دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

مینا شهنی: مدیر کل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان گفت: کاهش 13 درصدی اعتبارات استانی باعث شده در سال‌جاری تنها دو تا سه بار مستمری مددجویان را پرداخت کنیم که با رایزنی‌های صورت گرفته با معاونت برنامه‌ریزی استانداری مقرر شده این مشکل تا پایان هفته جاری رفع شود.

وی ادامه داد: در این صورت قادر می‌شویم مستمری 6 ماهه عقب افتاده مددجویان را پرداخت کنیم.

سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان تقاضای بودجه‌ای معادل 13 میلیارد تومان برای سال آینده را دارد.

ابوالقاسم طوسی، رئیس سازمان بهزیستی استان سیستان و بلوچستان‌، با اعلام این خبر گفت: این استان هم اکنون 25 هزار نفر را به‌عنوان پشت‌نوبتی ثبت نام کرده و برای تحت پوشش قرار دادن آنها نیازمند بودجه‌ای معادل 13 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به کسری اعتبارات بهزیستی استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: به‌دلیل انقباضی بودن بودجه، اعتبارات استان در سال‌جاری 13 درصد کاهش داشته است و این موضوع با شعار «فقرزدایی و محرومیت‌زدایی دولت» منافات دارد.

او با تأکید بر این نکته که درصورت مساعدت دولت و اختصاص دادن بودجه می‌توان تمامی افراد پشت نوبت را در سال 1378 تحت حمایت این سازمان درآورد،  افزود: پس از موافقت‌های انجام شده به‌نظر می‌رسد 5 هزار نفر از پشت نوبتی‌ها تا پایان امسال زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌‌گیرند و می‌توانند تا پیش از پایان سال از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

به گفته طوسی سازمان بهزیستی در این استان هم‌‌اکنون 25 هزار نفر را تحت حمایت دارد و به این‌ترتیب چنانچه بودجه کافی در اختیار این سازمان قرار بگیرد در پایان سال آینده تعداد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان سیستان و بلوچستان رشد صد در صدی خواهد داشت.

او با اشاره به سیاست انقباضی در پیش گرفته شده در بودجه گفت: اعتبارات و بودجه هر سال به‌دلیل پیش گرفتن سیاست انقباضی کاهش پیدا می‌کند، هر سال بودجه ما 7 تا 8 درصد کمتر می‌شود به همین دلیل انجام اقدامات محرومیت زدایی با مشکل روبه‌رو خواهد شد که با توجه به نبود شغل پایدار در این منطقه در کشور سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش سن مصرف مواد‌مخدر در استان، اظهار کرد: مصرف انواع مواد‌مخدر اعم از سنتی و صنعتی بین اهالی استان مرسوم بوده و سن مصرف به 10 تا 15 سال بین زن و مرد رسیده است.

طوسی یکی دیگر از مشکلات  استان سیستان و بلوچستان را ثبت نشدن ازدواج و طلاق عنوان کرده و در این باره گفت: در این استان بخش زیادی از ازدواج‌ها و طلاق‌ها ثبت نمی‌شود به همین دلیل هم ما با گروه زیادی از افراد نیازمند کمک روبه‌رو هستیم که مدارک شناسایی ندارند.

با توجه به این‌که در مقررات سازمان بهزیستی برای تحت پوشش قرار دادن افراد و دادن خدمات به آنها ثبت کد ملی و مشخصات شناسنامه‌ای الزامی است ما از کمک‌رسانی به گروه زیادی از این افراد باز‌می‌مانیم.

دلیل ثبت نشدن بسیاری از این ازدواج‌ها تابعیت غیرایرانی مرد است به این ترتیب که بسیاری از دختران سیستان و بلوچستان با مردان افغانی ازدواج می‌کنند و بدون ثبت ازدواج‌شان زندگی را شروع کرده و صاحب فرزند می‌شوند، فرزندانی که هیچ مدارک شناسایی ندارند.

بر اساس آماری که با همکاری دفتر حمایت از خانواده دادگستری استان به‌دست آمده حدود 500 خانواده با جمعیتی نزدیک به 2500 نفر در این وضعیتند و کمک‌رسانی به آنان ممکن نیست.

سوای این گروه که حاصل ازدواج‌های ایرانی- خارجی‌اند گروه زیادی از جمعیت اهل سنت نیز نیازی به ثبت ازدواج و طلاق‌شان نمی‌بینند و صرف جاری شدن صیغه محرمیت زندگی با همسر جدیدشان را آغاز می‌‌کنند، حاصل این ازدواج‌‌ها نیز به سرنوشت 2رگه‌های ایرانی- خارجی ختم می‌شود که عملاً از گردونه حمایت حذف می‌شوند.

جالب این‌‌که درباره تعداد افراد بدون شناسنامه یا مادرانی که با داشتن چند فرزند هنوز ازدواج قانونی ندارند هیچ برآورد روشنی انجام نشده‌است و در واقع مسئولان استان سیستان و بلوچستان از تعداد افراد بی‌هویت اطلاع دقیق و درستی ندارند.

استان سیستان و بلوچستان با مساحتی نزدیک به 1100 کیلومتر مربع در منتهی‌الیه شرقی کشورمان قراردارد که با استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان در داخل کشور و با افغانستان و پاکستان در خارج از کشور هم‌مرز است.

2 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت این استان در 10 شهر پهناورترین استان کشور پراکنده‌اند.

فاصله زاهدان مرکز این استان از جنوبی‌ترین نقطه استان 1000 (هزار) کیلومتر و این مسافت تا شمالی‌ترین نقطه استان 270 کیلومتر است.

آثار باستان‌شناسی به‌دست آمده در این استان حکایت از تمدنی 2500 سال پیش از میلاد مسیح دارد.

کد خبر 40561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز