همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی، رئیس بنیاد باران به مناسبت عید غدیر در کرمان سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی، رویس بنیاد باران، در سالن تلاش کرمان ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) و عید سعید غدیر خم با بیان این که حضرت علی (ع) اسوه و الگوی انسان‌های آزاده است، گفت: حکومت ایشان حکومت منحصر به فردی بود؛ به طوری که توانست در مدت کوتاهی که حکومت را در دست داشت، تصویری از حکومت مطلوب اسلامی و انسانی را عرضه کند.

وی افزود: حکومت علی (ع) حکومت الگویی است که خدا و پیامبر خدا می‌خواستند و رفتار وی چهره‌ای از اسلام تصویر کرد که هنوز هم پس از گذشت این همه زمان، کسی را یارای ایجاد چنین تصویری نیست.

خاتمی ضمن قرائت فرازی از سخنان حضرت علی (ع) از نهج البلاغه گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) فرموده است؛ بدترین حالات در نزد مردم خوب و فرزانه این است که مردم گمان برند که حاکمان آنها برتری طلبی را دوست دارند. مردم نباید احساس کنند والی آنها تافته جدابافته‌ای است و مجبور هستند در برابرش کرنش کنند. برای من کراهت دارد که شما گمان برید من چاپلوسی را دوست دارم و علاقه‌مندم به خاطر کاری که برای شما انجام دادم می‌خواهم ستایش‌گر من باشید.

خاتمی افزود: در بخش دیگری از این کلام گهربار آمده است: با من چنان سخن نگویید که با جباران سخن می‌گویید و نیز در برابر من چنان رفتار نکنید که در برابر زورگویان رفتار می‌کنید. تعظیم بی‌جا و خویشتن داری نکنید و با من سازش‌کارانه و ساختگی رفتار نکنید و مپندارید اگر حرفی به من بگویید و پیشنهاد کار خوب و عدلی را بکنید این کار برای من سهمگین است.

رییس‌جمهور سابق کشورمان با بیان این که امام علی (ع) در این پیام جباریت را نفی می‌کند افزود: امام جباریت و آثار و نشانه‌های ویرانگر جباریت را نفی می‌کند و مردم را از تقلب و چاپلوسی بر حذر می‌دارد و معتقد است مردم آزادند و دارای کرامت نفس هستند، هم‌چنین باید بدون لکنت زبان در برابر صاحبان قدرت سخن بگویند و احساس کنند آزادی آن‌ها تأمین شده است.

وی اظهار داشت: امام علی (ع) با وجود این که معصوم و برگزیده خداوند است، اما می‌کوشد به انسانها بگوید آزادند و مبادا این کرامت انسانی را در برابر قدرتهای زورگو از دست دهند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قدرت فساد می‌آورد و فسادی که قدرتمندان در طول تاریخ ایجاد کرده‌اند قابل قیاس با هیچ نوع فسادی نیست. نکته مهم این است که هر چند ممکن است فرد خود فاسد نباشد اما اگر نظام فساد داشته باشد از آنجا که یک فرد نمی‌تواند به تنهایی همه چیز را کنترل کند فساد توسعه می‌یابد.

وی افزود: از طرف دیگر جامعه باید بداند از کدام نوع نظام و قدرت پاسداری کند و آن را بخواهد و در واقع چهره مطلوب حکومت چیست. حکومت‌های دیکتاتوری عوارض وحشتناکی برای جوامع بشری دارند که آزادی‌ها را می‌گیرند و از جامعه اطاعت محض می‌خواهند. در این حال ریا، نفاق و دورویی از حکومت دیکتاتور ایجاد می‌شود و حاصل همه اینها یک عقب‌ماندگی مزمن است که گریبان‌گیر جوامع می‌شود.

رییس‌جمهور سابق کشورمان در توضیح قدرت عنوان کرد: قدرت عبارت است از وجود اختیارات و امکانات فراوان در دست فرد یا گروه و آنگاه که مردم بر قدرت نظارت نداشته باشند، قدرت به فساد کشیده می‌شود و اگر قدرت و امکانات بود اما نظارت نبود، بدانید که بدترین فسادها حاصل می‌شود و حکومت‌های دیکتاتور بدترین عامل از بین رفتن جامعه‌های انسانی هستند.

خاتمی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) مطلبی را در 14 قرن پیش عنوان می‌کند که امروز بشر با پرداخت هزینه‌های سنگین در تئوری به آن رسیده است، بنا به این دلایل است که حکومت باید تحت نظارت مردم و نهادهای متکی به مردم باشد؛ امری که دنیای امروز به آن رسیده است. این همان مردم سالاری و دموکراسی است که بسته به بستر جوامع مختلف، محتوای سوسیالیستی، لیبرالی و یا دینی دارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امام (ره) در پاسخ به اقشار مختلف جامعه می‌فرماید «جمهوری اسلامی» و این شعار و ظاهرسازی و یا بستن دهان غرب نیست بلکه ناشی از بینش عمیق اسلامی است. به فرموده امام (ره) در جمهوری اسلامی میزان، رأی مردم است؛ یعنی مجلس در رأس امور است و همه امکانات و اختیارات باید تحت نظارت نمایندگان مردم پیاده شود.

خاتمی در ادامه گفت: در چنین جمهوری اسلامی است که مردم احساس آزادی و حرمت می‌کنند و حکومت باید خود را خدمتگزار مردم و مسوول پیشرفت و تأمین‌کننده معیشت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آنها بداند و نه اینکه فقط شعار بدهد.

وی افزود: دولت باید زمینه‌سازی کند تا مردم با حضور خود پیشرفت‌های علمی، اقتصادی، بهداشتی و ... را زمینه‌سازی کنند و اگر دولت خدمتی می‌کند نباید طلبکار مردم باشد.

خاتمی وجود چشم بینای مردم برای کنترل و نظارت بر قدرت و سیستم‌های قدرتمند را لازم بیان کرد و افزود: چنین روشی است که می‌تواند در مقابل فساد قدرت و قدرتمندان بایستد زیرا بیم آن می‌رود که حتی قدرتمندان در راه رسیدن به اهدافشان از دین هم استفاده کنند، مگر نه این است که بسیاری از جباران در طول تاریخ اقدامات صحیح خود را به نام دین توجیه و از دین و ارزشهای اسلامی و شعارهای دینی در جهت فساد سوء استفاده کردند.

رییس‌جمهور سابق کشور تصریح کرد: به گفته امام علی (ع) مردم خود باید کنترل‌کننده قدرت باشند و با بازخواست از حاکمان نگذارند آنها منحرف شوند که این نهاد کنترل در جوامع مدرن، مجلس و شوراست که ناشی از اراده مردم است.

وی با اشاره به این که مجلس باید بینا، درک‌کننده شرایط داخلی و خارجی، کاردان، شجاع و مؤمن باشد افزود: مطمئن باشید با وجود چنین مجلسی، جمهوری اسلامی مسیر خود را در راه پیشرفت طی می‌کند.

خاتمی اظهار داشت: با توجه به اهمیت مجلس در جامعه، دغدغه اول انتخابات و دیگری حضور مردم و شخصیت‌های ارزنده در صحنه است تا بتوانیم جمهوری اسلامی که در آن میزان رأی ملت در رأس امور و مردم باشد، داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با حرکت در این مسیر زمینه تشکیل مجلس نیرومند و دفاع کننده از حقوق مردم ایجاد شود.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان هم‌چنین تاکید کرد: گذشته‌ها را نباید منکوب کرد و نباید نیروهایی را که سرمایه کشور هستند، دلسرد و از صحنه خارج کنیم.

کد خبر 40341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز