گروه بین‌الملل: با شمارش 60 درصد از آرای انتخابات پارلمانی در تایلند، مشخص شد حزب حامی تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر برکنار شده این کشور، به احتمال قریب به یقین اکثریت 480 کرسی پارلمان را از آن خود می‌کند.

سپتامبر 2006، ارتش تایلند در کودتایی بدون خونریزی دولت تاکسین را ساقط کرد و حزب وابسته به وی منحل شد.

وی که اکنون به جرم فساد مالی و نقض قوانین انتخاباتی، در انگلیس و در تبعید به سر می‌برد برای 5 سال از فعالیت‌های سیاسی در کشورش منع شد.

پس از کودتای 2006 بسیاری از هواداران و اعضای حزب تاکسین با تشکیل حزبی جدید به نام «حزب قدرت مردم» یا همان حزب PPP ، به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات که با استقرار حدود 200 هزار سرباز و نیروی پلیس در سراسر کشور از ساعت 8 صبح آغاز شد، حاکی است حزب قدرت مردم که در حال حاضر توسط ساماک سونداراوج، فرماندار سابق بانکوک -که به سیاستمدار صریح‌اللهجه راست‌گرا معروف است- رهبری می‌شود با کسب 245 کرسی پیروز انتخابات خواهد بود.

اما این انتخابات از چند جهت برای تایلند اسیر دودستگی حائز اهمیت است؛ نخست آنکه پس از کودتای نظامی سال گذشته این نخستین انتخابات این کشور است.

از سوی دیگر نتیجه این انتخابات می‌تواند سرنوشت نخست وزیر در تبعید تایلند را مشخص کند و در صورت پیروزی PPP در واقع زمینه‌ساز بازگشت تاکسین به کشور شود.

نکته دیگر اینکه طی یک سال گذشته – از زمان کودتای نظامی تا کنون- تایلند توسط ارتش اداره می‌شود و مردم امیدوارند این انتخابات به پایان بیش از 12 ماه بی‌ثباتی و ناآرامی در کشور بینجامد.

تاکسین که افکار و رویکردی به شدت عوام‌فریبانه دارد همچنان در کشور به ویژه در بین روستاییان فقیر و کم درآمد محبوب است.

اگرچه تاکسین و حزب وی نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند اما ناظران سیاسی بر این باورند مالک باشگاه منچستر سیتی انگلستان، همچنان در مرکز رقابت‌های سیاسی تایلند قرار دارد.

رقیب حزب PPP در این انتخابات، حزب دمکراتیک تایلند به رهبری آبیسیت وجاجیوا، هنرپیشه 43 ساله است که با سابقه‌ترین حزب سیاسی در این کشور نیز محسوب می‌شود.

بر اساس یک نظرسنجی به عمل آمده پس از پایان مهلت رای‌گیری مشخص شد حزب قدرت مردم خواهد توانست با کسب 256 کرسی در پارلمان، پیروزی قاطعی را برای خود و البته تاکسین رقم بزند.

در حالی‌که احتمال دارد با پیروزی حزب وفادار به تاکسین در انتخابات هرج و مرج و ناآرامی در بانکوک و دیگر شهرهای کشور تشدید شود، ژنرال سونتی بونیاراتگلین فرمانده کودتای سپتامبر  2006، وعده داد پیروزی متحدان نخست‌وزیر سابق، شرایط کشور را بحرانی نخواهد کرد.

کد خبر 39957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز