چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

در روزهای نه چندان دور اگر خانواده‌ای آنقدر خوشبخت نبود که مرغ و گوشت و برنج را سر سفره ببیند به عنوان ساده‌ترین راه حل سراغ تخم‌مرغ می‌رفت.

به این ترتیب اهل خانه با طبخ انواع غذاهای تخم مرغی از اشکنه گرفته تا املت، شام یا ناهار به اصطلاح سبکی میل می‌کردند و اساسا اگر مهمان سرزده از راه می‌رسید خانم خانه در مقام تعارف به جای یک لقمه نان و پنیر وعده یک نیمروی ساده می‌داد.

اما این سنت مثل بیشتر سنت‌ها که در روزهای خوش گذشته جا می‌مانند مدت‌هاست فراموش شده چرا که اصولا پختن نیمرویی که هر تخم‌مرغ مصرفی در آن150 تومان قیمت دارد در حال حاضر کار هر کسی نیست و مثل همیشه نان این گرانی به قیمت نابودی تولید کننده و مصرف کننده به جیب واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

ناصر نبی‌پور، مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران(میهن) در این باره می‌گوید: مرغدارها هر بسته 5/12 کیلویی تخم‌مرغ را با قیمت هزار و 350تومان مقابل درب کارخانه به خریدار تحویل می‌دهند یعنی با احتساب همه هزینه‌های تولید و بنکداری و توزیع،  قیمت هر تخم مرغ باید 3/84 تومان باشد اما در خرده فروشی‌ها قیمت 120تا150تومان است.

به گفته نبی‌پور، می‌توان گرانی تخم مرغ را به حساب کمبود عرضه و افزایش تقاضای فصلی نوشت اما در مجموع گناه گران فروشی به گردن اداره‌کنندگان سیستم پراشکال توزیع است.
او درباره تعطیلی چند واحد مرغداری در اسلامشهر و کرج هم می‌گوید:  سازمان تعزیرات این واحدهای تولیدی را به جرم گران فروشی جریمه کرده آن هم در شرایطی که تولید کنندگان هیچ تفاهم‌نامه‌ای در مورد قیمت با دولت امضا نکرده‌اند و در نتیجه هیچ سقف قیمتی هم تعیین نشده است.

نبی‌پور معتقد است: مرغداران به هیچ عنوان در گرانی تخم‌مرغ نقشی ندارند چون به رغم افزایش 30درصدی قیمت نهاده‌های دامی به صورت رسمی و 50درصدی در بازار آزاد با کمترین سود، تولیدات خود را روانه بازار مصرف می‌کنند.

کد خبر 40229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز