همشهری آنلاین: چین در واکنش به وضع تعرفه‌های جدید از سوی دولت آمریکا بر روی محصولات فولادی و آلومینیوم این کشور، تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از ایالات متحده را افزایش داد.

اقدام تلافی‌جویانه چین با وضع تعرفه‌های تازه برای کالاهای آمریکا

به گزارش دويچه وله، وزارت دارایی چین روز دوشنبه (۲ آوریل / ۱۳ فروردین) اعلام کرد که تعرفه‌هایی جدید بین ۱۵ تا ۲۵ درصد برای مجموعا ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا وضع کرده است.

گوشت خوک، شراب و میوه‌های گوناگون وارداتی از ایالات متحده از جمله کالاهایی است که تعرفه‌های جدید چین شامل آن‌ها می‌شود.

خبرگزاری دولتی چین، شینوا گزارش داد که تعرفه‌‌های اعمال‌شده‌ی تازه از سوی این کشور محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش ۳ میلیارد دلار (برابر با ۴ / ۲ میلیارد یورو) را شامل خواهد شد.

این اقدام واکنشی است به افزایش تعرفه‌ی فولاد و آلومینیوم که چندی پیش از سوی آمریکا اعمال شد و حدود یک هفته پیش به اجرا درآمد.

برخلاف چین که حال دست به تلافی زده، تعرفه‌های آمریکا برای فولاد و آلومینیوم شامل حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک نمی‌شود، دست کم تا اول ماه مه سال جاری میلادی.

دولت دونالد ترامپ ممکن است تا آن تاریخ در تصمیم‌خود بازنگری کرده و تعرفه‌های خود را علیه این کشورها نیز اعمال کند.

  • امکان وضع تعرفه‌های تازه

هنوز مشخص نیست که آیا چین تدابیر و گام‌های تلافی‌جویانه‌ی گسترده‌تری علیه ایالات متحده برخواهد داشت یا نه، با این حال واشنگتن قصد اعمال تعرفه‌های دیگری را نیز دارد.

دولت آمریکا به‌تازگی اعلام کرده بود که قصد دارد بر واردات از چین به ارزش حداکثر ۶۰ میلیارد دلار تعرفه‌هایی تازه اعمال کند و همچنین سرمایه‌گذاری از این کشور در ایالات متحده را محدود سازد.

طبق اعلام دولت آمریکا این اقدامات گامی است در راه مقابله با سیاست اقتصادی و رقابت غیرعادلانه چین در عرصه تجاری و همچنین واکنش به سال‌ها "سرقت کالاها‌ی فکری".

رابرت لایتیزر، مأمور ویژه و مشاور دونالد ترامپ در امور تجاری قرار است که طی دو ماه آینده برنامه‌ی مشخصی در این راستا تهیه و ارائه کند.

دولت چین واشنگتن را فراخوانده بود که از وضع تعرفه‌های جدید علیه این کشور خودداری کند. وزارت بازرگانی چین به تازگی در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که در پی "دعوا" نیست، اما "به هیچ وجه از جنگی تجاری با آمریکا نمی‌ترسد".

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین نیز چندی پیش حتی شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی را ممکن خوانده و گفته بود: «چین وقتی منافع و حقوق قانونی‌اش خدشه‌دار می‌شود، آرام نخواهد گرفت.»

تصمیم دولت ترامپ در مورد افزایش عوارض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم در داخل آمریکا نه تنها با انتقادهای بین‌المللی روبرو شد، بلکه مخالفت‌های جدی را حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال داشت.

صد تن از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای هشدارآمیز در این باره تاکید کردند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن توانایی رقابت شرکت‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.

کد خبر 401789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha