محمدجواد پاینده: مدت‌هاست قرار است گشایشی شود از این بخت بسته فوتبال ایرانی که همچنان سرگردان است میان گزینه‌های داخلی و خارجی.

گفته می‌شود هفته جاری یا هفته آینده، ‌شاید هم هفته‌های بعد، سرنوشت کادر فنی تیم‌ملی برای حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی مشخص خواهدشد.

تلاش‌های همه‌جانبه که تاکنون بی‌نتیجه بوده در این راستا ادامه دارد در حالی که روز گذشته صفایی‌فراهانی از جمع جویندگان سرمربی تیم‌ملی خارج شد و تاکید کرد که دیگر در این موضوع دخالت نمی‌کند.

 صفایی حامی اصلی مربیان خارجی به حساب می‌آمد و با کناره‌گیری او شانس آخرین گزینه‌های باقی‌مانده به شدت کاهش خواهد یافت. این در حالی است که گفته می‌شد تا پایان هفته جاری آرتور جورج مربی متوسط پرتغالی برای انجام مذاکرات نهایی وارد تهران خواهدشد.

 بدون فراهانی اما شانس آرتور باز هم رو به کاهش است مگر اینکه اراده‌ای جهت بازگشت فراهانی به معادله انتخاب مربی وجود داشته باشد و رئیس کمیته انتقالی با پیگیری موضوع، مراحل نهایی توافق با این مربی را دنبال کند.

 مخالفت با آرتور جورج

حضور جورج در فوتبال ایرانی هنوز تحقق نیافته اما واکنش‌های متفاوتی را از سوی رسانه‌های داخلی در پی داشته است. گفته می‌شود ناکامی وی در تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و کامرون نشان دهنده ناکارآمدی این مربی است.همچنین گفته شده آرتور در طول 5 سال گذشته هیچ فعالیتی نداشته است.

 مربی 61 ساله پرتغالی از سال‌های طلایی خودش در فوتبال اروپا فاصله زیادی گرفته است. آخرین افتخار قابل توجه وی، قهرمانی در لیگ فرانسه بوده که به همراه پاری‌سن ژرمن در سال 95 تحقق یافت. جورج را پس از آن می‌توان در رده مربیان متوسط فوتبال جهان قرار داد که به افتخار بزرگی دست نیافته و حالا در سال‌های پایانی فعالیت خود به سر می‌برد.

ناکامی وی در تیم‌های پرستاره پرتغال و کامرون هم قابل توجیه نیست اما آرتور جورج در سال‌های اخیر بیکار نبوده و حداقل تا سال 2005 فعالیت داشته است. این مربی سابقه قهرمانی در رقابت‌های باشگاه‌های اروپا را داشته‌، در لیگ و جام حذفی پرتغال به عنوان قهرمانی رسیده و در دوره بازیگری هم افتخارات زیادی به دست آورده است.

 گزینه برزیلی

 دیگر گزینه خارجی موجود که البته به نظر می‌رسد شانس زیادی برای حضور در تیم‌ملی ایران نخواهد داشت پائولو اتوریوی برزیلی است. این مربی برزیلی از هر جهت برتر از گزینه پرتغالی کمیته انتقالی به نظر می‌رسد. اتوریوی 51 ساله جوان‌تر،‌ فعال‌تر و به مراتب پرافتخارتر از آرتور جورج است.

سرمربی فعلی باشگاه الریان قطر روز گذشته در مصاحبه با روزنامه الوطن، مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران را تایید کرد و گفت: همیشه چنین پیشنهادهایی برای من وجود دارد. با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مذاکره کردیم. همچنین چند پیشنهاد از باشگاه‌های برزیلی داشته‌ام اما این دلیل نمی‌شود تعهد خودم به الریان را فراموش کنم. من با باشگاه قرارداد دارم و تنها با رضایت مسئولان باشگاه می‌توانم به تیم دیگری فکر کنم.

در جدول 10 تیمی لیگ قطر، الریان با 21امتیاز ششم است اما مسئولان باشگاه از اتوریو راضی به نظر می‌رسند و به این سادگی با جدایی وی موافقت نخواهند کرد. افتخارات و سوابق این مربی البته با جورج قابل قیاس نیست. اتوریو در سال های 97 و 2005 به عنوان قهرمانی جام لیبرتادورس دست یافت.

در سال 2005 قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد و قهرمانی در جام‌های مختلف فوتبال برزیل را نیز تجربه کرده است. با نگاهی به فعالیت 20 ساله این مربی از سال 1987 تا 2007 می‌توان دریافت که وی در مربیگری حرفه‌ای تداوم داشته است. اتوریو همواره در رده‌های ملی یا باشگاهی فعال بوده و به موفقیت‌های قابل‌توجهی نیز دست یافته است اما مذاکرات او با فدراسیون فوتبال ایران در مراحل نخست متوقف شد و هیچ‌کس حاضر نشد برای جذب اتوریو با مسئولان باشگاه قطری وارد مذاکره شود.

 مربیان ایرانی

 با عبور از نام‌های خارجی 2 گزینه داخلی به نیمکت تیم‌ملی ایران نزدیک شده‌اند. امیر قلعه‌نویی شانس اول است، ضمن اینکه وی تمایل خود را برای سرمربیگری تیم‌ملی ابراز کرده است. این در حالی است که قلعه‌نویی با ناکامی تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا به شکل عجیبی کنار گذاشته شد و مورد بی‌مهری قرار گرفت. اکنون در شرایط اضطراری فوتبال ملی، او به عنوان یکی از گزینه‌های ممکن در لیست قرار گرفته است.

 قلعه‌نویی درباره شایعه بازگشت وی به تیم‌ملی گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم. هیچ‌کس با من مذاکره نکرده است. من تیم‌ملی را در بدترین شرایط تحویل گرفتم و معتقدم که نتایج بدی نگرفتیم.

حالا هم هر کاری از دستم برآید، برای موفقیت تیم‌ملی انجام می‌دهم ولی همان‌طور که گفتم هنوز با من مذاکره نکرده‌اند. یک سال کنار تیم‌ملی زندگی کردم. بازیکنان از من شناخت دارند و هم من آنها را می‌شناسم و فکر می‌کنم به اندازه کافی تجربه داشته باشم.امیر در حالی جدی‌ترین گزینه داخلی تیم‌ملی به حساب می‌آید که از اردوگاه سرخ‌ها قطبی را رقیب خود می‌بیند.

 اما سرمربی فعلی باشگاه پرسپولیس از زمانی که وارد ایران شده است ده‌ها بار به علاقه‌مندی خودش برای حضور در کادر فنی تیم‌ملی تاکید کرده و همچنان با حضور در انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به تکرار گفته‌های قبلی مشغول است.گویا در خصوص قطبی به صورت جدی صحبت‌هایی صورت گرفته و احتمال حضور وی در کادر فنی تیم‌ملی هم بسیار زیاد است.

 آرتور جورج را می‌توان با این 2 گزینه که پیش رویش ایستاده‌اند، مقایسه کرد. این مربی آخرین گزینه خارجی هدایت تیم‌ملی ایران به حساب می‌آید و با عبور از نام وی 2 گزینه جوان و داخلی شانس سرمربیگری در تیم‌ملی را به دست می‌آورند. جورج در قیاس با قلعه‌نویی و قطبی طبیعتاً گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

کد خبر 39991

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز