دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: چند روز از آغاز چهارمین ماه سال تحصیلی 87-86 می‌گذرد، اما از واریز سرانه دانش آموزی به حساب مدارس خبری نیست.

واریز نشدن سرانه دانش آموزی به حساب مدارس، مشکلات فراوانی برای اولیای مدارس و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌است و اولیای مدارس برای ادامه کار لاجرم دست به دامان والدین دانش‌آموزان شده‌اند و برخی از مدیران نیز مجبور شدند برای اجتناب از قطع گاز و تأمین هزینه موارد ضروری دست به جیب شده و از حساب شخصی برداشت کنند.

وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با کسری بودجه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه است براساس شنیده‌ها واریز سرانه دانش آموزی به حساب مدارس منوط به تأمین کسری در متمم بودجه شده است.

این در حالی  است که بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ تقریباً بیش از5/2 برابر افزایش یافته و از طرفی آمار دانش‌آموزان نیز طی این سال‌ها کاهش داشته است‌ و قاعدتا نباید مشکلاتی در این زمینه رخ دهد.

واریز نشدن سرانه‌های دانش آموزی به حساب مدارس در شرایطی  است که مسئولان آموزش و پرورش تأکید دارند که سرانه 17 هزار تومانی دانش‌آموزی به‌طور عادی کفاف هزینه‌های جاری مدارس را نمی‌کند و باید اعتباری ویژه علاوه بر سرانه دانش آموزی به مدارس اختصاص یابد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در واپسین روزهای وزارتش با اشاره به کسری بودجه 2 هزار و 500 میلیارد تومانی گفت: این کسری باعث شده است در برخی استان‌ها سرانه دانش آموزی مدارس و معوقه‌های آموزگاران از ابتدای امسال پرداخت نشود یا بخشی از آن پرداخت شود.

فرشیدی تصریح کرد: برای تأمین اعتبار سرانه آموزشی مدارس و همچنین دیگر فصول بودجه‌ای آموزش و پرورش لایحه‌ای به دولت ارسال کردیم اما هنوز تصویب نشده است.

علی احمدی سرپرست آموزش و پرورش اما در باره علت پرداخت نشدن سرانه 20 هزار تومانی دانش‌آموزان پس از گذشت سه ماه از سال تحصیلی جدید به مدارس معتقد است: موارد متعددی از جمله سرانه دانش آموزی، معوقه حق‌التدریس تعدادی از فرهنگیان، حق‌الزحمه برخی کارکنان  که به صورت حجمی یا شرکتی کار می‌کنند، هزینه نظارت بر انتخابات‌ گذشته که فرهنگیان سر صندوق‌ها رفته‌اند و غیره، جزو کمبودهای بودجه امسال آموزش و پرورش بوده که به هر حال در حال پیگیری است و بخشی از آن امسال در قالب بودجه تکمیلی که الان در مجلس مطرح است، جبران خواهد شد.

با این که 2هزار و 100 میلیارد تومان از کسری بودجه 2هزار و 500 میلیارد تومانی آموزش و پرورش به تأیید معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور رسیده است، اما مسئولان اقدام عملی برای پرداخت این مبلغ از خود نشان نمی‌دهند، این در حالی است که در کشور ما وزارت آموزش و پرورش، فراگیرترین نهادی است که  امر تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد و حدود یک‌چهارم جمعیت ایران به‌طور مستقیم تحت پوشش این وزارتخانه است.

یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره به همشهری گفت: با اختصاص 1100 میلیارد تومان برای کسری بودجه آموزش و پرورش، نیمی از مطالبات فرهنگیان تا پایان دی ماه پرداخت می‌شود.

با توجه به واریز نشدن سرانه دانش آموزی به حساب مدارس و در پیش بودن فصل امتحانات، برخی مدیران مدارس به ناچار برای تأمین بخشی از هزینه‌های واحد آموزشی، هنگام دادن کارنامه از والدین دانش‌آموزان، کمک مالی برای مدرسه دریافت کنند.

البته مدیرکل پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تابستان امسال در این باره گفت: هیچ‌یک از مدیران ما نمی‌خواهند تخلف کنند اما مدیری که باید سال تحصیلی را بدون اعتبار مالی آغاز کند چه چاره‌ای دارد.

کد خبر 40045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز