همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: هیچ مدرکی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری هفتگی درباره مسائل مختلفی از جمله بحران‌های سوریه و یمن صحبت کرد.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل فارس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه (جمعه يازدهم اسفند ) تاکید کرد: هیچ مدرکی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی وجود ندارد.

زاخاروا طی نشست خبری هفتگی با بیان اینکه روسیه به شدت درباره وضعیت شهر «الرقه» نگران است، گفت: «ساکنین صلح‌جوی این شهر که برای یک سال در آن گرفتار شده‌اند، نابودی روش‌مند را تجربه کرده‌اند.»

وی با انتقاد از اتهاماتی که درباره عملیات‌های ارتش سوریه در مناطق تحت کنترل معارضان بیان می‌شود، توضیح داد: «مستشاران خارجی (ائتلاف) که عملیات‌های (معارضان) را هدایت می‌کنند، هرگز درباره گذرگاه‌های انسانی، آتش‌بس و توقف درگیری‌ها، تخلیه پزشکی یا ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند نداشته‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با پرسیدن این سوال که چرا هیچ حرفی درباره محاصره الرقه و احیای حکومت دولت سوریه در این استان زده نمی‌شود، افزود: «رقه طی چند ماه گذشته تحت محاصره، نابود شده است.»

زاخاروا با انتقاد از مزاحمت‌های ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، در سوریه گفت: «آمریکا که نیروهایش را در شرق رودخانه فرات مستقر و حکومت سوریه را نقض کرده، اجازه ورود ارتش سوریه و کمک‌های انسانی به این مناطق را نمی‌دهد.»

وی با اتهام خواندن ادعاهای مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، تاکید کرد: «علی‌رغم اینکه جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا علنا این مسئله را می‌گوید اما هیچ مدرک مستدلی که آن را اثبات کند، وجود ندارد.»

این مقام روسی با بیان اینکه سلاح‌های ساخت اسرائیل از معارضان سوری یافت شده است، گفت: «ما هنوز هم نگران اقدامات ائتلاف آمریکایی در سوریه هستیم که شامل ممانعت از رسیدن کمک‌های انسانی به کمپ الرکبان و نقض قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل است.»

زاخاروا با رد اتهامات علیه ایران و روسیه درباره نقض آتش‌بس در این کشور، گفت: «قطعنامه 2401 شورای امنیت فقط از طریق اقدامات قاطع اجرا می‌شود نه با اتهامات جعلی علیه دولت مشروع سوریه، ایران و روسیه درباره نقض قطعنامه‌های 2254، 2268 و 2401».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به سوال یکی از خبرنگاران غربی درباره نگرانی از وضعیت کودکان سوری، توضیح داد: «آیا کسی در غرب کودکان یمنی را به یاد دارد و از سرنوشت آنها سوال می‌کند؟ (اما) روسیه برای کمک به کودکان سوری در داخل و خارج از این کشور کمک می‌کند.»

زاخاروا همچنین از دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای او در مسکو در تاریخ 14 مارس خبر داد. این نشست روی روابط دوجانبه و تحولات منطقه تمرکز دارد.

پیشتر نیز وزارت دفاع روسیه با اعلام آغاز چهارمین دور از آتش‌بس انسانی در غوطه شرقی دمشق، به آمریکا درباره زدن اتهامات توخالی به دمشق، هشدار داد.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد 24 فوریه (5 اسفندماه) قطعنامه‌ 2401 را به منظور اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره، به اتفاق آراء تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه در شرایطی صورت گرفت که با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی از جمله نیروهای القاعده، جبهه‌النصره و داعش از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند.

از زمان تصویب این قطعنامه گروه‌های مسلح در سوریه همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز خود در غوطه شرقی ادامه داده‌اند و کشورهای اروپایی و آمریکا نیز سعی دارند دولت سوریه را به نقض این توافقنامه آتش‌بس متهم کنند.

کد خبر 399769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha