همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ژاپن با انجام سفری به پکن مذاکراتی را با رهبری چینی آغاز کرد.

خبرگزاری سوئیس از پکن گزارش داد، یاسوئو فوکودا در اولین سفرش به چین به عنوان نخست‌وزیر ژاپن با ون جیابائو، همتای چینی‌اش در کنگره بزرگ خلق ملاقات کرد.

ون جیابائو در این ملاقات اظهار داشت دو طرف در حالی که روابط‌شان به «مرحله مهمی از بهبود و توسعه» گام گذاشته است، « روابط کاری مستحکمی» را ایجاد کرده‌اند.

بازسازی روابط سیاسی و اقتصادی، همکاری در زمینه زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی و همچنین مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی از موضوعاتی بود که دو طرف مورد بررسی قرار دادند.

انتظار می‌رود نخست‌وزیران دو کشور بر آمادگی خود برای حل و فصل سریع مناقشه دایمی بر سر قلمرویی که در دریای شرقی چین از آن مواد خام به دست می‌آید، تاکید کنند.[مناقشه ارضی چین و ژاپن ادامه دارد]

دو طرف قصد دارند قراردادهای متعددی را به امضا برسانند. رهبری چین توجه ویژه‌ای را به سفر چهار روزه نخست‌وزیر ژاپن معطوف داشته است و قصد دارد روابط تنش‌آلود دو کشور و نیز سابقه جنگ ژاپن علیه چین را بر بنیانی نو بنا نهد.

از زمان تغییر دولت در ژاپن که حدود یک سال پیش رخ داد چنین روابطی ایجاد شد. این روابط در سال‌های 2001 تا 2006 عملا سرد بود زیرا چین از بازدید جونیشیرو کوایزومی، نخست‌وزیر وقت ژاپن از معبد یاسوکونی[اعتراض به دیدار نخست وزیر ژاپن از معبد یاسوکونی] عصبانی بود. در این معبد علاوه بر کشته شدگان، جنایتکاران جنگی که جنایات وحشیانه‌ای را علیه چینی‌ها روا داشته بودند، نیز دفن شده‌اند که مورد احترام قرار می‌گیرند.

کد خبر 40297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز