مینا شهنی: شروع زمستان آغاز شمارش معکوس برای از بین بردن فقر شدید در کشور است

بر اساس آنچه وزیر رفاه اعلام کرده بود، فقر مطلق تا پایان امسال از چهره کشور پاک خواهد شد.

هر چند وزیر رفاه خط فقر را عاملی اضافی می‌داند و با اصرار بر اعتقادش از اعلام و تعیین آن توسط وزارت رفاه خودداری کرده‌است، اما چندی پیش اعلام کرده بود که تمامی کسانی که در شرایط فقر شدید به سر می‌برند به وسیله دولت از این تنگنا بیرون خواهند جست.

در همین حال  به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اعلام خط فقر به‌عنوان شناسه‌ای برای تعیین فقرا پافشاری می‌‌کنند، به‌طوری‌که در آخرین واکنش نمایندگان اصرار به حضور وزیر رفاه در مجلس و پاسخگویی او نسبت به پرسش‌های نمایندگان در این خصوص بودند.

بر اساس اخبار منتشر شده موسی‌الرضا ثروتی، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، در این‌باره گفته‌بود: یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس 2 سال پیش از وزیر رفاه درباره مسائل و مشکلات مربوط به فقر در کشور سؤال داشته‌است که وزیر رفاه برای پاسخگویی به کمیسیون دعوت شده‌است. اما پس از برگزاری این جلسه ثروتی گفت: در این جلسه 3 نفر از اعضای کمیسیون سؤالاتی از وزیر رفاه داشتند که با توضیحات وزیر قانع شدند.

محمد عباسپور یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی نیز گفت: پرسش‌های بیان شده در این جلسه درباره مسائل گوناگونی بود و به مشکل فقر در کشور نیز اشاره شد.

عباسپور در توضیح بیشتر این جلسه افزود: در این جلسه بیشتر بر حل مشکل 500 هزار نفر پشت نوبتی سازمان بهزیستی تأکید شد و نماینده پرسش‌کننده با توضیحات وزیر رفاه و تأمین اجتماعی قانع شد.

با این توضیحات نمایندگان مجلس و خبر اقناع اعضای کمیسیون اجتماعی با توضیحات وزیر به‌نظر می‌رسد باید منتظر پایان سال بمانیم تا تماشاگر حذف چهره فقر شدید در کشور باشیم.

علی عمادی، مدیر کل دفتر فقر زدایی وزارت رفاه، در آخرین واکنش درباره میزان خط فقر گفت: خط فقر شدید همان خط فقر گرسنگی است که افراد توانایی تأمین هزینه سیر کردن خود را ندارند که یک درصد افراد جامعه زیر خط فقر شدید قرار دارند که تعداد آنها 700 هزار نفر و تعداد افراد زیر خط فقر مطلق 7 میلیون و 800 هزار نفر ‌است.

اما غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، در جمع دانشجویان دانشکده نفت اهواز، تعداد افراد فقیر را 4‌میلیون نفر اعلام کرد.

او گفت: همان کسانی که مملکت را با4 میلیون نفر فقیر تحویل دولت داده‌اند و در سیاست‌های اقتصادی شان معتقدند که باید اسم امام(ره)، کمیته امداد، بهزیستی و مبارزه با اسرائیل را حذف کرد تا بتوان به شکوفایی اقتصادی رسید امروز بیان می‌کنند که سهام عدالت توزیع فقراست.

الهام افزود: کسانی که مدعی هستند که احمدی‌نژاد عوام فریبی کرده آیا در جامعه تحقیق کرده‌اند  ببینند که چقدر سود سهام عدالت در میان مردم توزیع شده است؟
اما ابوالقاسم مختاری یکی از نمایندگان مجلس چندی پیش به خبرگزاری مهر گفت: 10 تا 12 میلیون نفر از افراد جامعه پاسخگوی نیازهایشان نیستند و این امر باعث می‌شود با افزایش تورم به مرور به تعداد افراد زیر خط فقر اضافه شود.

او با اشاره به این‌که 2میلیون نفر از مردم جامعه توانایی تامین نیازهای اولیه خود را ندارند و زیر خط فقر مطلق هستند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این افراد، جمعیت 3 میلیون نفری کارمند و همچنین 12 میلیون نفری افراد تهیدست جامعه نیز در آستانه سقوط به زیر خط فقر قرار دارند.

از طرف دیگر وزیر رفاه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش7/5 درصدی تعداد افرادی که سال گذشته زیر خط فقر مطلق بوده‌اند گفت: تعداد افراد زیر خط فقر مطلق در سال 1384 معادل 7 میلیون و 303 هزار نفر بوده که بر اساس آخرین آمار به دست آمده تعداد این افراد در سال 1385 افزایشی معادل 5/7 درصد داشته‌است.

مصری در توجیه این افزایش گفت: رشد هزینه مسکن سبب بروز این افزایش شده‌است به این معنا که با ثابت ماندن درآمد بسیاری از خانواده‌ها و تورم به‌وجود آمده در بخش مسکن ما شاهد سقوط بسیاری از خانواده‌ها به زیر خط فقر مطلق بوده‌ایم.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده تعداد افراد زیر خط فقر شدید در سال 1384 معادل یک میلیون و 984 هزار نفر بوده که از این تعداد 661 هزار و 700 نفر ساکن روستاهای کشور بوده‌اند.

 فقر شدید در سال 1385 در مجموع گریبان 681 هزار و 100 نفر از مردم کشورمان را گرفته که از این تعداد 289 هزار و 500 نفر ساکن شهرها و 391 هزار و 600 نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

به هر حال شمارش معکوس برای از بین بردن فقر شدید آغاز شده و به‌نظر می‌رسد که وقت چندانی به پایان زمان باقی نمانده‌است و باید دید وزیر رفاه دولت نهم توان عملی کردن وعده خود را دارد.

کد خبر 39811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز