همشهری آنلاین: معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تسلیم شرایط محیطی شده‌ایم که باید آن را تغییر دهیم، گفت: ضریب حساسیت جامعه نسبت به موضوعات خاص به ویژه محیط زیست را باید بالا ببریم.

ضرورت افزایش ضریب حساسیت جامعه نسبت به محیط زیست

به گزارش ایرنا، کاوه مدنی در نشست خبری روز گذشته افزود: ممکن است در مسایل مختلف با هم اختلاف داشته باشیم اما همه یک دشمن مشترک داریم که می‌توانیم در مقابل آن با هم متحد شویم.

مدنی با تاکید بر داشتن برنامه مدون در این زمینه افزود: در تدوین برنامه‌ها سعی کردیم اولویت موضوعی را رعایت کنیم تا بیش‌ترین تاثیر را داشته باشد.

وی به عدم توانایی در اجرا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل آن این است که در برنامه‌ریزی‌ها مسایل را بزرگ و غیر واقعی می‌بینیم؛ در واقع ایده‌ال‌گرا هستیم بنابر این به آنچه می‌گوییم نمی‌توانیم عمل کنیم از این رو قبح اجرا در جامعه شکسته شده و به‌راحتی قول می‌دهیم.

مدنی تاکید کرد: تلاش کردیم نگاه ما با حرکت به پیش همراه با برنامه باشد و به جای تمرکز بر روی عددها و کمیت بر روی کیفیت تمرکز کنیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه 100 روز دوم دولت اشاره کرد و گفت: برنامه مدونی را از اول دی ماه 96 تا 13 فروردین ماه 97 تهیه کرده‌ایم که برنامه‌های آموزشی زیادی با اولویت پسماند در آن گنجانده شده است.

وی افزود: تاکید ما بر این است که به جای سنگ‌های درشت سنگ‌های ریزتر را برداریم تا به مرور به کارهای بزرگ برسیم؛ متاسفانه نگاه‌ها همیشه از بالا به پایین است و فکر می‌کنیم تغییر باید از بالا رخ دهد که نگاه درستی نیست زیرا باور نداریم که کارهای کوچک به کارهای بزرگ منجر می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تغییر رفتار کاری دشوار، زمانبر و هزینه‌براست، اما مسیری است که باید طی شود که بر این اساس در معاونت آموزش سازمان با همکاری 31 استان کشور برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم.

وی گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که مشکلات و چالش‌های زیست محیطی زیادی دارد تا حدی که نمی‌توانیم همه را نام ببریم اما مساله این است که از یک مشکل به مشکل دیگر می‌رویم، به عنوان مثال یک مدت درگیر زلزله هستیم، بعد سانچی، زمانی هم درگیر مساله آب و یا گرد و غبار هستیم و این مساله فرصت را از ما می‌گیرد.

  • اجرای طرح بی‌زباله

مدنی گفت: برای این که امسال نوروزی پاک‌تر داشته باشیم بر روی آموزش کار کردیم و طرح بی‌زباله را از اول دی ماه 96 تا 13 فروردین 97 آغاز کرده‌ایم که هدف ما درگیر کردن نهادهای مختلف به موضوع پسماند است.

وی اظهار کرد: در این برنامه در هر فصل یک موضوع را مد نظر قرار خواهیم داد اما در تمام موضوعات هدف افزایش ضریب حساسیت در جامعه است.

وی افزود: باید فریاد بزنیم که چنین مشکلی در کشور وجود دارد که نقش مردم بسیار مهم است، البته به این معنا نیست که دولت نباید کار کند بلکه باید بسیار هم کار کند و تاکنون خیلی خوب کار نکرده است. البته می‌دانیم اینکه همه چیز باید تغییر کند ممکن نیست؛ باید از تغییرات کوچک آغاز کنیم، مسئولان در زندگی شخصی و دولت در زندگی ادارای باید پاسخگو باشند.

مدنی با بیان اینکه باید باور کنیم هر چیزی باید سرجای خودش باشد، گفت: محیط زیست یک چرخ دنده و زنجیره است که بر روی هم اثر می‌گذارند چون محیط زیست یک مجموعه به هم پیوسته است بنابر این هر کاری در هر گوشه‌ای از کشور بر محیط زیست گوشه دیگر کشور تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: بر این اساس فرهنگ‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هزینه کردن در بحث مسائل اجتماعی بالاترین ارزش افزوده را دارد. اگر رفتار یک جامعه اصلاح شود نحوه اجرای قانون و مشارکت نیز تغییر می‌کند که معتقدیم باید تغییر را از خودمان شروع کنیم تا به مرور در جامعه نهادینه شود.

مدنی به ممنوعیت استفاده از بطری آب در سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: نگاه ما نگاه سنگ ریزه‌ای است و تلاش می‌کنیم با همین کارهای به ظاهر کوچک جلب توجه و مشارکت کنیم اما در کنار آن اهداف بزرگی را دنبال می‌کنیم که خودبخود شکل خواهد گرفت.

وی گفت: چون سازمان محیط زیست نام محیط زیست را یدک می‌کشد مردم از آن انتظار زیادی دارند و همه فکر می‌کنند این سازمان مسئول تمام مسائل محیط زیستی است در حالی که اینطور نیست و تمام جامعه در مقابل محیط زیست مسئول هستند.

  • محیط زیست کشور سودآور نیست

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات محیط زیست کشور این است که سودآور نیست، اگر بتوانیم سودآوری کنیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، باید سیاست‌های تشویقی را تقویت کنیم.

مدنی گفت: این درست نیست که به دلیل کارهای بزرگ کارهای کوچک را نادیده بگیریم، مثلا به مردم بگوییم برای سفره هفت سین سبزه نکارید چون آب یا گندم هدر می‌رود در حالی که می‌توانیم در موارد دیگر مانند خوردن غذا و با نحوه کشاورزی خود صرفه‌جویی کنیم.

وی ادامه داد: مثلا در زمینه پسماند قرار نیست به مردم فشار وارد کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا این حساسیت عمومی در مردم ایجاد شود و خودشان از دولت و مجلس بخواهند که کاری انجام دهند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: زمانی موفق می‌شویم که مقوله تصدی‌گری ما کاهش یابد. امیدوارم رفتارمان محیط زیستی باشد و یادمان باشد برای چیزی که می‌جنگیم محیط زیست است.

  • در تعامل با سمن‌ها مزدور پروری نمی‌کنیم

مدنی گفت: 850 سمن زیست محیطی با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند که برنامه ما برای آنها تقویت کیفیت آنها است نه کمیت، بسیاری از سمن‌های ثبت شده هستند که کارهای چندانی انجام نمی‌دهند اما در مقابل سمن‌های کوچکی هستند که اقدامات مفیدی انجام داده و می‌دهند، نگاه سازمان به اینگونه سمن‌ها است.

وی افزود: سمن‌ها طبق تعریف یک نهاد غیردولتی است که شاخصه آن عدم ارتباط مالی با دولت است؛ البته این به آن معنا نیست که سمن‌ها درآمد نداشته باشند، مسئولان سمن‌ها می‌توانند حقوق بگیرند اما معقول، اما اگر سمنی بخواهد درآمدزایی داشته باشد باید راه درست را انتخاب کند.

مدنی گفت: چندی پیش سمنی با مراجعه به معاونت آموزش درخواست کرد که ارزیابی‌های زیست محیطی را به آنها واگذار کنیم در حالی که این یک کار تخصصی است و ربطی به آنها ندارد، ما با سمن‌ها تعامل می‌کنیم نه تقابل، وقتی هم که تعامل کردیم مزدور پروری نمی‌کنیم.

وی افزود: برای سال 97 تا 1400 برای توان‌افزایی سمن‌ها در حال تهیه و تدوین برنامه برای هستیم.

  • ارائه تحقیقات محیط زیستی به مردم با زبانی ساده

وی اظهار کرد: بودجه یک سال معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست 120 میلیون تومان است که دو برابر آن را بدهکار هستیم بنابر این تلاش می‌کنیم اطلاعات موجود را به زبان ساده و تاثیرگذار در اختیار مردم قرار دهیم و در کنار آن هم تولید دانش داشته باشیم.

  • نقش بین‌المللی سازمان محیط زیست

مدنی به نقش خوب سازمان محیط زیست در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در اپدیم موضوع گرد و غبار را مطرح کردیم، در بحث تغییرات اقلیم در بن پیشنهادی در خصوص آب از سوی ایران مطرح شد، در واقع سعی کردیم در مجامع بین‌المللی مشکلات خود را مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: در تعامل با جهان نمی‌شود فقط غر زد و گله کرد بلکه باید پیشقدمم بود و پیشنهاداتی را مطرح کرد.

مدنی اظهار کرد: این نگاه که مجامع بین‌المللی بیایند و به ما پول بدهند غلط است بلکه باید در کنار آنها حرکت کرد.

وی افزود: همچنین سعی کردیم از امضای تفاهم‌نامه‌های تشریفاتی جلوگیری کنیم و درخواست کردیم بندهای همان تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون امضا شده را اجرا کنیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه عملکرد شهرداری‌ها به عنوان دستگاه نظارتی می‌توانیم آنها را ملزم به اجرای یک سری از کارها کنیم اما واقعیت این است که باید از شخصیت‌های حقوقی خارج و از شخصیت‌های حقیقی استفاده کنیم.

مدنی گفت: همیشه به مدیران کل استانی تاکید کردم به دنبال این نباشید که تمام نهادها را با خود همسو کنید بلکه با آنهایی که ارتباط دارید قوی‌تر کار کنید.

  • سازمان محیط زیست نمایشگاه محیط زیست را برگزار نمی‌کند

امید علیزاده مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال سازمان نمایشگاه محیط زیست را برگزار نمی‌کند بلکه به بخش خصوص واگذار شده است، البته سازمان حمایت معنوی خواهد داشت.

کد خبر 397583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha