همشهری آنلاین: مراسم معنوی اعتکاف و بهار نیایش اسلامی همزمان با شکوفاتر شدن بهار طبیعت از اذان صبح شنبه ۱۱ فروردین ماه به مدت سه شبانه روز در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.

اعتکاف

به گزارش ایرنا، اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد؛ ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه داری بوده و معتکفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرمایند: المُعتَکِفُ یَعکُفُ الذُّنوبَ ویُجری لَهُ مِنَ الأجرِ کَأجرِ عامِلِ الحَسَناتِ کُلِّها؛ کنزالعمّال ، ح ۲۴۰۰۷ (معتکف همه گناهان را در بند می‌کند و مانند کسی که همه خوبی‌ها را انجام داده است، به او پاداش داده می‌شود.)

مراسم معنوی اعتکاف امسال همزمان با تعطیلات عید نوروز یعنی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ ماه با حضور جمع زیادی از مومنان در مساجد کشور برپا می‌شود و بر اساس آمارهای اعلام شده معتکفین، در سال 96 در حدود 771 هزار نفر در شش هزار و 133 مسجد معتکف شدند که نسبت به سال 95 ، 21 هزار نفر افزایش داشته است.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حدود ۷۰ درصد معتکفین جوانان هستند که بیش از ۶۵ درصد خانم‌ها و در حدود ۳۵ درصد آقایان در مراسم اعتکاف سال ۹۶ حضور داشتند.

در سال ۹۶ در مراسم معنوی اعتکاف ۱۹۳ هزار و ۳۲۸ نفر برای بار اول، ۱۹۲ هزار و ۱۹۲ نفر برای بار دوم، ۱۵۷ هزار و ۷۴۴ نفر برای بار سوم و ۲۳۲ هزار و ۶۴۲ نفر بیشتر از سه بار در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده بودند.

همچنین بنا به گفته حجت الاسلام افتخاریان،دبیر ستاد اعتکاف دانشگاهیان بیش از 45 هزار دانشگاهی در مراسم معنوی اعتکاف امسال در نزدیک به 190 مسجد ثبت‌نام کرده‌اند.

مراسم معنوی اعتکاف امسال همزمان با ایام تعطیلات نوروزی برگزار می‌شود که دانشگاه‌های کشور همانند سال‌های گذشته میزبان این مراسم هستند.

مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام‌البیض و همزمان با روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فرودین ماه مصادف با ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب برگزار می‌شود و با توجه به مصادف شدن این مراسم با ایام تعطیلات نوروزی در سال جاری ۷ دانشگاه تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، الزهرا، شهید بهشتی، شاهد و علامه طباطبائی میزبان دانشجویان معتکف هستند.

کد خبر 401681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha