همشهری آنلاین: تنها یک روز بعد از آنکه آمریکا فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی ۱۳۰۰ کالای وارداتی دیگر از چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را منتشر کرد پکن نیز امروز چهارشنبه در اقدامی مشابه لیست جدیدی منتشر کرد.

 چین فهرست جدید کالاهای آمریکایی مشمول تعرفه را منتشر کرد

به گزارش ایرنا وزارت بازرگانی چین روز چهارشنبه یک لیست از محصولات وارداتی از ایالات متحده آمريكا که مشمول افزایش تعرفه قرار می گیرد از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی را منتشر کرد.

این اقدام وزارت بازرگانی چین پس از انتشار لیست اعمال تعرفه دفتر نمایندگی تجاری آمریکا موسوم به (USTR) در مورد 1300 کالای چینی انجام شده است.

لیست پیشنهادی دفتر نمایندگی تجاری آمریکا شامل 1300 کالا وارداتی از چین از جمله کالاهای هوافضا، کالاهای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات است.

آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

وزارت بازرگانی چین نیز روز دوشنبه اعلام کرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالاهای چینی، این کشور نیز بر 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا از جمله گوشت خوک و میوه ها تعرفه اعمال کرده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت بازرگانی چین، کمیسیون گمرک شورای دولتی این کشور تصمیم گرفته است بر روی 120 مورد از محصولات وارد شده از ایالات متحده از جمله میوه ها و محصولات مرتبط با آن 15 درصد تعرفه اعمال کند.

بر اساس این گزارش چین همچنین بر روی هشت مورد دیگر از کالاهای وارداتی از آمریکا مانند گوشت خوک و محصولات مرتبط با آن تعرفه 25 درصدی اعمال کرده است.

بیانیه وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است این اقدام در واکنش به اقدام قبلی ایالات متحده برای مقابله با واردات فولاد و آلومینیوم از چین انجام شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز گذشته اعلام کرد اگر آمریکا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و کنار نمی کشد.

'گنگ شوانگ' در نشست مطبوعاتی روز گذشته خود بار دیگر نسبت به جنگ تجاری چین و آمریکا واکنش نشان داد و افزود: با این وجود درب مذاکرات با چین همواره باز است اما مشورت و مذاکره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد.

او گفت: چین جنگ تجاری برپا نمی کند و نمی خواهد به جنگ تجاری نیز بپردازد، اما ما از نبرد تجاری هراسی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اگر کسی اصرار به جنگ با ما دارد و حتی وارد حریم خانه شود ما قاطعانه تا پایان باقی می مانیم و مبارزه خواهیم کرد.

وی افزود: چین دارای عزم، اراده و توانایی بالایی است و با اقدامات لازم از حقوق مسلم خود دفاع می کند اگر آمریکا فهرستی دارد طرف چین نیز فهرست خود را بیرون می دهد.

گنگ شوانگ در عین حال تاکید کرد درب مذاکرات چین همواره باز است و امید است آمریکا به شیوه گفت و گو و مشورت، اختلافات در زمینه اقتصاد و تجارت را برطرف کند و به طور مطلوب مسایل موجود را مورد رسیدگی قرار دهد.

او گفت: در عین حال امید است گفت و گو و مشورت دو طرف براساس قوانین بین المللی و مقررات تجارت بین المللی نه برپایه قانون داخلی آمریکا صورت گیرد.

کد خبر 401991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha