شورای شهر تهران این روزها تک‌تک ردیف‌های بودجه‌ای سال آینده شهر تهران را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

شورای شهر

جلسات پی‌در‌پی صبح و عصر شورای شهر نشان از عزم جدی شورا برای شفافیت در فعالیت‌ سال آینده شهرداری براساس مبالغ مشخص بودجه‌ای دارد.

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران تفکیک اعتبارات هر ردیف را بررسی کردند و به تصویب رساندند. در نوبت صبح حوزه‌های هوشمند‌سازی‌، معماری و شهرسازی و اجتماعی و فرهنگی تصویب شد و در نوبت عصر حوزه‌های فنی و عمران، خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش همشهری، آنچه روز گذشته بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفت، تعیین بودجه‌ای مشخص برای ایجادفضاهای نشاط در شهر تهران بود. فضایی که به تعبیر محمد جواد حق شناس، شهر تهران «به شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز دارد» او دو ردیف بودجه‌ای مشخص را برای این منظور پیشنهاد داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه جامعه ما در حوزه غم و روزهای عزاداری از پتانسیل بالایی برخوردار است اما به‌شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز دارد، گفت: نشاط اجتماعی یک گام جدی برای شکل دادن و هماهنگ کردن شادی در کشور است؛ به همین دلیل سعی کردیم 2عنوان به ردیف‌های موجود در بودجه اضافه کنیم که شامل افزایش نشاط اجتماعی و کمک به توسعه و رونق راسته‌های فرهنگی شهر تهران است.

او یکی از این دست پروژه‌ها را شامل مطالعه، طراحی و احداث پردیس‌های سینمایی، ورزشی و رفاهی مناطق 22گانه اعلام کرد. محمد‌جواد حق‌شناس در ادامه از اولویت دادن به آن دست پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی خبر داد که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند؛ به این معنی که در سال آینده برای اتمام این پروژه‌ها تأمین اعتبار لازم صورت خواهد گرفت. اما به پروژه‌های جدید یا پروژه‌هایی که پیشرفت کمی داشتند (مثلا در مرحله گودبرداری بودند)، اعتباری اختصاص داده نخواهد شد.

حق شناس با اظهار تأسف بابت اینکه بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی نسبت به سال قبل 24درصد کاهش یافته، گفت:‌ بودجه موضوع آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از 3مسئله اصلی و اولویت‌دار شهر تهران با کمال تأسف نسبت به سال قبل 30درصد کاهش یافته، با این همه نظر کمیسیون، افزایش 5درصدی بودجه آسیب‌های اجتماعی و افزایش 9درصدی بودجه برای جلب مشارکت‌های اجتماعی است‌.

اینطور که حق‌شناس گفت: در مورد ورزش همگانی همان بودجه پیشنهادی شهرداری با تغییری بسیار کوچک باقی ماند، در مورد کمک به توسعه، تعمیر و تجهیز مدارس شورای شهر 10میلیارد تومان به بودجه 20میلیارد تومانی پیشنهادی از سوی شهرداری تهران اضافه شد و برای انجام پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگی نیز اعتبار 50میلیارد تومانی درنظر گرفته شده در لایحه شهرداری را شورای شهر به 75میلیارد تومان افزایش داد.

افشین حبیب‌زاده نیز در جریان بررسی ردیف بودجه کمک به ساخت و توسعه مساجد و اماکن مذهبی با اشاره به کد پروژه احداث مسجد آدینه، گفت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی مجری ساخت مسجد آدینه است و حدود 27میلیارد تومان سند فاقد اعتبار دارد. او پیشنهاد تغییر مجری این طرح را مطرح کرد و خواستار واگذاری این طرح به معاونت فنی و عمرانی شد که به تصویب رسید.

  • کاهش بودجه هوشمند‌سازی‌

شورای شهر در ادامه کار تصویب بودجه به بررسی حوزه‌های ماموریتی توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری پرداخت. در این‌باره مجید فراهانی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اعتبارات این بخش صرف حقوق و دستمزد، امور پشتیبانی، پرداخت دیون، پژوهش‌های کاربردی، توسعه خدمات الکترونیک و شهر الکترونیک می‌شود و به‌دلیل انقباضی بودن بودجه و اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی 180میلیارد تومان از این حوزه برداشته شد و به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا کرد؛ اتفاقی که باعث شد مجموعا بودجه این حوزه در شهرداری با رقمی حدود 6هزارو 700میلیارد تومان و با 4درصد کاهش نسبت به بودجه سال قبل به تصویب برسد.

  • کاهش بودجه ساماندهی پارک پردیسان

بودجه معماری و شهرسازی بخش دیگر محتوای جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود که سرجمع سقف بودجه پیشنهادی حوزه ماموریت شهرسازی و معماری شهرداری آنگونه که محمد سالاری گفت 605میلیارد تومان است.

مهم‌ترین برنامه‌های حوزه معماری و شهرسازی در بودجه سال آینده شامل بهسازی محیطی بافت فرسوده و افزایش بسته‌های تشویقی در این حوزه، بازنگری طرح تفصیلی، تحقق طرح‌های موضعی و موضوعی، ساماندهی سیما و منظر شهری، احیاو راه‌اندازی نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری، توجه به بافت تاریخی و میراثی، اجرای طرح‌های ویژه ساماندهی حریم شهر تهران، ارتقای هوشمندسازی حوزه شهرسازی و معماری و سامانه صدور پروانه و گواهی‌ها‌، صیانت از باغات و توسعه فضاهای سبز و ساماندهی عرصه خط‌آهن تهران - تبریز موسوم به طرح نیلوفری است.

اجرای پروژه طرح نیلوفری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش معماری و شهرسازی است که مربوط به ساماندهی راه‌آهن تهران - تبریز با مشارکت بخش خصوصی است و بودجه درنظر گرفته شده برای آن نیز 38میلیارد تومان است.

دومین پروژه مهم حوزه شهرسازی، ساماندهی و طراحی و توسعه پارک پردیسان است که 50میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی برای این مهم درنظر گرفته شده بود اما با پیشنهاد سالاری و تصویب اعضای شورای شهر قرار شد تا از این حوزه 30میلیارد تومان کسر و به توسعه فضای سبز بافت فرسوده اختصاص یابد.

به گفته محمد سالاری، مهم‌ترین اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران احیا و بازآفرینی بافت فرسوده و بازنگری و انجام تکالیف طرح تفصیلی است.

  • نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

جلسه دیروز شورای شهر در نوبت عصر نیز به بررسی ماموریت‌های حوزه عمران و حمل‌ونقل اختصاص یافت. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل دراین باره به موافقت اعضای شورا بابت جابه‌جایی 180میلیارد تومان اعتبار از محل هوشمند‌سازی‌ به بودجه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و برای استفاده از این افزایش اعتبار نیز پیشنهاد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی و تاکسیرانی و تبدیل موتور‌سیکلت‌های بنزینی به برقی را مطرح کرد که قرار شد از محل این اعتبار 1600ون و مینی‌بوس، 550اتوبوس و 10هزار موتور برقی خریداری شود.

همچنین دیروز با پیشنهاد مجید فراهانی و موافقت سایر اعضا قرار شد اعتبار بهسازی معابر به‌منظور تردد روان معلولان و سالمندان در سال ۱۳۹۷ افزایش یابد.

به گفته فراهانی، براساس سرشماری مرکز آمار ایران، نسبت جمعیت سالمند از سال ۳۵ تا ۸۵چند برابر شده؛ این در حالی است که در سال ۱۴۱۰ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به جمعیت سالمند ایران افزوده می‌‌شود؛ به این معنی که در ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند ایران ۲۵ میلیون نفر خواهد بود که به همین دلیل بهسازی معابر به‌منظور تردد آسان و روان معلولان و سالمندان قابل توجیه است.

  • تصویب 2 طرح شهر دوستدار کودک

الهام فخاری به‌منظور تحقق طرح شهر دوستدار کودک دیروز 2پیشنهاد مطرح کرد که هر دو به تصویب رسید؛ پیشنهاد نخست مناسب‌سازی وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک کودکان و مرمت پیاده‌راه‌ها و همسطح‌سازی دریچه‌ها بود که با 4میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید و پیشنهاد دوم طرح نصب «چراغ‌ هوشمند و علائم هشداردهنده» برای استفاده دانش‌آموزان بود که با مبلغ 348میلیون تومان تصویب شد.

  • احیای نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری در بودجه 97شهرداری تهران

محمد سالاری اعلام کرد: با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران احیای نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری تهران در بودجه سال 97شهرداری تهران گنجانده شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این خصوص گفت: نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری که یکی از مهم‌ترین مفاد طرح جامع شهر تهران و متشکل از شهرداری و شورای شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی است در طول دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به‌صورت یکطرفه از سوی وزارت راه و شهرسازی منحل شد.

بدین‌ترتیب یکی از ارکان اصلی در تدوین، راهبری، بازنگری و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری کنار گذاشته شد و این وظایف در طول مدیریت شهری گذشته توسط شهرداری تهران صورت گرفت و همین امر دلیل اصلی انحراف از طرح جامع و طرح تفصیلی و عدم‌انجام تکالیف مربوطه شد. سالاری با اشاره به جلسه‌ای که در هفته گذشته بین شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد اظهارداشت: در این جلسه طرفین توافق کردند تا در آینده نزدیک نسبت به احیاء و راه‌اندازی نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری اقدام کنند.

در همین راستا با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری موضوع ایجاد این نهاد و بودجه لازم برای راه‌اندازی در فرایند بررسی و تصویب بودجه سال‌97 شهرداری تهران گنجانده و مقرر شد کلیه مراحل بازنگری طرح تفصیلی نیز با محوریت این نهاد (متشکل از نهادهای مذکور و تشکل‌های حرفه‌ای) انجام شود. در نهایت اختصاص بودجه احیای نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری پس از یک دهه تعطیلی، در نوبت عصر چهل و ششمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسید.

  • ترغیب بخش خصوصی به حضور در حوزه حمل‌ونقل

سید حسن رسولی درباره جابه‌جایی اعتبار 180میلیارد تومان از مأموریت توسعه و هوشمند‌سازی‌ به مأموریت حمل‌ونقل و ترافیک برای «توسعه غربی خط چهار از ایستگاه ارم سبز تا جنت‌آباد» در لایحه بودجه سال 97گفت: از دهه 70 ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل اعم از زیربنایی، بخش‌های چهارگانه و ناوگان وارد ادبیات بودجه‌ریزی کشور شد به‌طوری‌که امروز سازمان‌های بندرها، هواپیمایی و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی حدود 15سال است از این روش استفاده می‌کنند.

درصورت موافقت اعضای شورای شهر با این پیشنهاد رویه جدیدی برای جلب و جذب مشارکت بخش خصوصی در حوزه بخش حمل‌ونقل درون‌شهری ایجاد خواهد شد. در این بخش محرک‌های اقتصادی به‌اندازه کافی برانگیزانه نیستند، در دنیا نیز اساسا اقتصاد حمل‌ونقل در اقتصاد کلان توجیه دارد.

در همین راستا برای بهسازی و نوسازی عمر ناوگان اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و حتی برای توسعه موتورسیکلت‌های برقی لازم است تصمیم جدی گرفته شود؛ به‌طوری‌که اعتبار جذب‌شده 180میلیارد و 700میلیون تومانی برای مأموریت حمل‌ونقل و ترافیک را در این بخش‌ها با روش خاص هزینه کنیم. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران گفت:

ایجاد و توسعه هر یک کیلومتر خط مترو همراه با تجهیزات، سیگنال و ناوگان حداقل 250میلیارد تومان بودجه نیاز دارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شهرداری تهران این بودجه را به‌صورت وجوه اداره شده نزد یکی از بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند تا با برخورداری از قانون خاص این وجوه، بیشترین میزان تسهیلات بانکی را با کمترین نرخ بهره دریافت کند. درصورت تصویب این پیشنهاد 12درصد از هزینه‌های تسهیلات وام نوسازی ناوگان متعلق به بخش خصوصی را یارانه می‌دهیم تا بخش خصوصی برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری ترغیب شود.

  • بررسی استعفای مسجد‌جامعی از شورایاری

به گزارش همشهری، دیروز هنگامی که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اداره ادامه جلسه نوبت صبح را به ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر واگذار کرد، موقع خروج از ساختمان شورا با سؤال خبرنگاران در مورد دلیل ترک جلسه مهم بررسی بودجه مواجه شد و در پاسخ گفت: دلیل خروجم به‌خاطر جلسه‌ای است که با معاون اول رئیس‌جمهور برای تعیین‌تکلیف وضعیت واگن‌های مترو دارم. هاشمی از پیگیری نتیجه نامه‌ای سخن گفت که چندی پیش به معاون اول رئیس‌جمهور نوشته و در آن درخواست پیگیری موضوع واگذاری2000واگن مترو را مطرح کرده بود.

اینطور که هاشمی گفت: جلسه دیروز قرار بود با حضور مسئولان وزارت کشور، اقتصاد، بانک عامل و... برگزارشود. محسن هاشمی درباره چرایی استعفای مسجد‌جامعی از ریاست ستاد شورایاری‌ها نیز گفت: آقای مسجد‌جامعی نامه‌ای نوشتند که می‌خواهند استعفا بدهند اما استعفایشان تاکنون پذیرفته نشده؛ چرا‌که باید این موضوع در هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

کد خبر 398432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha