مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

«شرکت‌های مجری ارائه تراکم و طرف قرارداد با شهرداری به‌زودی ادغام می‌شوند»؛ این مطلب را معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران به همشهری اعلام کرد.

شهر

سمیع‌الله حسینی مکارم مزیت این اقدام را از یک‌سو شفاف‌شدن نحوه صدور جواز ساخت عنوان کرد و از سوی دیگر گفت که اتکای مدیریت شهری برای تأمین درآمد لازم به شهرفروشی و ساخت‌وساز کاهش می‌یابد و تمام منافذ سوءاستفاده مالی در این رابطه نیز بسته می‌شود.

به گزارش همشهری، این‌ تصمیم را می‌توان یکی دیگر از گام‌هایی دانست که طی 6ماهه دوم سال‌جاری برای شفاف‌سازی درآمدهای شهرداری تهران برداشته شده‌است. دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات جدید شهری تهران نشان می‌دهد که کم‌کم وابستگی‌ها به درآمد ناشی از فروش تراکم محدود می‌شود.

از سال 1366پایتخت با منابع مالی متکی بر ساخت‌وساز اداره می‌شده؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که کمتر شاهد حفر گودهای عمیق و بالا رفتن تیرآهن‌هایی باشیم که نشان از ساخت بنایی بلند در آینده‌ای نزدیک دارند.

  • هوشمندسازی برای افزایش درآمدهای پایدار

در مورد آنچه درخصوص ادغام شرکت‌های ارائه تراکم در شهر تهران مطرح شده، جزئیاتی بیان نشده‌است. در این بین، به گفته حسینی‌مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران، تصمیمات لازم برای آن، طی یک‌هفته آینده گرفته شده و دقیقا مشخص می‌شود که نحوه واگذاری تراکم چگونه خواهد بود.

او می‌گوید: «هنوز با کارگزار مورد نظر قرارداد منعقد نکرده‌ایم؛ تنها می‌توانم بگویم به این منظور ساعت‌ها جلسه با کارشناسان و استادان دانشگاهی برگزار کرده‌ایم و نتیجه چیزی جز افزایش درآمدهای پایدار، کاهش وابستگی به درآمد ساخت‌وساز و شفاف شدن موضوعات مالی شهرداری نخواهد بود.» پیش‌تر و در اواخر شهریور‌ماه نیز یک‌گام مهم دیگر برای جلوگیری از صدور فروش تراکم سیار در پایتخت برداشته شده بود؛ توقف صدور هولوگرام.

بر این اساس، محمدعلی نجفی، شهردار تهران بخشنامه توقف صدور هولوگرام را صادر کرد تا راه خرید و فروش آن که در بسیاری از اوقات با فسادهای مالی همراه می‌شد گرفته شود. با این اوصاف مدیریت شهری هیچ چاره‌ای ندارد به جز آنکه درآمدهای خود را از طریق منابع پایدار تأمین کند؛

طی سال‌های اخیر در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 80درصد درآمد، ناپایدار بوده و تنها 20درصد پایدار بوده‌است. حالا اما دستورالعمل‌های اخیر و آنچه شورای شهر تهران نیز در تصویب بودجه سال آینده پایتخت لحاظ کرده، نشان می‌دهد درآمدهای پایدار به مرور افزایش می‌یابد و مدیریت از شهرفروشی فاصله می‌گیرد.

به همین‌خاطر است که مجیدفراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر گفته: «پیش‌بینی شده سال 97درآمدهای پایدار 50درصد رشد کند.» او یکی از موارد برای تحقق چنین اتفاقی را عملیات‌های هوشمندسازی شهر عنوان کرد. اینگونه سهم درآمدهای غیرنقدی از ۳۷ درصد به ۲۱ درصد کاهش و سهم درآمدهای پایدار از ۲۱ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 399422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha