محدثه قیدی-خبرنگار: روز گذشته شورای شهر شاهد اتفاقات زیادی بود؛ از صدای ساز و دهل نوروزی و حضور حاجی‌فیروز در حیاط شورا گرفته تا رأی به طرح تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری.

نوروز خوانی

در کنار آن، تصمیم‌گیری درباره اختصاص زمینی به موزه «ایراندخت درودی» نقاش برجسته ایرانی و هشدار برای جلوگیری از پلاسکویی دیگر. اما پیش از هر چیز اظهارنظر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به مناسبت روز تعلیم و تربیت بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

«قرار است امسال شهرداری تهران با ویژه‌برنامه‌های متفاوت عید نوروز را باشکوه‌تر از هر سال دیگر برگزار کند.» با این جمله رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به‌عنوان نطق پیش از دستور، شورای شهر تهران آغاز به‌کار کرد. محمد جواد حق‌شناس از«غنیمت دانستن فرصت‌هایی نظیر نوروز برای فرار از روزمرگی‌های زندگی» سخن گفت.

قصد او این بود که در فاصله کوتاه باقی مانده تا نوروز از بیم و امیدهای حوزه فرهنگ و جامعه، به‌عنوان مهم‌ترین، حساس‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین حوزه حیات اجتماعی با مردم سخن بگوید، تاجایی که او مسئله اصلی جامعه‌ ایرانی را نه اقتصاد و معیشت، بلکه به حاشیه رفتن سرمایه‌های فرهنگی و کمرنگ شدن نشاط، امید، آرامش، پاکی، همدلی، همنوایی و همبستگی در جامعه دانست.

حق‌شناس به آیین‌های نوروزی، چهارشنبه‌سوری و سیزده بدر به‌عنوان بارزترینِ نمودهای فرهنگ کهن ایرانِ باستان اشاره کرد که پس از پذیرش اسلام توسط ایرانیان با تأیید و حمایت بزرگان دین و مذهب تشیع همچنان پایدار مانده و باعث زدوده شدن کدورت‌ها، نا امیدی‌ها، ناپاکی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها و آفرینش شادمانی، امید، نشاط و اعتماد می‌شود.

او از نگرانی‌های خود بابت سست شدن پایه‌های نظام اجتماعی امروز سخن گفت و اقرار کرد که آستانه تحمّل، تاب آوری و سطح پایداری اجتماعی در ایران به نقطه‌ای بحرانی رسیده و اتفاقا در چنین شرایطی نوروز یک فرصت طلایی و بزنگاهی کم‌نظیر برای شهر تهران می‌تواند باشد.

به گزارش همشهری، به همین مناسبت مراسمی بعد از جلسه دیروز شورای شهر تهران در خیابان بهشت راه‌اندازی شد که درآن نوروزخوانان با ساز و دهل به همراه تعدادی حاجی فیروز فرارسیدن نوروز را به شهروندان نوید می‌دادند.

  • بررسی موضوع حجاب در کرسی‌های آزاداندیشی

با توجه به اینکه دیروز در تقویم کشور به نام روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده بود، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از فرصت استفاده کرد و در مورد یکی از مسائل روز جامعه ایران یعنی الزامی بودن حجاب سخنرانی کرد.

محسن هاشمی گفت: مسئله الزامی بودن حجاب از ابتدای انقلاب مطرح بود، اما پرسش اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که بخشی از نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند، امروز مخالف آن شده‌اند؟

از نظر هاشمی برخورد با بی‌حجابی بیش از آنکه مسئله‌ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است و بنابر نظر اکثر علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز به‌عنوان مهم‌ترین واجب دینی، با افراد بی‌نماز برخورد نمی‌شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم‌رعایت حجاب نیز به‌عهده شخص است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران الزامی شدن حجاب را یک خواست عمومی در اوایل انقلاب اسلامی دانست که در سال 1362قانونا به تصویب رسید، اما به گفته هاشمی اکنون دونوع نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد؛ نخست متدینینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی‌شود، بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه زیادشده و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالفان اجباری شدن حجاب هستند که اخیرا تحت عنوان دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود به‌صورت وسیع کرده‌اند.

اینطور که رئیس شورای شهر تهران در سخنان خود مطرح کرد، مسئله الزامی بودن حجاب به‌عنوان یک بحث اجتماعی دارای پیچیدگی‌هایی است بنابراین نمی‌توان از رویکرد فقهی صرف یا فقط فمینیستی به آ‌ن پرداخت. بلکه باید از منظرهای جامعه‌شناسی، روانشناسی و مدیریتی، آن هم درکرسی‌های آزاد‌اندیشی که مقام معظم رهبری نیز برآن نظر موافق دارند، مطرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوعاتی از این دست باید به‌صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد، هشدار داد که تبدیل کردن مسئله حجاب به موضوعی امنیتی و سیاسی، می‌تواند پیامدهای منفی و خطرناکی برای جامعه داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد، مسئله الزامی بودن حجاب با انجام نظرسنجی‌های علمی و صحیح مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه میزان موافقت وجود دارد و آثار مسائل اخلاقی الزامی نبودن حجاب نیز روشن شود، شاید مخالفان حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدید نظر کنند.

به گفته محسن هاشمی، تجربه جوامع مدرن و غربی نشان داده است که در قرن بیستم، مسئله پوشش زنان یکی از مباحث مهم و جنجالی حوزه اجتماعی بود و این جوامع سکولار به جهت رعایت قیود اخلاقی در جامعه، خطوط و حد و مرزهایی برای پوشش بانوان و آقایان معین می‌کردند، بنابراین موضوع حجاب را باید فراتر از مخالفت یا موافقت با یک فتوای شرعی بررسی کرد و همه جوانب آن را سنجید.

البته در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز هاشمی معتقد بود که باید جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه به‌ویژه نسل جوان نسبت به احکام دینی نشود. سخن آخر رئیس شورای شهر تهران، تلاش در جهت ترمیم شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه و نه تعمیق و دامن زدن به آن بود.

  • تحقیق و تفحص از همشهری

اعضای شورای شهر تهران دیروز به تقاضای تحقیق و تفحص در عملکرد مالی و اجرایی مؤسسه همشهری در فاصله سال‌های 84تا 96رأی موافق دادند. امضا‌کنندگان این طرح خانم‌ها الهام فخاری (پیشنهاد دهنده)، زهرا صدر‌اعظم نوری و ناهید خدا کرمی و آقایان حسن خلیل‌آبادی، مجید فراهانی، علی اعطا، مرتضی الویری، محمد جواد حق‌شناس و حجت نظری بودند و تقاضای آنها شفاف‌سازی‌ کارنامه عملکرد اجرایی و مالی مؤسسه همشهری طی سال‌های 84تا 96و نیز رفع ابهام در چگونگی استخدام‌های سال 95در این مؤسسه بود.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: تبدیل وضعیت نیروی انسانی از قراردادی به رسمی برخلاف دستورالعمل‌های اداری، جذب و انعقاد قرارداد با 2نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور و انتصاب آنها به پست‌های معاونتی، موافقت خارج از ضوابط با دورکاری یکی از کارکنان و دریافت حقوق و مزایا توسط وی به‌رغم عدم‌حضور در مؤسسه به مدت 4سال و همچنین پرداخت حقوق و مزایا به 269کارمند غایب که ‌حضور نداشتن مستمر آنان در محل کار محرز بوده، ازجمله مواردی است که در بررسی گزارش مؤسسه همشهری مشهود است و باید به آن رسیدگی شود.

احمد مسجد جامعی نیز در این‌باره گفت: باید میان پرسنل همشهری، به‌ویژه خبرنگاران آن و مدیران این مؤسسه تفاوت قائل شد. بی‌تردید تحقیق و تفحص باعث شفافیت می‌شود، اما نباید منجر به تضعیف مؤسسه همشهری شود و یا به پرسنل آن صدمه بزند. از این رو پیشنهاد واگذاری مؤسسه همشهری به جامعه مطبوعاتی را دارم. با این کار مانع می‌شویم که روزنامه به تریبون مدیران شهری تبدیل شده و مخاطبان خود را از دست بدهد.

الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر سکوت دربرابر مدیریت نادرست را زمینه‌ساز فساد دانست و گفت: همشهری، روزنامه متعلق به مردم است و هرگونه استفاده خارج از قانون از آن توسط مدیران مؤسسه یا شهرداری امری ناپسند است و سکوت در برابر آن روا نیست تا همه مدیران باور کنند که شورای شهر به‌دلیل شأن نظارتی خود به موضوعات فساد و انحرافات مدیریت حساس و پیگیر است

  • پلاسکویی دیگر در راه است

دیروز تنها تذکر مطرح شده از سوی زهرا نژادبهرام بود. او نسبت به تخلفات غیرقانونی مرکز تجاری آزاد تهران در منطقه 11و وضعیت خطرناک آن، هشدار داد و خواستار آن شد تا با توجه به وضعیت نابسامان ایمنی این پاساژکه قریب به 70سال عمر دارد و تکلیف قانونی شهرداری طبق بند 14ماده 55مبنی بر رفع خطر از بناهای واقع در معابر عمومی، ضروری است سریعا اقدامات لازم برای رفع خطر انجام شود و از وقوع حادثه پلاسکویی دیگر ممانعت به عمل آورد.

  • ساخت موزه ایران درودی در بلاتکلیفی

به گزارش همشهری دیروز شورای شهر تهران به لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در مورد مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی واقع درمحدوده منطقه6 با حفظ حق مالکیت شهرداری تهران به‌منظور احداث موزه آثار نقاشی خانم ایراندخت درودی رأی نداد و قرار شد موضوع مجددا در یک کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد. دلیل اعضای شورای شهر تهران این بود که مکان این قطعه زمین مناسب نیست و باید به‌دنبال مکان مناسب دیگری برای این منظور بود.

ابراهیم خلیل‌آبادی در دفاع از این لایحه گفت: ایراندخت درودی هنرمند نقاش است که بیش از 62سال از عمر خود را صرف این هنر کرده‌ و از برندهای اول نقاشی جهان به شمار می‌رود. این هنرمند درنظر دارد با احداث این موزه 50اثر نقاشی خود را به این مجموعه اهدا کند به نمایش بگذارد.

کد خبر 399671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha