همشهری آنلاین: طوفان زمستانی که هفته گذشته در آمریکا رخ داد منجر به جا‌به‌جایی یک بنای تاریخی در شمال آمریکا به بخش کانادایی اقیانوس اطلس در حد فاصل ایالت مِین و نیوبرانزویک شده‌است.

طوفان

براساس گزارش BBC، بنای قدیمی فرآوری شیلات در ساحل لوبک ايالت مین، يكي از قدیمی‌ترین بناهاي سالم در نوع خود به شمار مي‌رود، بنايي که از اوایل قرن بیستم تا دهه 90 میلادی برای مصارف صیادی و فرآوری محصولات دریایی مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما پس از آن در اختيار یک موسسه خصوصی قرار گرفته و تبديل به موزه صيادي شد.

اكنون جا‌به‌جايي ناخواسته بخش‌هايي از اين بنا میان کانادا و آمریکا بر سر چگونگی بازگرداندن بقایای این اثر تاریخی تنش ایجاد کرده است. بنايي كه در فهرست میراث فرهنگی آمریکا ثبت شده‌است.

طوفان زمستانی شدیدی که هفته گذشته در شرق و شمال‌شرق آمریکا آغاز شد باعث فروريختن پايه‌هاي بخشي از اين بنا و شناور شدن آن روي آب شد و جريان آب اقيانوس آن را به سمت جزیره‌ کمپوبلو که در بخش کانادایی اقیانوس اطلس است راند.

این پديده غيرمنتظره اکنون به موضوعي تنش‌زا ميان موسسه مالک این بنا در آمریکا و مقام‌های استان نیوبرانزویک کانادا تبديل شده است زيرا مسئولان موسسه مالك می‌گویند آماده جمع‌آوری بقایای بنا هستند اما طرف کانادایی معتقد است ابتدا بايد مراحل قانونی این عملیات انجام شود.

در اين ميان به گفته ريچل روبر، مدیر انجمن مک‌کوردی برخی افراد سودجو با اره و تیشه به جان بقایای این بنا افتاده‌اند و نگرانی نسبت به آسیب دیدن بیشتر آن افزایش یافته است. اما این ادعا باعث خشم مقامات كانادايي شده و آن را توهين به ساکنان جزیره کمپوبلو دانسته‌اند. کارل دنیسون، یکی از مقام‌های آمریکايي درگير موضوع، به نمايندگي ريچل روبر از كانادا بابت این اظهارات كه موجب رنجش شهروندان کانادایی شهر لوبک شده، عذرخواهي كرده‌است.

بخش مهمی از سقف، کف، دیوارهای جانبی و شومینه این بنا از توفان جان سالم به در برده است. قرار است يك گروه از پيمانكاران مشترك ميان دو كشور از روز 17 ژانويه عمليات جا‌به‌جايي را آغاز كنند.

کد خبر 395384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha