همشهری آنلاین: سیدمحمد خاتمی با تأکید بر حضور همه در عرصه انتخابات گفت که مردم باید از حقی که قانون در اختیارشان گذاشته، استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که برای سفری دو روزه در کرمان به سر می‌برد، در جمع اصلاح‌طلبان این استان هم‌چنین با تبریک میلاد امام هادی (ع) گفت: از خداوند متعال خواستارم توفیق شناخت این عزیزان و تاسی درست به اندیشه ، راه و روش آنان را به همه ما عنایت فرماید؛ به ویژه در موقعیتی که ملت بزرگوار ایران تصمیم گرفته، خواست بزرگ خود را که آزادی ، پیشرفت و سربلندی است در قالب نظام سازگار با دین و جمهوری اسلامی تحقق بخشد.

رئیس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگو فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه با اشاره به رخداد حادثه تلخ زلزله بم در چنین روزی گفت: این حادثه قلب همه ما را جریحه‌دار کرد و ان‌شاءالله فردا برای عرض ادب به قربانیان و مردم صبورش در آن شهرستان حضور خواهم یافت.

وی گفت: امیدوارم خداوند ارواح از دست‌رفتگان آن حادثه را غریق رحمت کند و به مردم صبور و رنج کشیده و شایسته، صبر بیشتر دهد، هم‌چنین با همت مسوولان و به سرعت مشکلات موجود رفع شود؛ همان طور که در گذشته و امروز تلاش زیادی از سوی مسوولان صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه با بیان این که این روزها مطرح می‌شود سفرهای استانی خاتمی به چه منظوری است؟ گفت: با توجه به این که در آستانه انتخابات هستیم همه ما بنا داریم با همت و تدبیر در این عرصه حضور داشته باشیم و این وظیفه ماست، شاید این تلقی وجود داشته باشد که هدف اصلی این سفرها انتخابات است؛ البته ممکن است آثاری در انتخابات داشته باشد که هیچ اشکالی ندارد؛ اما واقعیت این است که هدف سفرهای داخلی من فراتر از این موضوع خاص است و ابایی هم ندارم که بتواند تاثیری در انتخابات خوب و شایسته ملت ایران داشته باشد.

رئیس بنیاد باران با بیان این که دعوت‌های فراوانی تقریبا از همه استان‌ها و شهرستان‌ها دارم، ادامه داد: بنابراین این توقع وجود دارد که در قبال بزرگواری که ملت نسبت به من دارد، برای عرض ادب خدمت مردم شریف ایران برسم که این امر به امروز و دیروز اختصاص ندارد؛ گرچه حجم دعوت‌ها بسیار فراوان است و شرمنده‌ام که نمی‌توانم همه آنها را در مجال کوتاهی اجابت کنم.

خاتمی ادامه داد: این سفرها ( داخلی و خارجی) الان شروع نشده و به یاری خداوند به حال حاضر هم خاتمه نخواهد یافت، این امر وظیفه من است و باعث خوشنودی و خوشحالی‌ام می‌شود که در جمع‌های پرشور مردم حضور یابم و به آنها عرض ادب و احترام کنم.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در عین حال گفت: گرچه نمی‌توانم یک دهم دعوت‌ها را اجابت کنم اما خود را موظف می‌دانم به دلایل زیر در سفرهای خارجی حضور یابم؛ اول بحث تدوین اندیشه‌ای است که مطرح شد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت، هم‌چنین با گسترش فضای امنیتی، جنگ ، ناامنی، اشغال و سرکوب از یک طرف، ترور، انفجار و افراط گرایی از سوی دیگر، امروز متن وجدان جامعه بشری، به‌ویژه متفکران و خیراندیشان به شکل جدی‌تر، لزوم گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را در دو سوی غرب و شرق جهان بیشتر احساس می‌کنند.

وی تصریح کرد: به دنبال طرح موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها، شخصیت‌های بزرگ سیاسی جهان وقتی کار رسمی‌شان به پایان می‌رسد، به تاسیس موسساتی در حوزه تفاهم و صلح می‌پردازند و یا در این زمینه فعال می شوند؛ هم‌چنان‌که صدها کتاب و هزاران مقاله در این زمینه موجود است.

خاتمی افزود: به هر حال باید کسی که این مساله را مطرح کرده، برای بحث و تعمیق آن تلاش کند، بنده نیز وظیفه خود می‌دانم با همه ناتوانی و ناچیزی که دارم، وقتی طلب وجود دارد و به هر صورتی دنیا حاضر است از زبان بنده بشنود و تحت تاثیر قرار بگیرد، به آن عمل کنم.

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در عین حال گفت: متاسفانه اکنون طوری شده که یا حرف افراد از جهان اسلام و جهان سوم شنیده نمی‌شود و یا حرف‌هایی شنیده می‌شود که سنخیتی با اسلام و روح مللی مثل ملت ایران ندارد.

براساس گزارش روابط عمومی بنیاد باران، سیدمحمد خاتمی اظهار داشت: وقتی احساس می‌کنم بالاخره گوش شنوایی در غرب و شرق و همه جهان است، وظیفه بنده است که به آن نقاط بروم و سخنرانی کنم؛ زیرا در مقابل دو خطر افراط گرایی و تحجرگرایی که متاسفانه به دلیل سیاست‌های نادرست قدرت‌های بزرگ در کشورهای اسلامی زمینه رشد پیدا کرده و خطر بسیار بزرگی است، وجود دارد. افراط گرایی، خشونت و رفتارهایی که گروه‌هایی به نام تروریزم انجام می‌دهند، بهترین کمک به دشمنان اسلام برای ایجاد موج فوق‌العاده خطرناک‌تر اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی است.

خاتمی در ادامه با اشاره به تبلیغات در غرب برای توجیه لشکرکشی به کشورهای جهان و نشان‌دادن چهره خطرناک از اسلام گفت: آنها می‌خواهند بگویند اسلام برای بشریت، تمدن ، پیشرفت و زندگی خطرناک است؛ اما ما با دفاع از آزادی، مدنیت، رشد و توسعه با این دشمن خطرناک مقابله می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان انسان ، مسلمان و کسی که افتخار می‌کند روحانی است، معتقدم باید با هر دو موج مقابله و از چهره واقعی اسلام دفاع کرد؛ به‌ویژه با توجه به میراث ارزشمند دنیای اسلام و تشیع که حکمت معنوی اسلام و مایه بسیار بزرگی برای گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست و نه تنها می‌تواند مشکلات ما را حل کند بلکه خلا دنیای امروز را نیز پر می‌کند. وی تصریح کرد که از آن چهره از اسلام دفاع می‌کند که دنیا هم تشنه آن است.

خاتمی در عین حال با بیان این که برای توسعه و پیشرفت به دنیای امروز نیازمندیم، اظهار داشت: در این گفت و گوها می‌توان بر افراط گرایی‌ها غلبه و از اسلام، منافع ملت بزرگ ایران و حیثیت بزرگ آن دفاع کرد.

وی افزود: یکی از افتخارات بزرگ بنده و از وظایف من این بوده که واقعا چهره نورانی و تاریخی ملت ایران و به آن به آن شکلی که باید به دنیا شناسانده شود، معرفی کنم.

خاتمی اظهار داشت: ما گاهی از این که خدای نکرده نسبت به ملتی با این همه سرمایه نگاه تحقیرآمیز و ناشایست می‌شود رنج می‌بریم و از این رو موظفیم از عزت، شرف و عظمت ملت ایران دفاع کنیم؛ از این رو سفرهای خارجی بنده نیز جدی است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: با این که این سفرها برای من رنج‌آور است و زحمت فردی دارد، آنها را اجابت می‌کنم، البته با امکانات کمی که ما داریم این سفرها با مشکلات زیادتری روبه‌روست.

خاتمی در ادامه اظهار داشت: باز هم اگر خداوند بخواهد و توفیق دهد این سفرها را ادامه خواهم داد؛ گرچه باید باور کرد سن و سال هم موثر است و سفرها برای من دشوار است؛ البته سعی دارم در حدی که امکان دارد به وظیفه‌ام عمل کنم.

رییس‌جمهور سابق کشورمان در بخش دیگر سخنانش با طرح این پرسش که چرا باید در عرصه‌های مختلف مشارکت کنیم؟ گفت: در ایران انقلاب بزرگی رخ داد و به نظرم مردمی‌ترین انقلابی بوده که در طول تاریخ رخ داده است؛ زیرا در هیچ جای دنیا این گستردگی و حضور همه اقشار مردم وجود نداشته و انقلاب ما تنها انقلابی بوده که به زور و خشونت متکی نبوده است، بلکه انقلاب کلام ، روحیه، آگاهی و حضور مردم بوده است.

وی هم‌چنین گفت: امام(ره) نیز هیچ‌گاه به جانب حرکت مسلحانه نرفت، بلکه از طریق سخن و کلام خود آگاهی بخشی می‌کرد؛ پس انقلاب ما انقلاب مردمی بدون خشونت و در عین حال سازماندهی بلافاصله بر اساس رای مردم و قانون اساسی بود.

سیدمحمد خاتمی هم‌چنین گفت: قانون اساسی ظرف یک‌بار مصرف نیست که یک دفعه در آن غذا خورد و بعد آن را به دور انداخت، آن هم قانون اساسی ما که به سادگی تدوین نشده، بلکه پشتوانه رای مردم را دارد.

وی تاکید کرد که البته این قانون اساسی، اصول و موازینی دارد و خواست‌های تاریخی آن از جمله مردم‌سالاری و آزادی است؛ از این رو باید اصولی را که هنوز پیاده نشده، کاملا پیاده کنیم.

خاتمی در ادامه با بیان این که این نظام متعلق به همه ماست و همه باید در انتخابات شرکت کنیم، گفت: ما باید سعی کنیم بتوانیم به صحنه بیاییم. اگر اندیشه‌ای داریم و معتقدیم می‌توانیم کارهایی بکنیم که به مصلحت ، عزت و عظمت نظام اسلامی منجر شود، { بدانیم} امکاناتی وجود دارد که حق ماست.

وی با طرح این پرسش که چرا باید این اندیشه حضور پیدا کند، افزود: باید با روش‌های درست حضور پیدا کرد و اگر قانون اجرا شود معتقدم می‌توان طبق حق شرعی و قانونی حضور داشت و وظیفه را انجام داد. رییس‌جمهور سابق کشورمان با بیان این که مملکت به توسعه همه‌جانبه نیاز دارد، افزود: باید ثروت‌ها به صورت مشخصی هدایت شود که رشد در همه زمینه‌ها باشد. ما به لحاظ سیاسی هنوز خیلی کار داریم و نیازمند قوانین هستیم.

سیدمحمد خاتمی در ادامه اظهار داشت: اگر کسی با تشکل‌ها مخالف باشد مطمئن باشید با حاکمیت مردم بر سرنوشت آن‌ها نیز مخالف است. تشکل‌ها از متن جامعه به وجود می‌آیند و هر کدام بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کنند. هسته‌های اولیه جامعه مدنی و توسعه سیاسی هستند که هم می‌توانند اندیشه‌های طرفداران را شکل بدهند و هم مدافع خواست‌های بخشی که آن را نمایندگی می‌کنند، باشند. در این صورت فقط دشمنان ملت و کسانی که خود ملت را قبول ندارند، با تشکل‌ها مخالف هستند.

رییس‌جمهور سابق کشورمان با بیان این که برای نهادینه‌شدن امور باید امکانات را با قوانین لازم در اختیار داشت، گفت: متاسفانه جامعه ما خواست‌های مترقی دارد ولی فرهنگ آن را به دست نیاورده؛ در حالی که اگر خواستار مردم‌سالاری هستیم، باید هزینه آن را نیز بپردازیم.

وی گفت: اگر روزی روزگاری دولت کمکی به احزاب می‌کرد، امروز بسیاری از تشکل‌ها تحت فشار هستند که این امر درست نیست. وی افزود: مطمئنم اگر ما در دولت و مجلس باشیم، می‌توانیم از این مسائل دفاع کنیم.

سید محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از برخی برخوردها با دانشجویان گفت: من نمی‌گویم هر کاری که دانشجو می‌کند درست است، هیچ کس مطلق نیست؛ ولی کیست که اشتباه نکند؛ مثلا اگر بنده که رییس جمهور هستم، اشتباه کنم ممکن است فاجعه‌بار باشد یا یک امضای غلط و سخن نادرست، زیان‌های بزرگی داشته باشد، ما نباید توقع داشته باشیم دانشجویان دست از پا خطا نکنند، در عین حال که بسیاری از چیزهایی که می گوییم خطاست، خطا نیست، اصلا ماهیت دانشجو این است که انتقاد و اظهارنظر کند؛ بنابراین برخی رفتارها و برخوردها با او درست نیست، باید به آنها کمک و آن‌ها را تحمل کنیم؛ زیرا برخی رفتارها مشکل را حل نمی کند؛ می‌توان با توافق و گفت‌وگو تعامل و اعتدال ایجاد کرد؛ زیرا با برخی روش‌ها و محدودیت‌ها چه بسا ممکن است جوانان به اموری رو بیاورند که مواجه‌شدن با آنها پرهزینه‌تر خواهد بود.

خاتمی در ادامه با بیان این که مجلس قوی و کاردان حتما به نفع نظام و انقلاب است، اظهار کرد: مجلس باید در فضای آزاد، عادلانه و با تامین چارچوب‌های حقوقی شکل بگیرد. دست‌اندرکاران و مسوولان نیز موظفند زمینه را فراهم آورند و این یک خواهش نیست؛ این وظیفه‌ای است که باید انجام دهند و اگر انجام ندهند وظیفه شرعی و قانونی خود را انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: مردم نیز باید حضور یابند؛ زیرا حضور آنان باطل‌السحر است، مردم باید رغبت داشته باشند و نمایندگان مطلوب خود را انتخاب کنند؛ زیرا در این صورت بسیاری از موانع خنثی می‌شود. هم‌چنین نیروهای شایسته، با تجربه، کاردان و مومن باید در عرصه بیایند و برنامه خود را ارایه کنند. اگر نیروهای شایسته بیایند و مردم نیز حضور پرشور داشته باشند، مطمئن باشید برایند آن، مجلسی قوی، قانون‌گذار، حافظ منافع ملی، تامین‌کننده عدالت، نظم و آزادی در جامعه ما خواهد بود.

سیدمحمد خاتمی اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم با معیارهای دینی ، اسلامی و قانونی ، بررسی صلاحیت‌ها انجام شود. ما اعلام خطر می‌کنیم کسانی در کشور هستند که حتی ممکن است با حسن نیت ، روش ، معیار و کار آنان با چیزهایی که ما از اسلام آموخته‌ایم، سازگار نباشد. کسانی که این اعتقاد را دارند، خود را قیم مردم می‌دانند؛ کسانی که معتقدند مردم نمی‌فهمند و رایشان ارزشی ندارد و جمهوری اسلامی تزیینی است؛ در حالی که این‌ها از محکمات و افتخارات انقلاب اسلامی ماست. چرا امام روی جمهوری اسلامی تاکید می‌کند؟ چرا بر میزان بودن رای مردم تاکید دارد؟

وی افزود: این که هر کسی قائل به حق مردم، آزادی ، عدالت، پیشرفت و توسعه همه‌جانبه باشد، با انواع ترفندها از صحنه حذف شود، نه به مصلحت کشور است و نه با معیارهای اسلامی و قانونی و شرعی سازگار است. باید بزرگان کشور این مساله را به عنوان دفاع از اسلام و انقلاب مورد توجه قرار دهند؛ البته تلاش هم می‌شود و امیدواریم صلاحیت‌ها در چارچوب‌های قانونی و شرعی بررسی شود.

خاتمی تصریح کرد: به صراحت می‌گویم قانونی که الان داریم ، قانون عادلانه‌ای نیست، معتقدم برای اصلاح ساختار کشور و پیشرفت آن نیازمند قانون بهتر هستیم که با وجود مجلس شجاع، کاردان و با تجربه می‌توان به آن دست یافت.

وی تاکید کرد: رد صلاحیت‌ها غیرعادی و خلاف روح قانون اساسی و شرع نباشد.

سید محمد خاتمی هم‌چنین با اشاره به این که ما هنوز خیلی راه داریم که یاد بگیریم کار حزبی کنیم گفت: البته این امر منافاتی ندارد که احزاب در ائتلاف شرکت کنند، ولی با تابلوی خود بیایند. باید تلاش کرد ائتلاف حداکثری داشته باشیم که در این زمینه تلاش‌های زیادی می‌شود و بنده ناامید نیستم.

خاتمی در ادامه گفت: بنده قصد ندارم در عرصه رسمی حضور داشته باشم، ولی هم چنان دلم برای کشور می سوزد و وقتی احساس می‌کنم حرف ما در دوستان اثر دارد، باید بتوانیم حاکمیت اعتدال، تدین، کارشناسی و آزادگی را در کشور حاکم و در این مسیر حرکت کنیم و به پیش رویم.

وی در بخش پایانی سخنانش نیز، بر یافتن جایگاه خبرگان تاکید کرد و گفت که اگر این مجلس بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، جنبه دموکراتیک نظام اسلامی تقویت می‌شود.

سیدمحمد خاتمی در ادامه برنامه‌های خود در استان کرمان با حضور در گلزار شهدای شهر کرمان به روح شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.

کد خبر 40195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز