همشهری آنلاین: اگرچه هاروی دیگر یک توفان نیست، اما خطر بروز سیل همچنان شهر هیوستون تگزاس و اطراف آن را تهدید می‌کند.

 

براساس گزارش CNN، در شهر هيوستون تگزاس برای سیل‌های ناگهاني وضعیت اضطراری اعلام شده و تردد در شهر تقریبا غیرممکن است و شهروندان به كمك قايق به مقامات محلي در عمليات تجسس و امداد كمك مي‌كنند.

به گفته سیلوتر ترنر شهردار هيوستون بیش از دو هزار تلفن برای درخواست کمک به مراکز امدادرسانی شهر زده شده است. او از مردم خواست تا به مراکز امدادرسانی تلفن نزنند مگر اینکه واقعا جان کسی در معرض خطر باشد.

تا کنون کشته شدن دست کم دو نفر در اثر توفان تایید شده اما پنج کشته‌ای که برخی منابع ذکر کرده‌اند رسما تایید نشده است؛ با این حال گفته می‌شود شمار قربانیان احتمالا افزایش خواهد یافت.

هاروی شدیدترین توفان در پنجاه سال اخیر توصیف شده اما شدت آن کاهش یافته است. با این‌همه، هنوز هم برخی مناطق این ایالت از جمله شهرهای هيوستون و کورپوس کریستی گرفتار باد و باران شدید هستند.

پيش از اين، در حالی که توفان هاروی بخش مهمی از ایالت تگزاس را در وضعیت اضطراری قرار داده بود، مقام‌های محلی ناچار شدند 4500 زندانی را از بیم بالا آمدن آب رودخانه به محلی دیگر منتقل کنند.

هاروی در نخستین ساعات بامداد شنبه به سواحل شهر کورپس کریستی رسید؛ این توفند دریایی که با شدت 4 به خشکی رسید، پس از آن کمی تضعیف شده و اکنون از طبقه‌بندی توفند به توفان تقلیل یافته اما به گفته مقام‌های محلی هنوز بسیار ویرانگر است چرا که گردبادها و بارش‌های سنگین ناشی از آن بخش‌های مهمی از مناطق آسیب دیده را زیر آب فرو برده است و این شرایط جوی انتظار می‌رود در 24 ساعت آینده همچنان ادامه داشته باشد.

با وجود کاسته شدن از شدت توفان پیش‌بینی شده که سطح آب همچنان در شهرها بالا بیاید و حتی به حد بی‌سابقه‌ای برسد.
این نخستین توفند بزرگ دریایی با درجه شدت ۴ است که طی ۱۳ سال گذشته به خاک آمریکا می‌رسد. بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی شرقی تگزاس بدون برق مانده‌اند و آن طور که گزارش شده یک نفر بر اثر آتش سوزی ناشی از توفان جان داده است.

آخرین توفان با چنين شدتي در آمریکا در سال 2005 به ثبت رسیده است.  در توفان کاترینا كه در آگوست 2005 رخ داد، نزدیک به دو هزار نفر کشته شدند. در توفان ویلما نيز كه در اکتبر همان سال رخ داد، 87 نفر جانشان را از دست دادند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶