سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

گروه ورزشی: پایان روز، پایان حضور رئیس ورزش در کسوت نامزدی انتخابات فوتبال بود، آنجایی که رئیس‌جمهور، محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با سئوال مصاحبه‌کننده که در کنار جست‌وجوی مسائل اقتصادی کشور نقبی به فوتبال هم زده بود، در سخنانی تحلیل‌گونه خواستار کناره‌گیری معاون خود د از انتخابات شد.

 منازعه میان فوتبال ایران و نهادهای بین‌المللی فوتبال که بر سر حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی در انتخابات در وضعیت خطرناکی بود با سخنان دستوری رئیس‌جمهور در مورد کناره‌گیری علی‌آبادی از انتخابات، امید به فروکش کردنش را دوچندان کرد.

ورود رئیس‌جمهور به بحث فوتبال با ‌سئوال مجری و مصاحبه‌کننده که جویای تدبیری برای حل مشکلات ساختاری فدراسیون فوتبال شده بود، آغاز شد: «من 2 جمله در این زمینه به مردم عرض کنم و آن اینکه این وضع حاصل اشتباه آقای علی‌آبادی بود که من همان موقع یعنی پارسال به او گفتم، این کار را نکن و اشتباه می‌کنی و این مسئله آثاری در پی دارد.»

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در ادامه یک گروه و جریان را عامل بسیاری از مشکلات معرفی کرد و گفت : «آن زمان دلخوری‌هایی در فدراسیون پیش آمده بود و یک تیم سیاسی از وضعیت سوء‌استفاده کرد و منافع ملی، در نظرگرفته نشد که به وقتش درخصوص آن اقدام خواهم کرد. نباید اجازه می‌دادند یک بنگاه که ربطی به سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی ندارد و البته ما برای آن احترام قائل هستیم، در امور ما دخالت کند.» 

وی افزود: « البته وقتی می‌گویم آقای علی‌آبادی برود فلسفه‌ای دارد، زیرا می‌بینم فوتبال ما اسیر بعضی باندهاست و لزوماً سیاسی نیست.»

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: استعداد فوتبال ما بالاتر از قاره آسیا و بلکه جهانی است، اما خروجی فوتبال ما خیلی پایین آمده و آن به خاطر مناسباتی است که در ساختار فوتبال ما وجود دارد.

 احمدی‌نژاد تاکید کرد: این مسئله جز با یک آدم مقتدر با اختیارات کامل حل نمی‌شود و به همین خاطر به آقای علی‌آبادی گفته بودم، خودت برو نامزد شو و فوتبال را درست کن.

رئیس‌جمهور به نکته‌ای اشاره کرد که پیش از این دلیل حضور محمد علی‌آبادی در انتخابات عنوان شده بود: به علی‌آبادی گفتم، شما در این ورزش هیچ کاری نکن اما فوتبال را درست کن، زیرا فوتبال را همه دوست دارند. بقیه ورزش‌ها هم محترم‌اند اما فوتبال ورزشی است که علاقه‌مند فراوان دارد.

 احمدی‌نژاد تاکید داشت: مسئله فدراسیون فوتبال قانونی بود، چون اساس‌نامه به تایید آنها رسیده بود و در آن هیچ منعی نیست. به همین علت الان هم اعلام می‌کنم که این موضوع را پیگیری می‌کنم اما به خاطر مصلحت فوتبال به آقای علی‌آبادی گفتم، برو کنار و بگذار انتخابات برگزار شود و فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند.

در کنار بازتاب‌های دستور رئیس‌جمهور برای کناره‌گیری رئیس سازمان ورزش از نامزدی انتخابات، محسن صفایی‌فراهانی، رئیس کمیته انتقالی که بخشی از سخنان رئیس‌جمهور را متوجه خود می‌دانست، با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌هایش در راستای کمک به فوتبال و حل مشکلات این رشته بوده است، خواستار برگزاری مناظره جهت شفاف‌سازی در مورد اتفاقات چند ماه اخیر شد.

 محسن صفایی‌فراهانی که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: اینکه رئیس‌جمهور و رئیس قوه مجریه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به یک مسئله فرهنگی - ورزشی پرداختند، باعث خوشحالی من و همه اهالی ورزش به خصوص فوتبال است اما متاسفم از اینکه همکاران رئیس‌جمهور اطلاعاتی اشتباه به ایشان دادند که باعث شد نقطه‌نظراتی را در آن برنامه مطرح کنند.

 متاسفم، ما هیچ تریبونی نداریم تا بتوانیم اتفاقات مشخصی که در یک سال اخیر بر فوتبال گذشته است را ارائه دهیم، اما طرف مقابل ما با تمام امکانات به نوعی این مسئله را عنوان می‌کند که کاملا وارونه با مسائل روی‌ داده است.

 وی ادامه داد: بهتر بود رئیس‌جمهور از تمام امکانات خود استفاده و افکار عمومی را با اطلاعات کامل‌تری روبه‌رو می‌کردند که دقیقا مشخص شود چه گروهی و با چه هدفی فوتبال را طی یک سال گذشته با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: بیان اینکه کمیته انتقالی در زمان فعالیت خود علیه مملکت کار کرده است باید با اسناد و مدارک باشد. اینکه در یک بحث یک‌جانبه طرف را محکوم کنیم بدون اینکه هیچ‌گونه مستنداتی به مردم ارائه شود، فکر نمی‌کنم مکانیزم منطقی‌ای باشد. من اساس آن را اطلاعات اشتباهی می‌دانم که به ریاست‌جمهوری ارائه شده است.

 اگر اطلاعات درست می‌دادند مطمئناً ایشان بدین صورت بیان نمی‌کردند که یک گروه سیاسی دنبال اهداف خاص خود است.رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: حداقل تا آنجایی که من می‌دانم طی یک سال اخیر هیچ گروه سیاسی، نه پیگیر رسیدن به اهداف خود از طریق فدراسیون فوتبال بوده است و نه هیچ‌گونه سند و مدرکی برای چنین بحثی به صورت مکتوب وجود دارد.

صفایی‌فراهانی با اذعان به اینکه در زمان حضور در کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال همیشه منافع کشور را مدنظر قرار داده و سعی در کاهش مشکلات فوتبال ایران داشته است، تاکید کرد: اگرقرار بر این بود که گروهی سیاسی برای فوتبال ایران مشکل به وجود بیاورد، قطعاً پیش از آغاز جام ملت‌ها مدارکی را ارائه می‌کردیم که مجدداً فوتبال ایران به حالت تعلیق درآید.

حتی می‌شد در دور اول که محمد علی‌آبادی در انتخابات حضور یافت، اطلاعاتی را به فدراسیون جهانی فوتبال ارائه دهیم که مانع از برگزاری انتخابات شود اما برای منافع کشور این کارها صورت نگرفت و هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردیم تا انتخابات در روز23 مهرماه برگزار شود، حتی نمایندگان FIFA و AFC نیز معرفی شدند تا با طفره رفتن نمایندگان سازمان تربیت‌بدنی باز هم تاریخ برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال عوض شود که اگر چنین نمی‌شد امروز فدراسیون فوتبال رئیس داشت و با این همه مشکل روبه‌رو نبودیم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال بیان کرد: در همان جلسه یکشنبه که از سفر برگشتیم به آقایان پیشنهاد دادم که در روز 02 دسامبر، انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود و گفتم اگر همین امروز تصمیم بگیرید که به تفاهمات با فیفا و کنفدراسیون فوتبال عمل کنیم، می‌شود 20 دسامبر که وقت کافی برای همه کارها وجود دارد.

وی افزود: برخلاف خواسته من، آقایان تصمیم نگرفتند و امروز که با شما صحبت می‌کنم 27 آذرماه - 81دسامبر- است. ما اگر آن روز اقدام کرده بودیم قادر بودیم پنجشنبه هفته جاری مجمع را برگزار کنیم. از 20 دسامبر تا 5 ژانویه کنفدراسیون فوتبال آسیا تعطیل است. یعنی عملاً تا 5 ژانویه نمی‌توانیم برای گفت‌وگوی جدید با مسئولان فوتبال آسیا اقدام کنیم. به نظر من، آقایان به جای حل مشکلات، فرافکنی می‌کنند تا با این مکانیزم مشکل خود را حل کنند. متاسفانه این بدترین روشی است که ما به مسئولان بالای خود گزارش اشتباه بدهیم که باعث این‌گونه اظهارنظرها بشود.

 تکذیب استعفای علی‌آبادی

در حالی که برخی منابع خبری روز گذشته از استعفای محمد علی‌آبادی از سازمان تربیت‌بدنی خبر می‌دادند، مدیرکل دفتر رئیس سازمان تربیت‌بدنی خبر استعفای علی‌آبادی در پی سخنان رئیس‌جمهوری درباره وضعیت فوتبال را تکذیب کرد.مجتبی خدادادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور علی‌آبادی در سازمان تربیت‌بدنی عنوان کرد: این خبر صحت ندارد.

وی اکنون آماده حضور در جلسه شورای معاونین سازمان است که تا دقایقی دیگر برگزار خواهد شد. وی اظهار داشت: علی‌آبادی همچنان ریاست سازمان را برعهده داشته و قصد کناره‌گیری ندارد. محمود احمدی‌نژاد شب گذشته با اشاره به اینکه این وضعیت فدراسیون فوتبال حاصل اشتباه علی‌آبادی بود، گفت: به خاطر برخی مصلحت‌ها به او گفتم از انتخابات کنار برود تا کارها حل شود.

 رئیس‌جمهوری در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی خود با مردم که از شبکه اول و در خصوص علل گرانی‌ها، تورم و برخی از مسائل روز پخش شد، در پاسخ به سؤالی راجع به وضعیت فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: زمانی به علی‌آبادی گفتم، این کار را نکند، چراکه آثار خود را خواهد داشت.

کد خبر 39455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز