همشهری آنلاین: مردم تایلند برای شرکت در اولین انتخابات عمومی پس از کودتا در این کشور، روز یکشنبه 23 دسامبر به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش بی بی سی، براساس قانون اساسی جدید تایلند، در این انتخابات کاندیدا‌ها برای کسب 480 کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این درحالی است که تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند که در جریان کودتای نظامیان در سال گذشته برکنار شد، در تبعید به سر می‌برد و بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده انتظار می‌رود، طرفداران وی در این انتخابات پیروز شوند. تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند از سوی دولت نظامی تایلند به فساد مالی متهم است.

با وجود ابهام در سالم برگزار شدن این انتخابات، ارتش تایلند اعلام کرده است که برگزاری انتخابات عمومی دموکراسی را به تایلند باز خواهد گرداند.

ژنرال سونتی بونیاراتگلین که در کودتای نظامی سپتامبر سال 2006 تاکسین شیناواترا را از مقام نخست وزیری برکنار و در دولت موقتی که بعدها تشکیل شد، مقام معاونت نخست وزیری را عهده دار شد.[نظامیان قدرت را در تایلند به دست گرفتند] وی در سخنانی در بانکوک خواستار آن شد که مردم تایلند به افراد خوبی که به مقام سلطنت وفارادارند رای دهند.

در صورتی که حزب قدرت مردم از احزاب متحد تاکسین شیناواترا نخست وزیر پیشین، در انتخابات پارلمانی تایلند از آرای لازم برای تشکیل دولت برخوردار شود، بیم احتمال مداخله مجدد نظامی می‌رود. گفته می‌شود هیچ یک از احزاب سیاسی تایلند که اغلب آن‌ها پس از وقوع کودتا تاسیس شده‌‌اند نتوانسته‌اند برخلاف حزب "قدرت مردم"، جای پای خود را در میان اقشار فقیر جامعه باز کنند. 

با وجود بیم مداخله نظامی در صورت پیروزی حزب" قدرت مردم"، این حزب اعلام کرده است که پس از برگزاری انتخابات عمومی در تایلند تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق که به تبعیدی خود خواسته به بریتانیا رفته است، به کشور بازخواهد گشت.

کد خبر 39888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز