخاباتی در استان کرکوک پاسخ داده‌اند. کمیسیون کمیته حقیقت یابی را فردا (دوشنبه) به کرکوک می‌فرستد.

کمیسیون انتخابات عراق نیز اعلام کرد، تصمیم گرفته است کمیته‌ای را برای بررسی اعتراض‌های احزاب کرد به نتایج انتخابات در کرکوک تشکیل دهد.

مسؤول اطلاع‌رسانی پلیس کرکوک اظهار داشت،‌ ترکمان‌ها بعد از اعلام نتایج اولیه غیررسمی شروع به تظاهرات کرده و از دولت خواستند مداخله کند.

  • العبادی: امنیت کامل برقرار بود

نخست‌وزیر عراق ضمن تاکید بر برقراری امنیت کامل در روز انتخابات پارلمانی از بازداشت تعدادی از عناصر وابسته به داعش قبل از حمله به مراکز رأی‌گیری خبر داد.

به گزارش ایسنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که استان‌های آزاد شده این کشور شاهد برگزاری انتخابات آزاد برای اولین بار پس از شکست داعش بوده است.

او تأکید کرد که انتخابات با امنیت کامل برگزار شد و در آن تعدادی از عناصر وابسته به داعش که قصد حمله به مراکز رأی‌گیری را داشته‌اند، بازداشت شدند.

العبادی گفت که نیروهای امنیتی عراق تلاش‌ تروریست‌ها برای هدف قرار دادن مراکز رأی‌گیری را در این روز تاریخی خنثی کردند.

انتخابات پارلمانی عراق از صبح روز شنبه در سراسر این کشور آغاز و روند أخذ رأی تقریبا در عموم استان‌ها در آرامش برگزار شد.

ستاد عملیات بغداد نیز از موفقیت طرح امنیتی ویژه تأمین امنیت رأی‌دهندگان خبر داده است.

بر اساس گزارش دویچه وله، نتایج اولیه روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

  • درصد مشارکت در انتخابات پارلمانی ۴۴.۵۲ درصد است

به گزارش العربیه، کمیته انتخابات عراق شنبه شب نشستی خبری در بغداد برگزار کرده و در آن اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی ۴۴.۵۲ درصد است.

بر اساس اعلام کمیته انتخابات عراق، در مجموع حدود ۱۰.۷ میلیون رأی‌دهنده در این انتخابات شرکت کردند.

کمیته انتخابات تأکید کرد: عراق از جدیدترین تکنولوژی در انتخابات استفاده کرده است. همه شکایت‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم و اقدامات مناسب را به کار خواهیم گرفت. آنچه رسانه‌ها درباره تقلب در انتخابات مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

کد خبر 405358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha