همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اگرچه وضعیت محیط زیست کشور نگران‌کننده ارزیابی می‌شود اما بارقه‌های امید نیز به چشم می‌آید و شاهد بیداری محیط زیستی در بین ایرانیان هستیم.

محمد درویش

به گزارش ایسنا، محمد درویش در بیست و هشتمین گفت‌وگوی پردیسان که با عنوان محیط زیست در حال احیا یا احتضار؟ ديروز در سالن همایش سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: طی پنج سال گذشته کشور ما رکورد نشست زمین را در کل کره زمین زد، به طوری که در سال گذشته تهران دچار ۳۶ سانتی‌متر فرونشست شد همچنین در سال ۹۵ در استان فارس در فاصله فسا و جهرم ۵۶ سانتی‌متر فرونشست اتفاق افتاد که ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که فرونشست زمین آخرین مرحله بیابان‌زایی محسوب می‌شود، گفت: نه تنها در استان‌های کرمان، یزد، سمنان، اصفهان و فارس با بحران نشست زمین روبرو هستیم بلکه در دامنه‌های سهند و سبلان، سرشاخه‌های کوهرنگ و خان میرزا و در حاصل‌خیزترین دشت همدان فرونشست زمین گریبان ما را گرفته است.

درویش با اشاره به این که طی پنج سال گذشته چهار میلیون درخت اندمیک یعنی شمشاد را از دست داده‌ایم، گفت: در شرایط کنونی از تالاب‌های گاوخونی، ارژنگ، پریشان، آلاگل، هامون و ... چیزی باقی نمانده است و سطح افت آب زیرزمینی به بیش از دو متر رسیده است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به این که بحران در حوزه آلودگی هوا نیز گریبان ما را گرفته و شهروندان را دچار مشکلات بزرگ کرده است، اظهار کرد: در کشور ما به طور سالانه ۳۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: روندها مثبت نیست و بسیار نگران‌کننده است اما در این میان بارقه‌هایی از امید نیز دیده می‌شود. این که در منصورآباد رفسنجان تعداد کل و بز از ۲۰ رأس به بیش از ۱۸۰۰ رأس طی شش سال گذشته رسیده نکته امیدبخشی است همچنین اگر چشمه‌های تولید گرد وغبار در منطقه حسین‌آباد سربیشه کاهش یافته است و غاز پیشانی سفید کوچک بعد از نیم قرن دوباره دیده می‌شود نشانه بیداری محیط زیستی در بین ایرانیان است.

وی با اشاره به تحرکات اجتماعی در راستای مطالبات محیط زیستی اظهار کرد: در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که ۸۰ هزار نفر از اهالی زنجان برای حل یک بحران محیط زیستی به خیابان‌ها می‌ریزند و شاهد آن هستیم که مردم برای حفاظت از خلیج فارس و محیط زیست کارون کمربند انسانی شکل می‌دهند.

کد خبر 385150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha