همشهری آنلاین:

نسل امروز خسارت جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرده است

به گزارش مهر، عیسی کلانتری در سمینار بین‌المللی اقلیم در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی و علوم پایه زنجان با بیان این که ایران کشوری در حال توسعه است و به دلیل عدم رعایت الزامات توسعه‌ای خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد شده، افزود: توسعه، الزاماتی دارد که باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی‌ها حول محور این الزامات صورت بگیرد. به گونه‌ای که در حال حاضر ایران به دلیل عدم دقت در برنامه‌های توسعه‌ای تقریبا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرده است.

وی با یادآوری این که در مقطعی رئیس جمهور آمد و گفت منطقه ممنوعه یعنی چه و از آن پس چاه‌های کشاورزی زیادی در کشور حفر شد، افزود: تبعات این تصمیم‌گیری در کاهش سفره‌های آب زیرزمینی خود را به عینه نشان داد.

کلانتری افزود: امروز در خراسان رضوی ۱۳۲ درصد آب‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود و این رقم در دریاچه ارومیه ۶۹ درصد است که می‌توان گفت یکی از عوامل مهم در خشک شدن دریاچه ارومیه خطای انسانی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که طبق بررسی‌های صورت گرفته در خصوص علل خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۸ درصد مربوط به تغییر اقلیم بوده و ۸۲ درصد مربوط به خطاهای انسانی است، افزود: متاسفانه با سدهایی که دهه‌های گذشته در مسیر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه ساخته شد خشکسالی این دریاچه را در پی داشت و به همین جهت در حال حاضر دولت مانع از ساخت سدهایی در مسیر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است.

کلانتری با بیان این که از ۵۱ میلیارد متر مکعب آب‌های فسیلی استفاده می‌کنیم، افزود: این امر نشان می‌دهد به حقوق نسل‌های آینده تجاوز کردیم و تغییر اقلیم امروز به عنوان یک مصیبت بزرگ برای محیط زیست محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وقتی تصمیمات فنی تحت تاثیر سیاست، اقتصاد و ایدئولوژی قرار می‌گیرد تبعات زیست محیطی را به دنبال داشته و محیط زیست را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این که باید شجاع باشیم و اشتباهات خود را بپذیریم، گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها در حوزه محیط زیست تغییر روش بدهیم و به همین جهت دولت پذیرفته از خیر ساخت سدهای نازرود و سیمینه‌رود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بگذرد.

معاون رئیس جمهور با بیان این که در مقطعی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم برخی زمین‌های شیب‌دار را شخم زده و مراتع را نابود کردیم، افزود: با این کار محلی را برای تولید سن گندم ایجاد کردیم که با سرمای ۳۰ درجه این سن‌های گندم از بین نرفت و سنی که ۹۰ درصد از جمعیت در کوهپایه از بین می‌رفت به دشت‌ها برگشت و تغییر نسل داد و در سال ۶۱ دو و نیم میلیون هکتار سمپاشی برای مقابله با سن گندم انجام گرفت.

به گفته کلانتری، اتخاذ چنین تصمیماتی باعث رشد استفاده از سم از ۱۵ هزار تن به ۶۰ هزار تن شد و این یعنی جبران اشتباه با اشتباهی که ضربه مهلکی را به محیط زیست وارد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به وضعیت هوای خوزستان اشاره کرد و گفت: امسال اهواز صد روز هوای سالم داشته و ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک و این تبعات اشتباه انسانی است.

کلانتری افزود: مبدا برخی از ریزگردها در کشور داخلی است که در نیمه دوم سال ریزگردها منشا داخلی داشته و این عامل موجب شده در برخی نقاط کشور شاهد بروز مشکلاتی برای مردم باشیم.

وی با بیان این که در مقطعی ساخت سدها در کشور شتاب گرفت و یکی پس از دیگری سدهای زیادی در کشور زدیم، افزود: وقتی چند سیلاب در دشت خوزستان جاری می‌شد این امر مانع ایجاد ریزگردها شده ولی الان این امر وجود ندارد و خاک چسبندگی خود را از دست داده و شاهد بروز ریزگردها می‌شویم.

کلانتری گفت: ریزگردها بلای بزرگی سر خوزستان آورده و این دلیل ندیدن مسائل به صورت پیوسته است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم ۵۰۰ میلیارد دلاری در عسلویه گفت: متاسفانه ندیدن الزامات زیست محیطی در عسلویه برای دو شهر همجوار مشکلاتی ایجاد کرده و این به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی بوده است.

کلانتری با تاکید بر این که محیط زیست در تضاد با توسعه نیست، گفت: اگر توسعه رخ ندهد، فقر به وجود آمده و فقر محیط زیست را از بین می‌برد.

کد خبر 400569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha