تام کوئنیگز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد بیم دارد بی‌ثباتی ناشی از ترور بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان صلح و آرامش افغانستان را به مخاطره بیندازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل کوئنیگز که مأموریتش در افغانستان پایان یافته است پیش از ترک این کشور در کنفرانسی خبری یکی از 4‌چالش بزرگ افغانستان را برای سال آینده میلادی همکاری منطقه‌ای عنوان کرد و گفت حوادث اخیر در پاکستان تهدیدی برای این همکاری هاست و بی‌ثباتی پاکستان صلح افغانستان را به خطر می‌اندازد.

مرگ بی‌نظیر بوتو در حمله انتحاری روز پنجشنبه و شورش‌های بعد از آن ممکن است موجب تأخیر در برگزاری انتخابات قانونگذاری هشتم ژانویه (18‌دی ماه) در پاکستان شود؛ در حالی که این انتخابات قرار بود با بازگشت دمکراسی به پاکستان همراه باشد.

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان 3 چالش مهم دیگر افغانستان علاوه بر همکاری منطقه‌ای عبارتند از برقراری امنیت در افغانستان، مدیریت درست در سراسر این کشور و مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر.

این مسئول بین‌المللی تاکید کرد دولت افغانستان باید با نهادهایی نظیر پلیس و دستگاه قضائی در کل کشور حضور داشته باشد.

وی با اشاره به قاچاق مواد‌مخدر در افغانستان گفت: این اقتصاد غیرقانونی در افغانستان مانع شکوفایی اقتصاد محلی این کشور است.

کوئنیگز در این حال اعتراف کرد افغانستان یکی از مهم‌ترین کشورهای آسیایی از نظر رشد اقتصادی است.

این مسئول آلمانی چندی پیش اعلام کرد به علل شخصی به فعالیت خود در افغانستان پایان می‌دهد اما هنوز جانشین وی انتخاب نشده است.

به گفته بسیاری از منابع، پدی اشداون انگلیسی و نماینده ارشد سابق سازمان ملل متحد در بوسنی و هرزگوین جانشین وی خواهد شد.

کد خبر 40478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز